Rakovan: Prezident Miloš Zeman "dohnal" Putina, pro přesuny také využije medvěda?

Rakovan: Prezident Miloš Zeman "dohnal" Putina, pro přesuny také využije medvěda?

Blogy | vydáno 21. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Není prezident, jako prezident a není prezidentské auto jako prezidentské auto. Co je vhodné pro papeže, nemusí být vhodné pro hlavu státu, určitá klišé je občas vhodné dodržovat.

Rakovan: Prezident Miloš Zeman "dohnal" Putina, pro přesuny také využije medvěda?

Hned v začátku je třeba říct, že je mi jasné, že prezident Putin nejezdí na medvědovi, fotka je fotomontáž, nicméně - bez ohledu na politické souvislosti a názory, aniž bych chtěl vyjádřit svůj souhlasný či nesouhlasný postoj k Putinově osobě, politice, či vůbec k situaci v Rusku obecně, musím prohlásit, že jako prezident svou zemi Putin reprezentuje dobře, s mužnou noblesou a jasným postojem k tradičním hodnotám.

Teď mám na mysli jeden konkrétní příklad za všechny, to jak zvládl pietní akt za padlé vojáky druhé světové války. Ano, jistě, šlo o "divadlo" pro objektivy a kamery, které mělo ukázat, jak moc chrabrý prezident Putin je a nutno říct, že svůj účel splnilo. Déšť bičoval ruského prezidenta, který postál před památníkem, pak otřepal sako od vody a elegantně a chlapsky nastoupil do přistaveného auta, do Mercedesu třídy S.

Díky Mercedesu se můžeme oslím můstkem pomalu přenést k prezidentu Zemanovi a ne, medvědem v nadpise není myšlen právě Mercedes, lidově zvaný medvěd, ale medvěd kodiak. I když se zmiňovaný S-klasse tématu dotýká, je teď už zřejmé, že reaguji svým zamyšlením na nedávnou zprávu, že prezident Zeman bude jezdit novou Škodou Kodiaq.

Tímto tedy odhaluji podstatu své hry se slovy na téma medvěd, podstatu blogu mám ale v něčem jiném - přemýšlím, do jaké míry je vhodné, aby prezident republiky jezdil v SUV. Za mne je vhodným dopravním prostředkem pro prezidenta limuzína, ať už opancéřovaná jako nedobytná pevnost v případě představitele USA nebo méně opulentní, jako v našich podmínkách v případě Škody Superb.

Budu-li považovat hlavu katolické církve také za "člena nejvyšší politické společnosti," pak papež je dlouhodobě asi jediným známým představitelem světové úrovně, který jezdí namísto limuzíny v SUV, respektive v offroadu. Jsme opět zpátky u Mercedesu, protože papamobil je upraveným Mercedesem třídy ML, předtím G. Offroad, respektive SUV má smysl v tom, že v něm papež sedí na vyvýšeném křesle anebo spíše vzpřímeně stojí a žehná věřícím.

Pro prezidenta mi SUV jako dopravní prostředek přijde nevhodné. Chápu ale potřeby starého muže, který nevydrží stát a jehož nohy se snadněji složí do vysokého SUVčka než do elegantní limuzíny. Nechápu ale odklon prezidenta od tradičních hodnot, které - historickým pohledem prezidentský úřad dodržoval. Využívání limuzíny jako prezidentského vozu je jedna věc. A účast na oslavě a pietní akci související s hrdiny druhé světové války je věc další.

Pokud Putin - mám ho zde jako příklad, ke kterému se náš prezident obrací a nejde tak o konfrontaci - zvládne ukočírovat medvěda (a pod medvědem si představme více než zvíře, ale velký národ, jadernou odpovědnost, cokoli v tomto rozměru...) a stát v dešti u památníku padlých vojáků, tak prezident Zeman se na pietní akci našich hrdinů na Vítkově nedostavil. A tradiční novoroční projev natruc přesunul na Štěpána.

Nechci balancovat na hranici mezi oblastí aut a politikou, a tak se opět vrátím k tématu SUV. Za mne se prostě automobil tohoto typu pro prezidenta nehodí. Opačným pohledem je spojení prezidenta a Kodiaqu vítanou reklamou na novou Škodu. Každý starý a pohybově hendikepovaný člověk, který má potíže s chůzí a stabilitou teď ví, že pokud je Kodiaq vhodný pro Miloše Zeman, který chodí o holi, musí sedět namísto aby stál, tak je vhodný i pro něj. Naopak to ale myslím dobrou reklamu prezidentskému úřadu nedělá.

Nejde o Kodiaq, vyjádřil bych se tak o každém SUV, i jiné značky. Je to jen pár chvil, co jsem dopsal test Kodiaqu a i když mne po stránce emotivní nijak nezasáhl, po té racionální, pragmatické stránce jde o velmi dobré, výjimečné a komplexní auto. A pokud jsem napsal, že díky prezidentovi je zřejmě, že se do Kodiaqu snadno posadí starý člověk s omezenou hybností, nemyslel jsem to ani v nejmenším ironicky, s úctou ke stáří bych si to nedovolil. Skutečně - nastupování do Kodiaqu je příkladné, pohodlí v sedačkách také. A naopak tu pohybově zdatnou, řekněme mladší generaci klientské základy už Škoda oslovila dávno, třeba svou účastí na loňské Tour de France.

Za mne je skvělé, že prezident jezdí vozem značky Škoda. Bez ohledu na to, zda je či není Miloš Zeman mým favoritem, respektive bez ohledu na to, zda jsem ho volil nebo ne, jsem moc rád a oceňuji, že se už před lety rozhodl jako český prezident jezdit českým autem (tady si klidně rýpnu do Václava Klause, pro kterého Škoda nebyla dost dobrá).

Podle mého názoru ale SUV - jakkoli velmi dobré v případě Kodiaqu, praktické, moderní, atd. atd., se k cestování prezidenta republiky nehodí. Nejenom pro prezidenta - pamatujete si, jak rychle se zbavil Arnold Schwarzenegger svého Hummeru, když se stal guvernérem Kalifornie? Pokud v USA přišli na to, že offroad/SUV, ale třeba také kabriolet není tím pravým ořechovým (namísto vozu s otevřenou střechou vsadili na uzavřená auta, byl za tím logický krok - nikdo nechce vystavovat prezidenta zbytečně riziku atentátu, doba mávání davům z auta je od dob J.F.K. prostě už pryč).

Je-li ale zavedeným nepsaným pravidlem, že důstojné auto je definováno karoserií typu limuzína, jsem proto, aby se tento zvyk - v rámci prezidentského úřadu, neměnil. Pokud je tady snížená schopnost důstojně zastávat prezidentské poslání, ne výměna auta, ale výměna prezidenta mi připadá jako elegantnější řešení.

foto: hrad.cz, qph.ec

Komentáře ke článku

  • Tragedie Zobrazit
    21. 7. 2017, Vrták
  • zviditelnění Zobrazit
    21. 7. 2017, Já
  • Naprostý souhlas s autorem článku Zobrazit
    21. 7. 2017, Martin12
    • Re: Naprostý souhlas s autorem člá... Zobrazit
      21. 7. 2017, Egon
    • Re: Naprostý souhlas s autorem člá... Zobrazit
      22. 7. 2017, Misalko Praha
  • Dvakrát vymlácená prázdná sláma Zobrazit
    22. 7. 2017, miras
  • Kodiaq Zobrazit
    22. 7. 2017, Petr
  • Bílá Zobrazit
    22. 7. 2017, Petr
  • *ovno Zobrazit
    22. 7. 2017, Blablabla
  • Re: Re: Naprostý souhlas s autorem... Zobrazit
    23. 7. 2017, Martin12

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost

Problematika vozíků tažených za osobními auty pokračuje dalším dílem. Společenské konvence o tom, kolik kdo váží, jdou stranou, hmotnost je zásadním parametrem.

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den,chtěl bych se zeptat,zda li opravdu musím k ekologické likvidaci odevzda... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist