Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici – část 2.

Dnes se podíváme na vyblikávání, vybrzďování, podjíždění a další kousky.

Čtěte také: Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici – část 1.

Minule se nám tady pěkně rozjela debata, takže se můžeme společně podívat z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích na další aspekty jízdy po dálnicích. O předjíždění a přejíždění bylo řečeno dost posledně, dnes to bude o některých „doplňkových metodách“.

1) Vyblikávání a troubení na dálnici při předjíždění

Odhlédněme na chvíli od toho, kdo se na koho „lepí“, a podívejme se na to, zda je řidič oprávněn použít dálková světla, tj. probliknout anebo dokonce na řidiče při předjíždění troubit. Odpověď nám dá ust. §31 odst. 1 a 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (kde jsou dále v textu citovaná ustanovení, tak vždy z tohoto zákona):

„(1) Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.

(2) Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci.“

Jak je patrno, dočítáme se, že když řidič předjíždí vozidlo nebo se k tomu chystá, tak je oprávněn MIMO OBEC na předjížděného řidiče troubit anebo jej „vyblikávat“ (to druhé může i v obci), aby jej na danou skutečnost upozornil. Komické, že? J No, provoz na dálnicích má svá specifika a z levého pruhu už nikoho dalšího nepředjedete, nicméně v situaci, kdy za někým „přilétnete“ na dálnici v levém a chystáte se toho v levém „předjíždět“, tak jste oprávněni podle shora uvedeného ustanovení jej na tuto skutečnost upozornit nejen troubením, ale i vyblikáváním.

Jakkoli se tedy taková praktika jeví jako „drzá“, zákon s ní počítá a takový postup řidiče je tedy v souladu se shora uvedeným ustanovením. Až vás tedy příště bude nějaký „letec“ vyblikávat anebo troubit, myslete na to, že je to sice možná někdy poněkud drzé, ale že asi jen někdo dobře poslouchal v autoškole. J

2) Vybrzďování, „lepení se“ na kufr

Pod vybrzdˇováním rozumím postup, kdy se řidič záměrně rychle blíží k autu, které má v levém pruhu před sebou a brzdí velmi těsně na poslední chvíli, lidově řečeno „až na kufr“ za účelem „přesvědčení“ takového řidiče, aby v co nejkratší dokončil svůj předjížděcí manévr.

Asi nepřekvapí, že takový postup není v souladu s pravidly silničního provozu (§19 odst. 1), protože při něm dochází k takovému zkrácení vzdálenosti mezi vozidly, které může znemožňovat bezpečné zastavení. Jistě lze namítnout, že vozidlo s nadprůměrně dimenzovanými brzdami současně brzdící (vybrzďující) za „vytlačovaným“ vozidlem bude vždy brzdit lépe než vozidlo, které dojíždí (protože už stojí na brzdách a reakce bude pravděpodobná i v případě zabrzdění vytlačovaným dostatečně rychlá), nicméně i tak se jedná o velmi asertivní řidičskou techniku, která v sobě může skrývat nebezpečí a její použití je vždy na vlastní riziko.

Totéž platí i v případě „pouhého“ lepení se na kufr bez vybrzďování.

Jen krátce k případné vině na nehodě. Minule jsme si řekli, že řidič nesmí náhle snížit rychlost vozidla, pokud to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu (§18, odst. 2, písm. a). Postavit se proto „výchovně“ na brzdy takovému „vybrzďovači“ proto nemusí být vždy až tak dobrý nápad. Policie sice má tendenci vyhodnocovat vinu na nehodě na straně „toho vzadu“, ale nedoporučuji to, protože si myslím, že s dobrým advokátem se to proti vám může otočit, o nebezpečnosti takového manévru (navíc zbytečné) ani nemluvě. I letmý dotek brdového pedálu za účelem rozsvícení brzdových světel může vést k neadekvátní reakci vozidla za vámi a může tím vzniknout (zbytečně) nebezpečná situace pro ostatní účastníky silničního provozu.

Jak bylo řečeno v prvním díle a v diskusi k němu, raději nevychovávat, ale zkrátit dobu interakce na co nejkratší dobu. Je to nejbezpečnější.

3) Podjíždění na dálnici

Už tady byl v diskusi zmíněn scénář, kdy vláček řidičů jede v levém 120, protože o 200 metrů dál je kamión a „přeci se nebudou stahovat“. Někdy je situace dokonce taková, že mezi vozidlem jedoucím v levém a vozidlem, které se chystá takové v levém pruhu jedoucí vozidlo výhledově předjíždět, je dostatečná mezera na to, aby se dal takový řidič podjet a pak zařadit před něj.

Nutno dodat, že na rozdíl od provozu v obci (k tomu se dostaneme zase někdy příště), není takový postup, tedy podjíždění, na dálnici dovolené. Jedinou výjimkou je tzv. souběžná jízda (souvislá kolona vozidel ve všech pruzích), ale pokud narazíte na řidiče, který se „veze“ v levém pruhu 120, tak byste správně podle pravidel měli přejet do levého, tj. za něj a počkat, až se stáhne. Pokud jej podjedete, může to být sice rychlejší, ale v souladu s pravidly silničního provozu to není (§17 odst. 1).

4) Zrychlování při předjíždění

Poslední situací, na kterou se podíváme, je zrychlování při předjíždění.

§17 odst. 4:
Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.

Vcelku jasné pravidlo a platí samozřejmě i na dálnici. Jakmile se řidič stáhne zpět do pravého, tak by neměl zvyšovat rychlost, dokud je předjížděn. Doslova to na dálnici asi brát nelze, protože i ten předjížděný zpravidla i jen mírně zvyšovat rychlost bude, neměl by tím ale bránit předjíždění. Hraniční případy jsou pak ty, kdy někdo někoho tlačí, ten uhne, ale má silnější auto, tak znovu výrazně zrychlí a z pravého se dostane do levého dostatečně rychle na to, aby nepřekážel.

K tomu se dá říct, že pokud se nestahujete zpět do levého na poslední chvíli (jak je možno často vidět), porušením shora uvedeného pravidla by to být nemuselo. Obecně ale platí, že předjížděný / vytlačovaný by buď měl dostatečně zrychlovat tak, aby se nemusel stahovat, samozřejmě pouze za podmínky, že se stáhnout může (viz diskuse minule) anebo když už se tedy musí stáhnout nebo stáhne, měl by se nechat předjet a pokud chce předjíždět znovu, tak až po předjetí.

Příště se podíváme na provoz na víceproudých silnicích v obci.

JUDr. Tomáš Beran

22.4.2010 7:45| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist