Pracovní doba řidičů nákladních vozidel a autobusů

Pracovní doba řidičů nákladních vozidel a autobusů

Rady a tipy | vydáno 14. 6. 2007

Velikost textu: a a a

...dle nařízení 589/2006 Sb. a 561/2006 ES. Aneb jakými pravidly se řídí povinné přestávky a podobně.

Vzhledem k tomu, že značná část dotazů směřuje rovněž k problematice pracovní doby řidičů a jejich přestávek dle nařízení 589/2006 Sb. a 561/2000 ES, bude tento článek věnován pravidlům, která tuto skutečnost upravují.

Nejprve několi definic z uvedených nařízení:

Pracovní doba:

Pracovní dobou se u člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu rozumí doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla, administrativní práce spojené s řízením vozidla a nezbytná jednání před správními orgány související s plněním pracovních úkolů; doba, kdy je člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu připraven na pracovišti k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, zejména čekání na nakládku a vykládku, jejíž doba není předem známa.

Všechny shora uvedené činnosti se započítávají do pracovní doby, což bude dále důležité pro její vypočítávání.

Pracovní pohotovost:

Pracovní pohotovostí se rozumí doba, během níž člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu doprovází vozidlo přepravované trajektovou lodí nebo vlakem, čekací doby na hranicích a čekací doby z důvodu zákazu jízdy a doba strávená řidičem za jízdy na sedadle spolujezdce nebo na lehátku; tato doba není považována za dobu nepřetržitého odpočinku mezi směnami a v týdnu.

Pracovní pohotovostí se rozumí také doba čekání člena osádky autobusu mezi spoji ve veřejné linkové osobní dopravě v rámci linky časově a místně určené jízdním řádem.

A nyní jednotlivá pravidla pro pracovní dobu a dobu řízení:

-         pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě může ve svém souhrnu činit nejvýše 48 hodin týdně,

-         pracovní dobu je možné prodloužit až na 60 hodin týdně, pokud její průměr bez práce přesčas nepřesáhne stanovenou týdenní pracovní dobu (tj. 40 hodin) za období, které může činit nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích,

-         denní doba řízení nesmí přesáhnout 9 hodin, nejvýše dvakrát za týden může být prodloužena na 10 hodin.

Přestávky v práci:

-         po čtyřech a půl hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku,

-         tato přestávka může být nahrazena přestávkou v délce nejméně 15 minut, po níž následuje přestávka v délce nejméně 30 minut, které jsou v období rozloženy tak, aby byly v souladu se shora uvedeným

Doby odpočinku:

-         řidič musí dodržovat denní a týdenní doby odpočinku.

-         běžnou denní dobou odpočinku se rozumí doba odpočinku v celkovém trvání nejméně 11 hodin. Tuto běžnou dobu odpočinku lze případně rozdělit do dvou časových úseků, z nichž první musí být nepřerušená doba v celkovém trvání nejméně 3 hodin a druhý nepřerušená doba v celkovém trvání nejméně 9 hodin,

-         běžnou týdenní dobou odpočinku se rozumí doba odpočinku v celkovém trvání nejméně 45 hodin,

-         v průběhu každých 24 hodin po skončení předchozí denní nebo týdenní doby odpočinku musí mít řidič novou denní dobu odpočinku,

-         je-li denní doba odpočinku v průběhu těchto 24 hodin alespoň 9 hodin, ale kratší než 11 hodin, považuje se dotyčná denní doba odpočinku za zkrácenou,

-         denní dobu odpočinku lze prodloužit na běžnou nebo zkrácenou týdenní dobu odpočinku,

-         mezi dvěma týdenními dobami odpočinku smí mít řidič nanejvýš tři zkrácené denní doby odpočinku,

-        ve kterýchkoli dvou po sobě následujících týdnech musí mít řidič a) dvě běžné týdenní doby odpočinku nebo b) jednu běžnou týdenní dobu odpočinku a jednu zkrácenou dobu odpočinku v celkové délce 24 hodin; zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu,

-         týdenní doba odpočinku musí začít nejpozději po uplynutí šesti 24hodinových časových úseků od skončení předchozí týdenní doby odpočinku,

-         každá doba odpočinku vybraná náhradou za zkrácení týdenní doby odpočinku musí bezprostředně navazovat na jinou dobu odpočinku trvající nejméně 9 hodin.

JUDr. Tomáš Beran

Komentáře ke článku

  • Delká směny Zobrazit
    25. 6. 2007, Pavel Křák
  • Pracovní doba Zobrazit
    4. 7. 2007, Ševeček Marek
  • dva řidiči ? Zobrazit
    13. 4. 2009, jirka
  • Narizeni ES c. 561/2006 Zobrazit
    22. 6. 2012
  • pohotovost Zobrazit
    21. 1. 2014, patamat

Dacia Lodgy Stepway a Dokker Stepway: trochu slávy Dusteru chtějí také užitkovější modely

(+ videa) Po stopách Sandera Stepway se pouští rovněž dva další modely Lodgy a Dokker, na svou evropskou premiéru si počkají do mezinárodního autosalonu v Paříži.

Dacia Lodgy Stepway a Dokker Stepway: trochu slávy Dusteru chtějí také užitkovější modely
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, prosím Vás, zajímá mě tato věc: Jestliže jedu p... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist