Porsche vyvíjí motor s variabilním kompresním poměrem, takto má fungovat

Automobilka Porsche pracuje na nových přeplňovaných motorech pro 911, které nahradí stávající atmosféry. Bude tato revoluční technika jejich součástí?

Že inženýři koncernu VW již delší dobu pracují na pohonné jednotce s proměnným kompresním poměrem, se již nějakou dobu vědělo. Informace o tomto projektu prosákly do médií počátkem loňského roku, nevědělo se však přesně, jak bude tato technika v motorech pracovat.

Myšlenka variabilního kompresního poměru přitom (stejně jako spousta jiných staronových objevů) není nová. VCR anebo též Variable Compression Ratio nedá již dlouho spát Peugeotu s Citroënem, Fordu, Hondě, pracoval na něm svého času Saab a technologie tohoto typu by rovněž měla být pod kapotami Mercedesů s experimentálními motory DiesOtto.

Spoustu prostředků a práce věnovala do identické mise také francouzská společnost MCE-5 Development. Ta svůj motor dokonce oživila a parametry vypadaly slibně, dnes však o ni není moc slyšet a proto netušíme, jak její čtyřválec MCE-5 VCRi o objemu 1,5 litru s dvoustupňovým přeplňováním turbodmychadly, výkonem 218 koní a točivým momentem 420 newtometrů dopadl.

Že se (alespoň prozatím) nejedná o slepou vývojovou větev, dokazují poslední zprávy od Porsche, které si pod číslem DE102012112434 A1 také nechalo patentovat technologii VCR, a pokud můžeme soudit z dosud viděného, jejich nápad vypadá nejzajímavěji.

Na rozdíl od jiných myšlenek využívajících komplikovaný systém vahadel a ozubených mechanismů propojujících klikovou hřídel s písty anebo dokonce posunu celého bloku vložek válců s hlavou motoru je systém Porsche geniálně jednoduchý, protože proměnný zdvih pístu byl téměř kompletně integrován do ojnice.

Místo abychom vám tento mechanismus komplikovaně popisovali, patrně bude nejrozumnější podívat se na obrázek z patentového úřadu, který osvětlí mnohé. Změnu kompresního poměru (respektive různý zdvih pístu) zde zajišťuje excentrické natáčecí ložisko pístního čepu, přičemž moment působící na vystředění ložiska je získáván tlakem oleje z motoru, soustavou ventilů a kompaktních hydraulických pístů.

Jak se konstruktéři poprali s jistě nemalou změnou v silovém namáhání kvůli uchycení pístu mimo osu rotace, případně jakým způsobem zamezili hrozbě eliptického opotřebení stěn válce, momentálně vůbec netušíme, stejně jako neznáme ani odpověď na otázku, jestli je tato technika připravena pro sériovou výrobu. Špitá, že by právě tohle mohla být jedna z revolučních novinek v chystaných přeplňovaných motorech pro faceliftovaný model 911 typ 991, klíčová ale bude spolehlivost nově použitých komponentů, kterou zatím neznáme a budeme se proto muset nechat překvapit.

zdroj: Autoblog.nl

27.4.2015 11:40| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist