Porsche Macan dostane čtyřválec – nově vyvinutý boxer

Konec spekulacím, automobilka potvrdila, že se pod kapotu menšího SUV Porsche Macan dostane čtyřválcový dvoulitr vyvinutý ve vlastní režii.

Pro některé zapřísáhlé fanoušky stuttgartské značky je pouhá myšlenka čtyřválce pod kapotou Porsche nepřípustná, nicméně faktem zůstává, že v historii automobilky není žádným tabu. První model 356 jezdil se čtyřválcem, podobně jako „lidové verze“ první generace 911 nebo sportovní modely vedlejší vývojové větve jako 914, 924, 944 nebo 968. Kam až naše paměť sahá, posledním čtyřválcovým modelem bylo právě Porsche 968 z roku 1995.

Od té doby se o návratu menšího motoru pouze spekulovalo, nejvíce v souvislosti s menším vstupním modelem. Svým způsobem se čtyřválcový Macan stane nejdostupnějším Porsche, i když nikoliv mezi sportovními modely. Příchod čtyřválcového motoru je nyní s jistotou oficiálně potvrzen.

Překvapivé je, že inženýři nesáhli do koncernového regálu po snadném řešení, ale vyvíjí svůj vlastní, turbem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru s protiběžnými písty. Šéf vývoje převodového ústrojí, Dr. Thomas Casper, se nechal slyšet, že „zvuk motoru je nejvyšší prioritou“. Přesné uvedení čtyřválcového modelu nelze zatím upřesnit, nicméně Casper uvedl, že bude „někdy v roce 2014, pravděpodobně na jeho konci“.

Nová jednotka se v hierarchii zařadí pod turbodiesel 3.0 V6 (258 koní) v Macanu S Diesel a dvakrát přeplňované zážehové motory 3.0 V6 (340 koní) v Macanu S, resp. 3.6 V6 (400 koní) v Macanu Turbo. Přesná specifikace je zatím uložená hluboko v šuplíku vývojářů, lze však předpokládat, že více jak 300 koní mít nebude. V úvahu připadá také použití čtyřválcového turbodieselu, který již Porsche pravděpodobně vyvíjet nebude. Místo toho by sáhlo po koncernové jednotce 2.0 TDI.

V souvislosti s nově vyvíjeným čtyřválcovým boxerem tak znovu vyplouvá na povrch otázka, zda se motor dostane také pod kapotu sportovních modelů. Vývoj menšího modelu není příliš pravděpodobný, instalaci jednotky do Boxsteru a Caymanu však očekávat lze. Od automobilky by to byl logický krok, dosáhla by větších úspor z rozsahu a zákazníkům by poskytla dostupnější sportovní model.

11.12.2013 10:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist