Poradna: Nový majitel naboural právě zakoupenou ojetinu, má právo ji vrátit prodávajícímu?

Fiktivní příklad? Ale kdepak, realita, přesněji řečeno dotaz z poradny, kdy prodávající řeší „nestandardní“ chování člověka, který od něj koupil ojetý automobil a naboural ho. Plus další zajímavé dotazy.

Neuznání pojistné události
Dobrý den, pane doktore. Měl jsem před nedávnem nehodu s firemním vozem, kdy jsem přehlédl vozidlo v pruhu, do kterého jsem najížděl. Na první pohled se zdálo, že k místě střetu došlo u postranních dveří a škoda je tak na nich a u zadního blatníku. Takto jsem pojistnou událost nahlašoval hned druhý den.

Protože onen den již bylo šero, na firmě jsme druhý den zjistili, že je v těch samých místech poškozen lak u předního kola. Když jsem měnil jízdní pruh, nakonec jsem strhnul řízení kvůli autu, které začalo bezdůvodně přede mnou brzdit, čili jsme se s autem v pravém pruhu škrtli v přední části mého vozidla a poté následovala rána z boku, kdy vozidlo v pravém pruhu začalo intenzivně brzdit. Celý incident mám natočený na videu. Dnes jsem se dozvěděl, že pojišťovna nechce zaplatit část opravy právě z toho důvodu, že jsem druhý den nahlašoval jen dveře a zadní část vozu.

Moje chyba byla, že jsem neřekl bok auta, protože jsem sám neviděl, kde ke kolizi přesně došlo. Vozidlo jsem měl v mrtvém úhlu a zkrátka v té rychlosti jsem ho neviděl. Je možné se bránit?

JUDr. Beran: Určitě ano. Zdůvodněte pojišťovně skutečnosti, na základě kterých jste hlásil jen část poškození a uvidíte, jaká bude reakce.

. . .

Pán si ode mě koupil auto naboural svoji vinou a chce mi ho vrátit
Dobrý den pane doktore, hned po Vánocích jsem prodával svůj osobní vůz Škoda Fabia (rok 2010). Hned se na vůz přijel podívat zájemce, vůz si důkladně prohlédl, vše jsem pánovi k vozu řekl a nic nezamlčel, dokonce jsme jeli do nejbližší prodejny Škoda a udělali diagnostiku, kde byly vidět asi dvě menší závady.

Pánovi jsem nabídnul malou slevu, která by měla pokrýt případnou opravu s čímž pán souhlasil, sepsali jsme smlouvu a proti vyplacené částce si auto rovnou odvezl (bohužel také s velkým TP s tím, že přepis zajistí). Ještě tentýž, nebo možná následující den se autem jela projet jeho paní a auto nabourala tak, že praskla guma a údajně hnula s nápravou (dle pánových slov).

Po čtrnácti dnech jsem se pídil po tom, jak je to s přepisem a pán řekl, že má ještě auto v servise a že bez toho nemůže udělat evidenčku. Nakonec jsem zjistil, že přepis musím udělat sám a potřebuji k tomu velký TP. Avšak nyní po skoro třech týdnech mi pán oznámil, že oprava stojí moc peněz, které teď nemá a navíc mu v servise řekli, že do paliva jde olej a že to je chyba nějakých kroužků.

O čemž jsem neměl ani tušení. Mám teď jenom strach, že auto naboural a nyní ho bude chtít vrátit. Má na to nárok? Navíc má u sebe velký TP a vůz není stále přehlášen. Děkuji za Vaši radu!

JUDr. Beran: Viz článek na toto téma v sekci Právní poradna, tedy
Občanský zákoník nově: Odpovědnost za vady u ojetých aut
a

Prodej vozidel a úskalí při přepisu

. . .

Chci koupit Škodu Octavia 2
Dobrý den, mám zájem koupit Octavii 2. Moc dálky nejezdím.1-2 krát týdně jedu trošku dál asi celá cesta je 50 km. Mám si sehnat asi tu Octavii v benzínu než v naftě? A jestli jo, tak jaký obsah? Koukám na spotřebu, ale taky aby to trošku jelo. Děkuji

Dotaz s odpovědí najdete v naší poradně zde

. . .

Přídatný pruh pro pomalá vozidla
Pane doktore, prosím o vysvětlení. Jak laik absolutně nechápu nynější podobu přídatného pruhu pro pomalá vozidla, zejména na dálnicích. Takovýto úsek je označen dopravní značkou IP 18c. Po novele zákona 294/2015 je tato značka definována: „Jízdní pruh pro pomalá vozidla Značka vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů. Značka zároveň vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km.h-1.

Jiná motorová vozidla užívají jízdní pruh pro pomalá vozidla jestliže je jejich rychlost jízdy v daném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel jedoucích v témže směru jízdy.“ Znamená to tedy, že pomalá vozidla mají povinnost tento pruh užít nebo můžou? Je jeho neuživí vůbec přestupkem? Podle čeho se určuje „výrazně nižší rychlost“? Mohu tento pruh využít, pokud jedu i rychleji než 80km/h? Podle staré definice zde již chybí slovo zejména (kdysi 60km/h). Děkuji za vysvětlení.

JUDr. Beran: Já bych tomu rozuměl tak, že pokud ta vozidla nedosáhnou 80 km/h, tak ten pruh užít musí. Ostatní to smí použít, jen když jedou „výrazně pomaleji než ostatní“. Je to dost nevhodná definice, to je pravda, protože pokud jednou kolem vás všichni 200 km/h, tak byste tam ve 130ti klidně mohl jet, ale to asi nebyl úmysl zákonodárce.

Já bych to viděl tak, že tam musí všichni, co nejedou nejméně 80 km/h + všichni ti, kteří jedou víc než 80 km/h, ale současně výrazně pomaleji než ostatní. U těch druhých jeho neužití nebude přestupkem nikdy (těžko policie bude prokazovat, že tam musíte jet, když jedete 100 km/h a ostatní kolem vás 150 km/h), ale u těch pomalejších (pod 80 km/h) bych jako přestupek jeho neužití vnímal.

Máte dotaz či problém, se kterým si nevíte rady? Zeptejte se zdarma našich odborníků!

tit. foto: Paolo Bona / Shutterstock, Inc.
pozn. redakce: Dotazy jsou interpretovány v původním znění a formě tak, jak byly vloženy jednotlivými uživateli, bez zásahu a korekce redaktorů  

14.1.2017 1:26

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist