Polovina USA jezdí s polovinou motoru

Polovina USA jezdí s polovinou motoru

Autonovinky | vydáno 26. 7. 2011

Velikost textu: a a a

Je Amerika rájem osmiválců? Nikoli, tabulky popularity vedou čtyřválce. Pohání 43 % aut prodaných od začátku roku 2011. Popularita osmiválců spadla pod 20 %.

Ceny benzínu v USA vytrvale rostou a preference zákazníků se už řadu let posouvají směrem k malým motorům. Vliv hraje také sílící tlak zákonodárců. Změny na straně zákazníků i výrobců vynesly za posledních šest let čtyřválcové jednotky z pozice outsidera na první místo. Kdysi nejpopulárnější šestiválce ztrácí pomalu, největší odliv zákazníků zaznamenaly od roku 2005 osmiválcové motory.

Údaje pochází ze studie společnosti IHS, která poskytuje informační služby - mimo jiné pro automobilový průmysl prostřednictvím divize IHS Automotive. Nejnovější tisková zpráva porovnává data za první polovinu letošního roku s údaji z let 2005, 2007 a 2009.

Prostá čísla neříkají vše. Zahrnují totiž všechna prodaná auta včetně těch, která odebrali fleetoví zákazníci. Jejich pickupy a dodávky vozí těžké náklady a potřebují silné, přesto jednoduché a spolehlivé motory. Tento trh proto čtyřválce zatím nedobyly. Pokud se fleetoví zákazníci z tabulky vyškrtnou, je převaha malých motorů mnohem výraznější. Podle J.D. Power volí čtyřválec víc než polovina běžných zákazníků - před pěti lety to byla jedna třetina.

Podle serveru Automotive News stála obliba velkých motorů dlouho na neochotě investovat do pokročilých technologií. Zákazníci chtěli laciné silné motory, spotřeba a hmotnost nehrály roli. Jenže boom úsporných aut a vysoká obliba hybridů otevřely prostor pro investice. Zákazníci jsou ochotni platit za vyspělé technologie. Konvenční auta s menšími, ale pokrokovými motory totiž stojí méně než hybridy a nejsou o moc hladovější.Severní Ameriku dokonce čeká malá revoluce, automobilky totiž vůbec poprvé zkusí nabídnout zákazníkům atraktivní tříválcové motory s reálnou šancí na úspěch. Nezapoměňte, že ještě před pár lety měla třetina amerických aut osmiválcový motor. Jako první se do neprozkoumaného teritoria vydá Ford Fiesta s litrovým EcoBoostem, brzy po něm bude následovat BMW a Mini.

Podle odborníků zůstanou tříválce prozatím na okraji zájmu, i když jejich obliba poroste. Kregg Wiggins, šéf divize pohonných ústrojí v severoamerickém Continentalu, však prorokuje motorům v USA další zmenšování. Do roku 2017 podle něj bude víc než dvacet procent motorů menších dvou litrů. Dnes drží malé jednotky (které v Evropě i Japonsku tvoří drtivou většinu trhu) pouhých deset procent - přestože Američané kupují čtyřválce, většina z nich má kolem dvou a půl litru.

autoweb.cz

Komentáře ke článku

Beran: „Nová“ značka – střídavá jízda

Znáte novou dopravní značku z dálnice D1? A je to vůbec dopravní značka a pokud ano, tak "potvrzená" vyhláškou? Náš právní expert problematiku objasňuje.

Beran: „Nová“ značka – střídavá jízda
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, koupil jsem v autobazaru chevrolet captiva 2,4 lpg r.v.2008 najeto 1505... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

TOPlist