Policejní Škoda Superb: jak měří, jak ji odhalit a jak se bránit?

Automobilka Škoda dodala české policii flotilu dálničních „stíhaček,“ podívejme se na jejich výbavu a také na možnosti, jak se nenechat změřit. Jsou-li vůbec nějaké.

Víme, že je tady nová flotila aut pro policejní služby a že tentokrát nejde o vozy od VW, v přeneseném slova smyslu je tady sedm nových sourozenců k Passatům R36 z mladoboleslavské Škody. Už jsme řešili, co že mají auta pod kapotou, a tak nás teď zajímá, jak lze tato auta v provozu identifikovat, zkusit odhadnout, jakou měřicí techniku mohou mít ve svých útrobách a jak se měření bránit.


Nejprve tedy několik indicií, jak vůbec poznat nový policejní Superb. Registrační značky zatím nemáme, a soustředit se na to, že jde o zelená, červená auta, plus další, v ryze obyčejných a obvyklých barvách, to jako vodítko k odhalení asi fungovat nebude. Důležitějším signálem může být, všimnete-li si diod na přední části auta, a zejména prutové antény, kterou civilní Škoda Superb na střeše nemá. Dá se předpokládat, že tyto vozy budou vybaveny, stejně jako Passaty, systémem PolCam, který v jednoduchosti funguje na bázi konfrontace rychlosti jízdy měřeného vozidla s rychlostí policejního auta.

Policejní auta, kterých byste se měli bát

Zobrazit všechny fotografie

Citujme informace přímo z policejních internetových stránek: „Systém PolCam je mobilní videosystém pro hlídání a záznam všech silničních přestupků a také pro měření průměrných rychlostí na základě měření času a vzdálenosti. Systém PolCam vypočte průměrnou rychlost na základě přesného měření projeté dráhy a času. Při použití měřicí metody, měření rychlosti s měřením času a vzdálenosti, není naprosto nutné udržení stále vzdálenosti mezi policejním vozidlem a sledovaným vozidlem během celého úseku dráhy. Důležitým faktorem je dodržení stejné vzdálenosti mezi vozidly na začátku a na konci měření, přičemž vzdálenost mezi vozidly se zobrazuje na monitoru. Policie ČR je pouze koncovým uživatelem měřícího zařízení, proškolení policisté postupují při měření rychlosti a dokumentaci přestupků v souladu s návodem k obsluze zařízení.“

Lze se nějak takovému zařízení bránit? Zeptali jsme se odborníka na problematiku, Ing. Jána Gnipa, Csc., ze společnosti Antiradary.cz. „PolCam PC2006 je čistě pasivní systém, nic nevysílá ani nevyzařuje a navíc je mobilní, takže jej nelze detekovat žádným detektorem radarů založeném na rozpoznávání mikrovlnných paprsků nebo GPS polohy,“ vysvětluje Ing. Gnip. „Byly tady pokusy detekovat vozidla se zařízením PolCam na základě detekce vysílačky ve vozidle zapojené do IZS, ale zatím jediný takový známý přístroj Target Blu Eye funguje na jiných frekvencích (TETRA vs. TETRAPOL) a v ČR není použitelný.“

Nové policejní Superby, respektive jeden z nich, by měl či mohl mít, jak lze usuzovat z dostupných materiálů, také radar Ramer AD-9C, jaká je obrana proti němu? „Ramer AD-9C v aktivním režimu lze detekovat libovolným detektorem policejních radarů vhodným pro ČR, např. Beltronics, Escort, Genevo, Stinger, Valentine One,“ pokračuje Ing. Gnip. „V pasivním režimu funguje podobně jako PolCam.“

Lze očekávat jiné měřící zařízení u Superbu, a pokud ano, tak jaké a jak na něj? „Podle dosud známých informací budou tato vozidla vybavena převážně systémem PolCam a jenom některá radarem Ramer. Některé zdroje blízké k PČR uvádí, že vozidla budou mít oba systémy najednou, což se mi ale nezdá moc pravděpodobné. Teoreticky lze systém PolCam doplnit o radarovou hlavu,“ říká Ing. Gnip z Antiradary.cz. „A jelikož prodej a servis PolCamů v ČR zajišťuje Ramet Kunovice, tak je i možné, že již vyvinuli propojení Rameru k PolCam PC2006, ale to jsou jenom spekulace na úrovni JPP.“

Dopravní policie s novou výzbrojí sází na to, že bude moct pronásledovat a hlavně dopadat rychlá a silná auta – připomeňme si, co má tedy pod kapotou „pomáhající a chránící“ Škoda Superb. Vidlicový šestiválec 3.6 FSI s výkonem 260 koní, automatickou převodovku DSG, pohon všech kol. Zrychlí z nuly na stovku za 6,4 sekundy a zvládne maximální rychlost 250 km/h.

Shrňme si, co tedy víme a jak se v přítomnosti „podezřelého“ Superbu na silnici chovat. Zatím neznáme registrační značky pro nejbezpečnější identifikaci, musíme se spolehnout na vnější znaky, zejména anténu. Má-li Superb k měření primárně systém PolCam, nejběžnější taktikou policejní hlídky bude zřejmě dojet vytipované auto, pověsit se za něj a „roztlačit“ ho na „vyšší“ rychlost.

Takže důležité je, s nějakým Superbem v zádech, nezazmatkovat, zkusit odhalit anténu na střeše, pokusit se podívat na posádku (dva muži v košilích nebo výstražných vestách na předních sedadlech jsou potenciálně nebezpečnější než chlapík v kvádru s telefonem na uchu nebo rodinka s dětmi a lyžemi na střeše. Nezrychlovat, v klidu pokračovat povolenou rychlostí, zařadit se do pravého pruhu a nechat auto v klidu předjet a zmizet.

16.12.2013 1:03| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist