Pokrok podle BMW: M jako Marketing

Když člověk nahlédne do specifikací BMW 1 M, nestačí žasnout. Superrychlé? Jistě. Ale čím se 1570 kg těžké mamutí mládě podobá staré M3 jasné není.

Posledních několik týdnů jsem nedával pozor. Jak jinak si vysvětlit, že mě úplně minula premiéra nového BMW řady 1 od divize M? Viděl jsem videa a nejspíš jsem postřehl i první oficiální tiskovou zprávu, ale nějaká vyšší síla mi zabránila o ní přemýšlet. Možná to tak bylo lepší. Mám moc rád lehká auta se silnými motory a mám rád BMW. Mezi tím nejlepším co jsem řídil se najde pěkná řada aut z Mnichova.

Patří mezi ně 130i se skvělým zvukem, neslušnou silou a perverzně velkou kapotou (musíte si sednout dovnitř). Dojem na mě udělala také bílá třídveřová jednička s dvousetkoňovým dieselem, která mi před lety spadla do klína přes zasněžené vánoce a vozila mě dva týdny bokem. Jenže ke 135i pokračovat nemohu. Pomiňme, že mi přijde hloupé jezdit v nepraktickém dvoudveřovém sedanu – byť má něco do sebe – když lze levněji pořídit stejně zvláštní hatchback. 135i není to pravé. Je šíleně rychlá, aniž by to však uměla dát najevo. Šlápnete na plyn a nic se nestane, auto bude zrychlovat a zrychlovat… až pojede dvě stě a vy budete vyděšeně koukat na tachometr. Kam se podělo to skvělé šestiválcové burácení? Kde je drama?Zpět k jedničce s písmenem M. Mám tedy malý předsudek a strach, že u BMW nesáhli po správném výchozím modelu. Také mě zaráží, že vůbec poprvé v historii se divize M otevřeně podepsala pod auto, na jehož motor s trochou nadsázky nikdo ze zaměstnanců ani nesáhl. Tady bych hledal důvod, proč se 1 M nejmenuje M1. Vůbec nešlo o šlapání po nějakém odkazu – ten se o sebe postará sám a vsadil bych menší částku, že se případný další supersport BMW nebude jmenovat M1. Řada 1 M se tak opatrně jmenuje proto, že kdosi v Mnichově pochybuje o její výjimečnosti. Zbytek jsou jen marketingové výmysly. Možná k podobným úvahám nemá BMW důvod, příští M5 nakonec také dostane úplně obyčejný motor (obyčejný, nikoli špatný) a klidně uzavřu druhou malou sázku, že stejný osmiválec uvidíme také pod kapotou příští M3.

Příští M3M5 ani 1 M nebudou špatná auta. Naopak: pevně věřím, že budou zatraceně dobrá. Jenže mě štve, když BMW obchází pravdu obloukem a huhlá cosi o historii, zatímco nám pod nos servíruje stále obyčejnější auta – rychlejší, ale plošší. Štve mě, že BMW své ústupky době tají, mlží kolem nich a snaží se je hloupě zakecat. Štve mě, že z Mnichova slibují extrémní kupé pro znalce, jen aby nakonec vyjeli s autem přesně opačného ražení. Co vám v kabátku Z4 prodají jako iS, je pod kapotou řady 1 hned M – skoro M1, ale tu už jsme tu jednou měli, takže pochopte… Nemám nic proti rychlým verzím, nic proti turbům, ale proč ty řeči okolo?Kde vzali u BMW příměr ke starým čtyřválcovým modelům, by mohla být ta největší záhada jednadvacátého století. Tedy pokud bychom to nevěděli: idea se zrodila v dobách, kdy autosalony objížděl koncept tii. Měl se proměnit v lehký čtyřválcový produkční model. Jenže u BMW rychle přišli na to, že pokud jednička neshodí několik set kilo (což neshodí ani náhodou), s žádným čtyřválcem nemůže být doopravdy rychlá. Natož aby byla rychlejší než bláznivá 135i. Nevymýšlím si, šéf produktového plánování divize M Christoph Smieskol to prozradil právě tento týden.

A když to nejde přes 135i, proč nevzít za základ právě ji? Tak se zrodilo BMW 1 M. Od počátku mělo jít o relativně laciný stroj, z toho pohledu je použití existující jednotky pochopitelné. V Mnichově raději pořádně zainvestovali do podvozku a možná udělali dobře. Jenže to pořád nevysvětluje, kde berou tu drzost tvrdit nám, že před sebou máme důstojného nástupce první M3. Nehoráznou lží je také hmotnost auta – BMW zapomnělo informovat, že udávaných 1495 kilogramů není podle evropských norem. Řada 1 M váží 1570 kilogramů. Má 340 koní.Minulá generace M3 (E46) měla 1570 kilogramů a 343 koní. První generace M3 (E30) měla 1165 kilogramů a necelých dvě stě koní. A teď mi povězte, ke kterému autu má 1 M blíž a na které tedy „duchovně navazuje“, „odkazuje“, případně „dává vzpomenout“. Kohokoli zběhlého se zeptáte, ten vám potvrdí, že původní čtyřválcový model je nejlepší M3 ze všech. Je zjevné, proč chce BMW přesvědčit zákazníky, že „ikonická“ řada 1 M je přímým nástupcem M3 E30. Ale není ani trochu jasné, kde vzali v Mnichově své skálopevné přesvědčení, že jsme všichni hluší, slepí a pitomí.No dobře, tak se u BMW domnívali, že zákazníci budou chtít turbo. Měli snad i pravdu, nic proti tomu. Řada 1 je jistě bezpečnější než minulá trojka, není proto lehká. Jenže u BMW se mohli aspoň trochu snažit. Odlehčit auto, když se na něj chystáte napařit dvě stě tisíc korun příplatku, by mohlo patřit k obecné slušnosti. Zvlášť když ušetříte statisíce za vývoj motoru.

Možná nic z toho neděláte a chystáte se prodávat svůj stroj mladým lidem, kteří by chtěli M3, ale nemají na ni. Pak ovšem netvrďte těm, kteří o autech něco vědí, že nabízíte starou M3 v novém balení. Protože BMW 1 M, vážení, váží o pouhých 85 kg méně než současná těžká em trojka, případně stejně jako em trojka minulá. A to dělá z malého modelu, který si hraje na historii, nefalšované mamutí mládě. Ano, jeden rozdíl oproti stejně těžké M3 E46 by tu přeci jen byl. Řada 1 je uvnitř menší, podobně jako stará E30. Ať žije pokrok.

Martin Plaštiak

13.1.2011 2:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist