Podvody v ojetinách: Jak se zákazníci snaží ošálit autobazary?

Podvody v ojetinách: Jak se zákazníci snaží ošálit autobazary?

Články o autech | vydáno 16. 6. 2017

Velikost textu: a a a

Nekorektní praktiky a snahy podvádět zákazníky jsou u některých autobazarů známou praxí. Na druhou stranu tady ale máme také pokusy z druhé strany, zákazníci se snaží "podfouknout" bazárníka.

Scénář, který je už roky a roky pořád stejný. Zákazník přijede do autobazaru, najde si vysněné auto, nablýskaném umyt, načančané, podle prodejce "v pořádku, po prvním majiteli, téměř nejeté, nebourané." Podepíše smlouvu, zaplatí, odjede a dříve či později, většinou dříve, někdy i pár kilometrů od prodejce zjistí, že auto není v tak ideálním stavu, jak se zdálo ještě před několika okamžiky za potem bazaru.

Nám se do ruky dostalo vyjádření společnosti Auto ESA, tedy jednoho z velkých hráčů na trhu ojetin na našem trhu ohledně toho, že naopak také autobazary se stávají cílem podvodníků, z řad majitelů aut, kteří se snaží vůz (ve špatném stavu) v autobazaru prodat. Podle dostupných materiálů tak "velké autobazary denně odmítají vykoupit desítky až stovky vozidel. Důvodem však není rozdílná představa o výkupní ceně, jak by se leckomu mohlo zdát, ale snaha majitelů prodat vozidlo s nějakou vadou. Jaké jsou nejčastější triky, kterými se tito majitelé snaží autobazar obelstít, zjišťovala společnost Auto ESA, která během měsíce duben a květen 2017 realizovala vlastní průzkum zaměřený právě na tuto problematiku."

Podíváme-li se podrobněji na problematiku, tak přijdeme na určité mýty, respektive jejich vyvrácení. „V průběhu měsíce duben a květen jsme velmi pečlivě sledovali důvody, kvůli kterým jsme nevykoupili od zákazníka vozidlo a došli jsme k zajímavým závěrům,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a pokračuje: „Překvapivě největší strašák, tedy přetočené tachometry, se umístil až na čtvrtém místě.“ Podle statistiky Auto ESA je totiž největším současným trikem snaha majitele prodat do autobazaru vozidlo s nefunkčním filtrem pevných částic nebo vůz zabavený exekutorem.

Co je tedy nejčastější vadou, se kterou prodejci do bazaru jezdí? Jde o chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru a tak se vůz snaží prodat,“ přibližuje situaci Foltýn. Podle něj bylo v Auto ESA odmítnuto během dvou měsíců 73 vozidel, u nichž filtr pevných částic nefungoval nebo vůbec nebyl. Z filtru je podle Foltýna nejčastěji odstraněna keramická vložka, nebo je ve vrchní části provrtán. „Oblíbeným trikem zkušených podvodníků je pak přeprogramování řídící jednotky, aby nepoznala, že je filtr nefunkční,“ říká Foltýn. Podle něj se pak na jeho nedostatečnou funkčnost přijde většinou až u emisní kontroly.

Druhá závažná vada se netýká přímo technického stavu auta, ale jde o problém finančního rázu, o exekuce. „Za dva měsíce bylo naší společností odmítnuto 49 vozidel, která byla zatížena exekucí,“ říká Foltýn. Podle Foltýna počet exekucí v České republice neustále roste. Lidé v exekuci se pak mnohdy snaží zbavit svého vozu i pod cenou. „Rekordmanem je asi dlužník z jihu republiky, který k nám přijel prodat Audi A8 za cenu převyšující milion korun,“ říká Foltýn a pokračuje: „Při kontrole se však ukázalo, že vozidlo je psáno na společnost s ručením omezeným, na kterou je vedena exekuce. Majitel firmy, respektive předmětného vozu, se však tvářil velice překvapeně a tvrdil, že o ničem neví. Vozidlo jsme samozřejmě nevykoupili.“

Nejčastěji se podle Auto ESA maskují závady na elektroinstalaci a na prvcích výbavy, které lze v dané sezóně těžko odhalit. „Typicky to je například nefunkční vyhřívání zadního okna nebo zrcátek, což lze v létě velmi obtížně ověřit,“ říká Foltýn. Mnohem závažnější jsou ale podle něj snahy zamaskovat například špatnou funkčnost automatické převodovky, která tzv. „za studena“ špatně řadí. „S takovými pokusy se setkáváme poměrně často, proto vždy zkoušíme funkčnost řazení až po dokonalém vychladnutí vozu, resp. převodovky,“ říká Foltýn. Zajímavostí z poslední doby je podle něj snaha majitele staršího Volva zamaskovat špatnou funkci zavírání prosklené střechy. „Okno úplně nedoléhalo, což se ale dalo akusticky zjistit až při rychlejší jízdě nebo návštěvě automyčky. Majitel vozu to vyřešil po svém a do střešního těsnění nastříkal silikonový tmel.“ Vozidel s vědomě zamaskovanou závadou bylo odmítnuto sedmatřicet.

Jak je to s přetočenými tachometry? Evergreen posledních let skončil v hitparádě triků na čtvrtém místě. „Během dvou měsíců jsme odmítli 29 vozidel s přetočeným tachometrem.“ Podle Foltýna jde oproti minulým letům o výrazný pokles, který si vysvětluje neustálou medializací problému a schopností velkých autobazarů takové vozy relativně snadno odhalit. Rekordmanem v podvádění je v Auto ESA klient, který nabízel dodávku přetočenou o 350 tisíc kilometrů.

Na pomyslné páté příčce pak je zfalšovaná servisní knížka kvůli nedodržování servisního plánu, velmi často se majitelé starších vozidel snaží při prodeji vytvořit dojem, že vozidlo bylo pravidelně servisováno a vedena jeho pečlivá údržba. V Auto ESA zjistili za dva měsíce takových případů 12. „Běžně se setkáváme se situací, kdy nám majitel vozu předloží servisní knížku s razítkem již neexistujícího servisu, nebo servisní knížku jiného vozu, kterou koupil někde na internetu,“ říká Foltýn. Podle něj jsou všechny vozy v Auto ESA před výkupem velmi pečlivě kontrolovány a ke každému vozu je vypracován podrobný technický popis. „Jako určitou kuriozitu lze zmínit situaci, kdy nám klient předložil servisní knížku k vozu ŠKODA Superb s předním pohonem, ve které však byla uvedena kontrola mezinápravové převodovky Haldex, tedy vozu s pohonem 4x4,“ popisuje Foltýn naivitu některých majitelů vozidel.

To samozřejmě není všechno, podle zmiňovaných materiálů patří mezi další oblíbené triky pak například zatajení opravy vozu po havárii, jeho přelakování, nefunkčnost airbagů nebo montáž neschválených kol... Situace je tedy v tomto ohledu jasná, nicméně člověk se tedy neubrání určitému zamyšlen. Budeme-li uvažovat čistě obecně, bez snahy poukázat teď na ten který konkrétní případ či autobazar, vyvstává jedna otázka - pokud platí, že autobazary nevyhovující auta od zákazníků do svého prodeje nepřijímají a odmítají je, jak je tedy možné a kdo může za to, že si zákazník koupí u prodejce auto, které je v nepořádku?

zdroj: Auto ESA

Komentáře ke článku

Škoda Citigo na Masarykově okruhu: Stačí mrzký výkon k opravdové zábavě?

Říká se, že potřebujete alespoň 400 koní na to, abyste si pořádně užili Masarykův okruh v Brně, jinak je to utrpení. A co takhle mrzkých 60 koní litrového tříválce ve Škodě Citigo?

Škoda Citigo na Masarykově okruhu: Stačí mrzký výkon k opravdové zábavě?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Nedávno jsem tady četl několik dotazů o nezastavení policii a výši san... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist