Plug-in hybridní elektrické Mitsubishi Outlander PHEV je na českém trhu

Mitsubishi koketuje s myšlenkou elektrického pohonu už od šedesátých let minulého století, po čtyřech dekádách uvádí na náš trh plug-in hybridní SUV.

Mitsubishi Outlander PHEV byl poprvé představen v září 2012 na autosalonu v Paříži, v lednu 2013 se ukázal na japonském trhu a od té doby se postupně v několika vlnách začal prodávat na evropských trzích, nejprve v říjnu 2013 v Nizozemsku, Švýcarsku, Norsku a Švédsku. A teď je v nabídce u nás. Jen tak pro zajímavost, od začátku roku 2014 se začaly přijímat objednávky na většině evropských trhů, přičemž první auta si zákazníci převzali v jarních měsících letošního roku. Od představení modelu pak automobilka Mitsubishi Motors nashromáždila v rámci regionu celkem přes 15 tisíc objednávek.

MMC má v plánu dosáhnout ve svém japonském závodu Okazaki objemu výroby přes 50 tisíc vozů, přičemž největším trhem bude – logicky – evropský kontinent. V rychlosti si připomeneme základní fakta o autě, Outlander PHEV nevznikl jednoduchou úpravou některého ze stávajících vozů s klasickým spalovacím motorem, ale nepředstavuje ani čistě plug-in hybridní technologii – podle Mitsubishi je třetí variantou v rámci konstrukční řady nového Outlanderu – vedle verzí se zážehovým a vznětovým motorem. Outlander PHEV je prvním plug-in hybridním elektromobilem se stálým pohonem všech kol, dvojicí elektromotorů a schopností vyrábět elektřinu k vlastnímu pohonu, krom toho umožňujícím přepravit pět cestujících a 463 litrů zavazadel s dojezdem až 824 km při velmi skromných dopadech na životní prostředí, automobilka komunikuje spotřebu 1,9 litru na 100/km a emise CO2 44 g/km.

Má ale také podvozek odvozený od sofistikovaného systému v Lancer Evolution s aktivní stáčivostí, takže jen představa, jak se bude chovat v rychle projížděných zatáčkách, nás baví. Samozřejmostí by pak měl být variabilní interiér, pět hvězdiček v nárazových testech a široká škála (nejen) bezpečnostních elektronických pomocníků. Jaké je uspořádání pohonné soustavy?

Vpředu pod podlahou je elektromotor a měnič napětí (60 kW, 137 Nm), generátor elektřiny, benzínový motor 2,0 litru DOHC s variabilním časováním sacích ventilů MIVEC (121 koní, 190 Nm) a jednotka řízení výkonu. Uprostřed, pod podlahou, najdeme lithium-iontový akumulátorový modul s kapacitou 12 kWh a palivovou nádrž na 45 litrů benzínu (oproti 60 litrům v případě Outlanderu 4WD se spalovacím motorem). A vzadu je elektromotor a měnič napětí (60 kW, 195 Nm) plus řídicí jednotka pro zadní elektromotor.

V rámci jízdy pak fungují tři režimy pohonu, automaticky volené prostřednictvím operačního systému PHEV. Čistě elektrický jízdní režim, kdy Outlander pohání elektromotory na přední a zadní nápravě a energie se čerpá z akumulátoru. Sériový hybridní režim, ve kterém je vůz stále poháněn elektromotory na přední a zadní nápravě a spouští se klasický spalovací motor k pohonu generátoru elektřiny, jenž se stará o dobíjení akumulátoru za jízdy. Tedy něco ve stylu například Opelu Ampera. Aktivuje se automaticky, maximálně na 3 až 10 minut, při rychlostech nad 120 km/h. A pak tady je paralelní hybridní režim, kdy je automobil poháněn spalovacím motorem při přenosu výkonu na kola přední nápravy prostřednictvím jednotky řízení výkonu s více režimy – spalovacímu motoru pomáhá zadní elektromotor.

Logickou otázkou je pak dobíjení, máme různé možnosti. Automatické dobíjení „za jízdy“, v „sériovém hybridním“ režimu a v „paralelním hybridním“ režimu, standardní palubní dobíječka „do zásuvky“ v duálním provedení (klasika za cca tři hodiny nebo rychlé dobíjení za nějakou půlhodinku na 80 % kapacity). A dále režim dobíjení akumulátoru aktivovaný řidičem spínačem na středové konzole, autonomní dobíjení benzinovým motorem a v poslední řadě rekuperační brzdění. Přeskočíme teď další technické detail, jako že lze sledovat průběh jízdy na dálku přes wifi, že auto nemá převodovku,, že má Outlander PHEV nižší těžiště než klasický model,atd. protože jen to by vydalo na desítky stránek informací a přejdeme k užitným vlastnostem.

Minimální dojezd je 52 km při maximálce 120 km/h v čistě elektrickém režimu jízdy, celkový dojezd je 824 km při všech jízdních režimech. Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu 1500 kg, zavazadlový prostor je srovnatelný s Outlanderem poháněným spalovacím motorem (jen o 14 litrů menší než u modelu v pětimístném uspořádání). Finále patří zmínce o výbavě široké jak hladina lipenské nádrže a ceně, ta je pro český trh určená částkou 1 250 000 Kč.

26.6.2014 12:11| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist