platnost-dopravnich-znacek.jpg

Platnost dopravních značek

aplikace

Ne všechny značky na silnicích jsou platné. Jaké podmínky vlastně musí splňovat?

Diskuze

31 komentářů

    Rychet

    Vše uvedené v článku je sice možná pravda, ale dopravní značení se většinou nedává jen tak pro pobavení policie (pravda, u některých nesmyslných omezení rychlosti asi ano). Zkoumat tedy platnost dopravního značení z tohoto hlediska mi přijde absurdní. Neřeknu, když vidím nějakou polní cestu, kudy bych potřeboval projet, jak je na začátku evidentě ručně malovaná, podomácku vyráběná značka zákaz vjezdu, nebudu se rozmýšlet ani vteřinu. Ale abych chodil a přeměřoval značky, jestli platí…

    A kté dostupnosti norem, čistě teoreticky by k nim měli mít všichni přístup, ale to zajímá asi jen právníky (a další lidi s podobnou úchylkou – nic ve zlém). Zas je třeba zamyslet se nad smyslem té normy, komu je vlastně určena. Podle mě je určená těm, kdo vyrábí či instaluje dopravní značení a nemám potřebu abych se já osobně těmito normami zabýval. Úplně mi stačí že se těmito normami řídí ti kdo by měli a zcela určitě existují mechanismy, které bdí nad dodržováním, je ovšem otázka jak fungují.

    Lidi (tím nemyslím autora) by se měli zabývat spíš znalostí jiných právních předpisů, nejlépe zk. o provozu na pozem. komunikacích (či jak se ta bokařina správně jmenuje) a ne takovou podružnou záležitostí jako je tato. Věřte mi, na silnicích by bylo mnohem líp.

    Ten článek je podle mne úplně zbytečný, absurdní a autor je kverulant s nezdravou láskou k právním předpisům.

    Aleš Rychetský

    tom

    Nejdůležitějčí je aby byla značka vidět (a to i v noci).

    Spíše by mne zajímalo jak je řešena výška umístění značek. Značku zákaz vjezdu ve výšce 4m na lampě pouličního osvětlení by asi hledal málokdo, nicméně o jedné takové vím.

    ferda

    Zdravý rozum mi napovídá, že pokud něco spáchám a bude možné moji vinu zmírnit poukázáním na neplatnost (či technicky nesprávné provedení dopravní značky, chcete-li), jistě toho použiji. Zdravý rozum mi také napovídá, že autoři zpochybňujících příspěvků tak učiní také.

    michal pisecky

    pane rychtecky kverulant jste vy. pokud vim tak predpisy se musi ridit kazdy a tim padem i tvurci dopravnich znacek …

    P Kučera

    Pane Rychetský, zásadně se mýlíte. Neznalost zákona neomlouvá je jedním z právních výcvhodisek a s tím souvisí také volný a bezplatný přístup k zákonům a normám s nimi souvisejícími. Zdaleka ne u všech značek je to jednoznačné. Vedle domu mám plnoužlutou čáru nakreslenou nikoliv na silnici, ale na okraji chodníku-co si o tom mám myslet ,e to platná dopravní značka nebo nikoliv?

    jan kadlec

    žlutá čára může být i na okraji chodníku, je platná, samozřejmě, pokud si ji nenakreslil domovník

    Jirka Hanika

    V otazce pravo versus zdravy rozum lze dat zapravdu predchozim prispevkum, i kdyz zrejme i autor clanku vykazuje ke zdravemu rozumu urcite sympatie.

    Myli se vsak, kdyz vydava zminenou technickou normu za pravni predpis, tj. pramen prava. Na rozdil od vyhlasky nepripada dle standardni ustavnepravni doktriny v uvahu, ze by technicka norma upravovala prava ci povinnosti.

    Mimo to, pravni predpis (zakon) sice skutecne uklada, ze dopravni znacky musi teto norme odpovidat, avsak nestanovi vyslovne sankci neplatnosti pro pripad poruseni tohoto ustanoveni. Je tedy mozne, ze existuje bezchybne rozhodnuti prislusneho organu o umisteni znacky (pozivajici presumpci spravnosti), a nevyhovujici znacka je v terenu skutecne umistena. Mam za to, ze pak tato znacka plati, ale dojde-li k skode v primem dusledku vady umisteni ci velikosti znacky, pripada v uvahu odpovednost provozovatele komunikace za skodu. Tato otazka se mi vsak zda byt dosti slozita.

    JUDr. Tomáš Beran

    Technická norma sice sama o sobě právní předpis není, to souhlasím, ale jestliže na ní zákon výslovně odkazuje, tak má normativní charakter. Ve vztahu k presumpci správnosti, nic proti, nicméně v otázce řešení platnosti dopravních značek je to dle mého názoru argument mimo věcnou stránku problému.

    Radek Málek

    Dobrý den,

    rád bych se zeptal, jak se změnila otázka umístění dopravních značek změnou technické normy od 1.4.2003 normou ČSN EN 12899-1?

    V prováděcí vyhlášce je uvedeno, §5 odst.2 – "Stálé svislé dopravní značky se podle svého významu obvykle umísťují při pravém okraji vozovky nebo nad vozovkou; pro zdůraznění jejich významu mohou být značky umístěné při pravém okraji vozovky opakovány i při levém okraji vozovky nebo nad vozovkou.

    Z uvedeného a z vašeho článku tedy vyplývá, že pokud stojí dopravní značka pouze vlevo, aníž by byla též vpravo, tak je taková značka neplatná. Já jsem v tomto zajedno, nicméně Odbor dopravy v mém případě, kdy jsem na tuto záležitost upozorňoval, oponoval, že i když prováděcí vyhláška říká toto, tak právě technická norma povoluje umístění dopravní značky pouze vlevo.

    Jelikož otázku umístění značky pouze vlevo v kontextu znění technické normy ve vašem článku nezmiňujete, rád bych se zeptal, zda je tedy pravda, že technická norma (platná do 06/2009) opravdu umožňuje umístit stálou svislou dopravní značku pouze vlevo (v mém konkrétním případě značka "Pěší zóna" při vjezdu do pěší zóny) a pokud to tato technická norma připouští, tak který předpis má vlastně v tomto případě vyšší právní sílu – zda prováděcí vyhláška, která říká, že vlevo může být značka pouze jako doplňující značku umístěnou vpravo (tzn. nikoliv samostatně), nebo technická norma, která by umístění dopravní značky samostatně vlevo naopak připouštěla.

    Děkuji za odpověď.

    Radek Málek

    jan kadlec

    podle mého názoru, pokud např. na dvouproudé jednosměrné komunikaci nejsou osazeny značky na obou stranách, je osazení v rozporu s tím, že značky musí být Včas a z dostatečné vzdálenosti viditelné, u tříproudé jednosměrné komunikace i značky po obou stranách nejsou vidět při souvislé koloně aut, zejména u značek přenosných.

    jan kadlec

    technická norma není závazná, ovšem pokud se na ni odvolává vyhláška nebo zákon, je to v podstatě jakoby norma byla přílohou, pouze norma není veřejně přístupná, tak není u zákona a pod. uvedena, takže to není šťastné řešení a nemělo by k tomu docházet, takře v tomto případě podle mě pokud značka neodpovídá normě, ať rozměrem nebo barvou, je možno značku přehlédnout a podle mě je neplatná

    Melvin

    myslím že u svislých dopravních značek není co řešit, zde je ta platnost víceméně vždy jasná. Zajímalo by mne ale jak je to s platností vodorovných značek (plná čára, přechod pro chodce) kdy jejich viditelnost není stoprocentní. Je v té normě nějak upraveno jak musí být vodorovná dopravní značka viditelná, aby se jí byl řidič povinen řídit?

    ENola

    Bohužel ani u svislých značek není platnost jednoznačná! Jsou-li umístěny níže než ve výšce 1200mm nebo výše než 2500mm už může být jejich platnost zpochybněna.

    Štěpán Jůza

    Úprava technických požadavků normou ČSN 01 8020 ve věci stálých svislých dopravních značek byla nahrazena od 1.4.2003 normou ČSN EN 12899-1.

    Povinnost řidičů řídit se dopravními značkami je stanovena § 4 písm. c) zákona č. 361/2000 Sb. Pro platnost dopravních značek ve vztahu k jejich umístění je závazné zejména ustanovení prováděcího předpisu, tedy § 6 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 30/2001 Sb. Z něj vyplývá, že i značka umístěná vlevo od vozovky platí pro celou vozovku, nejde-li o značku upravující zákaz zastavení nebo stání. (Kupodivu není platnost závislá ani na tom, na kterou stranu je otočen líc značky). (Znění vyhlášky ponechává nejasnost v tom, za jakých podmínek se dopravní značky vztahují na chodce a řidiče tramvají, kteří vozovku neužívají).

    Technická norma NENÍ právní normou. Spíše bych považoval za porušení principů právního státu, pokud záležitosti, které podle zákona má upravit prováděcí předpis, příslušná vyhláška neupravuje, ale namísto toho odkazuje na technické normy nebo dokonce tyto záležitosti bez zákonného podkladu či zmocnění upravuje ministerstvo schvalováním komerčně vydávaných "vzorových listů" a "technických podmínek" (viz web Centra dopravního výzkumu Brno). Například ustanovení o tom, za jakých okolností musí být přechod pro chodce označen svislými dopravními značkami, v prováděcí vyhlášce zcela chybí (ve vyhlášce 100/1975 Sb. podobná ustanovení ještě byla).

    Ještě upozorňuji, že technické normy zpravidla upravují požadavky pouze na nově umisťované značky. U starších značek vyrobených podle starých norem nebo bez ohledu na technické normy rozhoduje o jejich platnosti pouze shoda s vyobrazením v dnešním prováděcím právním předpisem, nikoliv s dnešní technickou normou.

    Zákony č. 81/1935 Sb., 82/1938 Sb. a vládní nařízení č. 242/1939 Sb., jimiž byly dopravní značky na našem území poprvé zaváděny, obsahovaly technické požadavky podrobně přímo ve svém textu.

    Král

    Platnost dosavadniho dopr.značení je jednoznačně upravena §34 vyhlášky č. 30/2001 Sb. Technická norma skutečně není právní normou, avšak zákon (§62 odst.5,6 zák.361/2000 sb.) na tuto normu odkazující jasně určuje PLATNÉ provedení značení. Z těchto údajů jasně vyplývá, že platnost značení mimo vymezený rámec lze s velkou uspěšností napadnout z mnoha důvodů.

    pavel

    A jak to je s rezatou znackou

    nebo rezaty

    sloup, sloupce, ramcove konstrukce, konzole, portalove konstrukce a vyloznice?

    predpokladam ze takova znacka nesplnuje danou normu a neplati

    P411Y

    Dobrý den,stala se mi taková nepříjemná situace s dopravní značkou.Bohužel u závěrečné zkoušky sk. B. Jel sem mimo obec rychlostí okolo 80km/h a z dáli jsem viděl traktor na okraji pole,který sekl trávu.Když jsem k němu dojel blíž tak sem si na poslední chvíli všiml že před nim ve vysoké trávě je opřená o kus kulatiny dopravní značka,nesplňovala předepsané rozměry a vyobrazení("40" bylo napsáno jen tak štětcem a asi o velikosti 10cm),s omezením rychlosti na 40km/h.Značku sem míjel rychlostí 60km/h a pak sem musel jet 40km/h rychlostí asi dalsí 3km,protože konec zákazu ani křižovatka nikde.Této značky si jiní řidiči asi ani nevšimli nebo ji nebrali za platnou(byl sem předjet všemi 8 auty co jeli za mnou),ale já byl od zkoušky vyhozen. 🙁 Je to správné??Když dopravní značka není platné umístěna a nesplňuje ani normu (tudíž není braná jako platná)!!

    Pavel Eichelmann

    Dobrý den,

    jak má být správně umístěna dopravní značka upozorňující na úsek měření rychlosti radarem u víceproudé komunikace.

    V Praze na okruhu je jich několik a některé jsou umístěny přímo za svodidly, přičemž jejich viditelnost je pak cca 60%. Navíc pro tři jízdní pruhy je tato dopravní značka umistěna pouze na pravé straně.

    Dále když už se zde uvádí vyhláška MD č. 30/2001 Sb. tak dle mého chápání mi přijde §5 odst. 1 poněkud v nesouladu s §6 odst. 1 a to právě pro víceproudé komunikace.

    Děkuji za objasnění.

    Jarda

    A co posprejovaná dopr. značka (např. Zákaz Stání)? Má platnost? Díky za komentář o kohokoliv….

    Deflector

    Zdravim, chtel bych se zeptat, u nas je slepa silnice ktera konci parkovistem..pri vjezdu do teto silnice je oznaceno pri leve strane zakaz zastaveni…Moje otazka..kdyz se vracim z parkoviste,ktere je na konci teto silnice, musi byt i tady oznaceno zakaz zastaveni (jak prece muzu vedet,pokud sem s autem nevjizdel, ze je tam nekde na zacatku toto oznaceno)?

    Deflector

    Zdravim, chtel bych se zeptat, u nas je slepa silnice ktera konci parkovistem..pri vjezdu do teto silnice je oznaceno pri leve strane zakaz zastaveni…Moje otazka..kdyz se vracim z parkoviste,ktere je na konci teto silnice, musi byt i tady oznaceno zakaz zastaveni (jak prece muzu vedet,pokud sem s autem nevjizdel, ze je tam nekde na zacatku toto oznaceno)?

    Deflector

    Zdravim, chtel bych se zeptat, u nas je slepa silnice ktera konci parkovistem..pri vjezdu do teto silnice je oznaceno pri leve strane zakaz zastaveni…Moje otazka..kdyz se vracim z parkoviste,ktere je na konci teto silnice, musi byt i tady oznaceno zakaz zastaveni (jak prece muzu vedet,pokud sem s autem nevjizdel, ze je tam nekde na zacatku toto oznaceno)?

    Deflector

    Zdravim, chtel bych se zeptat, u nas je slepa silnice ktera konci parkovistem..pri vjezdu do teto silnice je oznaceno pri leve strane zakaz zastaveni…Moje otazka..kdyz se vracim z parkoviste,ktere je na konci teto silnice, musi byt i tady oznaceno zakaz zastaveni (jak prece muzu vedet,pokud sem s autem nevjizdel, ze je tam nekde na zacatku toto oznaceno)?

    Deflector

    Zdravim, chtel bych se zeptat, u nas je slepa silnice ktera konci parkovistem..pri vjezdu do teto silnice je oznaceno pri leve strane zakaz zastaveni…Moje otazka..kdyz se vracim z parkoviste,ktere je na konci teto silnice, musi byt i tady oznaceno zakaz zastaveni (jak prece muzu vedet,pokud sem s autem nevjizdel, ze je tam nekde na zacatku toto oznaceno)?

    honza

    vazeni motoriste, pane dr. Berane.

    nastala prosim jiz nejaka zmena od r.2012 ci upresneni: je povinnost vsech vozidel jet v tomto nejpravejsim pruhu? dopr.zn. zn. IP 18c. zdroj: http://www.autoweb.cz/podjizdeni-na-dalnici-jizda-stoupacim-pruhem-apod/

    hrusoman

    Dobrý den. Chci se zeptat na umístění značky- jak daleko může být umístěná značka zákaz zastavení od kraje silnice. Tam kde bydlím je přes 3 metry a dle mého názoru je to moc….někde jsem našel že max může být 2 metry. Děkuji

    Daniel

    To je stejné, jako když si můžete u nějaké firmy půjčit značky, ale pokud nemáte povolení ( http://www.dopravniznaceni.com/muzete-vyuzit-propujcene-dopravni-znaceni-kdekoliv-a-kdykoliv-se-vam-zlibi ), tak je nemůžete použít :DD

    Honza

    Prosím o radu měl sem na parkovišti auto a byl sem na tyden příč a pak sem se vrátí a melsem za oknem pokutu jak se mám bránit když tam dali značku zakas vězdu na sobotu a dali ji tam v úterý mám ňaké právo se odvolat děkuji zaradu

    Sarek

    Děkuji za pěkný článek 🙂 Zrovna se učím se vyznat ve značkách 🙂 Zatím jsem se učil na příkladu tohoto: http://www.dopravniznaceni.com/Dopravni-znacky-a-jejich-vyznam-I 🙂

    David

    Dobrý den. Narazil jsem jeste na clanek k teto problematice…konkretne tu http://www.dopravniznaceni.com/Platnost-dopravnich-znacek-b4595.htm
    + co v takovych situacich delat

    Mike Rosoft

    Ano, zákon a podzákonné předpisy stanoví určité technické parametry dopravních značek. Ale žádný zákon nestanoví, že by nesplnění těchto parametrů mělo za následek sankci absolutní neplatnosti značky. (Soudy opakovaně rozhodly, že se řidič nemůže odvolávat na údajné nesplnění technických parametrů; naopak, značka je úřední nařízení, u kterého je třeba předopkládat jeho platnost, dokud není oficiálně rozhodnuto o opaku.) Zdravý rozum říká, že nelze po řidiči požadovat, aby každou značku přeměřoval a kontroloval, jestli splňuje technické požadavky; stejně tak nelze připustit, že by řidič, který si z nějakého zdroje zjistí, že značka parametry nesplňuje, tak by se jí nemusel řídit, a ostatním řidičům by nezbylo, než předpokládat, že značka skutečně je platná.

    Takže za jakých okolností by se řidič mohl vyhnout sankci za nedodržení dopravní značky? Rozhodně ne, pokud by značka pouze nedodržovala technické parametry, nebo byla poškozená, ale bylo z ní zřejmé, jakou povinnost stanoví. Kdy ano? Zaprvé, pokud by byla značka umístěná svévolně bez jakéhokoliv právního titulu; v takovém případě je zřejmé, že takovou značku by stát nemohl vymáhat (to by ale řidič musel dokázat a ne jenom tvrdit). Zadruhé, pokud by byla značka v takovém stavu, že by si jí nemohl všimnout (například shozená na zem), nebo natolik poškozená, že by nebylo zřejmé, co vlastně ukládá. Zatřetí, pokud by byly pochybnosti, zda se vůbec jedná o dopravní značku (například papírová nebo plastová cedule na dveřích garáže s vyobrazením značky „zákaz zastavení“ dopravní značka není; stejně tak – teoreticky – pokud by byla někde umístěná značka „Stůj“ podle prastarého předpisu – trojúhelník v kruhu namísto osmiúhelníku s nápisem STOP – tak taková „značka“ by zřejmě nebyla platná).

    K tomu dodávám: Nejsem právník.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist