Peugeot Partner (od 1996)

Stejně jako sourozenec Citroën Berlingo i Peugeot Partner vyjel v osobní a užitkové verzi. Univerzární vůz můžete dnes pořídit za velice příznivou cenu.

RADOSTI
Prostornost, komfortní odpružení, stále pohledný design vozů po faceliftu, úsporné turbodiesely.

STAROSTI
Nepřesné řazení, nižší spolehlivost, slabší dílenské zpracování, sedadla bez výraznějšího tvarování.

Modely Partner a Berlingo představil koncern PSA Peugeot Citroën v roce 1996. Do prodeje ale přišly až následující rok. Jde o naprosto shodné vozy a tak co platí pro jeden, pasuje i na druhý.

Peugeot Partner zaznamenal při příchodu na trh velký úspěch a stejně tak dobře si vedl a vede na trhu ojetin. Zájemci o tento typ vozu modely Partner a Berlingo nerozlišují, nakonec oba vyjely ve třech shodných variantách: osobní, poloužitkové kombi a užitkové.

Zatímco osobní automobil klade důraz na komfort posádky a nabízí řadu odkládacích míst, kombi je takový univerzál schopný v pracovních dnech sloužit pro podnikání a o víkendu pro osobní či rodinné potřeby. Užitkový vůz nabídne jen dvoumístný interiér a nákladový prostor o objemu 3 m2.Interiér automobilu potěší nabídkou místa pro posádku. Tísnit se nebudou ani cestující na zadních sedadlech, k nimž je výborný přístup díky bočním posuvným dveřím. Mohou být po jedné nebo po obou stranách vozu.

Avšak pozor, z počátku výroby se totiž posuvné dveře nenabízely a k zadním sedadlům se dalo dostat jedině dost nepohodlně přes odklopenou sedačku předního spolujezdce. To se ale bavíme skutečně o prvních vozidlech.


Významným letopočtem v životě první generace modelu Partner je rok 2003, kdy přišel na trh faceliftovaný model. Omlazení se totiž nedotklo jen exteriéru, ale i prostoru pro posádku. Nová palubní deska jej dělá útulnějším, více bylo myšleno i na odkládací prostory. Některé výbavy jsou v tomto směru opravdu štědré.Nešetřilo se ani místem pro zavazadla. Běžné osobní provedení nebo varianta kombi tak nabídnou zavazadelník o objemu 664 litrů, což je jak jistě uznáte vynikající hodnota. O nákladovém prostoru užitkového provedení již byla řeč.


Do prostoru pro zavazadla či náklad je přístup řešen dle provedení křídlovými, nebo výklopnými dveřmi. U čistě osobního provedení je obvyklá druhá ze zmiňovaných variant. A jak je to s pohonnými jednotkami?

Základní jedenáctistovka se na trhu téměř nevyskytuje. To ale vůbec nevadí, protože trpí nedostatkem výkonu. Sil na rozdávání nemá ani čtrnáctistovka, což poznáte, když automobil naložíte. Ze zážehových pohonných jednotek je ideální volbou šestnáctiventilová šestnáctistovka, ta se však začala montovat až od roku 2001.Kdo chce pořídit starší vůz s benzinovým motorem, musí se spokojit s již zmiňovanou čtrnáctistovkou, nebo sáhnout po osmiventilovém agregátu o objemu 1,8 litru.

Vhodnější než zážehový motor nám ale v případě Peugeotu Partner přijde přeplňovaný vznětový. Atmosférický diesel má sice dobrou pověst plynoucí z vysoké spolehlivosti, avšak snahou jít za plynem neoplývá. To od roku 2000 nabízený agregát 2.0 HDi je jiná káva. Je znatelně ochotnější, pracuje úsporně a celkem spolehlivě.


Přesto si dejte pozor na stav vstřikovačů, které u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem odcházejí. U dvoulitru naštěstí ne tak často, jako u velice úsporných jednotek 1.6 HDi. Ty trápí i další problémy, například s podtlakovým okruhem (ovládá EGR ventil, turbo a škrticí klapku), výjimkou není ani únik oleje.„U 1.6 HDi nejsou výjimkou ani vadná turbodmychadla, pouhá výměna ale nestačí. Příčina problému je v ucpávajícím se sítku přívodu oleje. Pokud nevyřešíte příčinu, nové turbo dlouho nevydrží. Výrobce proto sítko po čase úplně odstranil,“ vysvětluje Martin Seidl, manažer skladových zásob Auto ESA.


Zástupce Auto ESA upozorňuje i na další slabé místo vozu: „Před koupí se zaměřte na zadní nápravu, kde častěji docházejí ložiska. Pokud jsou zadní kola do „A“, zadní náprava potřebuje investici.“ Často se lze setkat s vůlemi v táhlech předního příčného stabilizátoru, méně obvyklé jsou vytlučené čepy přední nápravy.

Pozor si dejte na funkci posilovače řízení, který někdy odchází. Pokud při rychlém otáčení volantem vynechává, auto raději obejděte velkým obloukem. „Známé jsou také závady páček pod volantem. Pokud začnou zlobit, připravte se na nemalou investici. Podle použitého typu může páčka stát až 12 000 korun,“ varuje Seidl. Problémy mohou být i se zasekávajícími se posuvnými dveřmi nebo naopak s jejich aretací.


Ve zpětném zrcátku
1996 – představení automobilu v čistě osobním provedení, variante kombi a užitkové verzi.
1997 – uvedení na trh se zážehovými motory 1.1i/44 kW, 1.4i/55 kW, 1.8i/66 kW a s atmosférickým dieselem 1.9 D/51 kW.
2000 – nový turbodiesel 2.0 HDi/66 kW se vstřikováním common rail.
2001 – agregát 1.8i nahrazen novým motorem 1.6 16V/81 kW.
2003 – facelift.
2006 – nově turbodiesely 1.6 HDi/55 a 66 kW na jejichž vývoji pracoval koncern PSA Peugeot Citroën s automobilkou Ford.
2008 – představena druhá generace Peugeotu Partner, první řada se stále vyrábí v Turecku a prodává se jen na vybraných trzích.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP Peugeot Partner neprošel, absolvoval jej však zcela shodný sourozenecký model Citroën Berlingo, a to v roce 2005.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 3 hvězdičky z 5 možných (27 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (10 bodů)

Milan Jirouš

7.10.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist