Peugeot 607

Luxusní limuzína s plnou výbavou, to vše za cenu základního německého sedanu střední třídy – v tom musí být nějaký háček...

Na počátku tisíciletí se zdálo, že Peugeotem 607 jezdí každý český manager. Na velké, bohatě vybavené auto za málo peněz zkrátka Češi slyší v jakémkoli společenském postavení. Díky tomu narazíte na ojetý Peugeot 607 v tuzemských bazarech častěji než v mnoha okolních zemích – celoevropsky se vlajková loď Peugeotu žádným velkým trhákem nestala.

Jsou to velká, luxusně působící auta a zejména s benzínovými motory bývají často nabízena za směšně nízké částky. Vybírejte ale s rozmyslem – co je levné, bývá zřídkakdy opravdu výhodné…

Stručná historie
Peugeot 607 nahradil v nabídce Peugeotu (tou dobou již značně přesluhující) hranatý sedan 605. Přišel v roce 2000 a na trhu hledal stejnou skulinu jako Škoda se svým Superbem: zákazníky, kteří touží po autě s luxusními atributy, ale bez přirážky vyžadované německými prémiovými značkami. Právem vzbudil značný ohlas – jednak svými majestátními rozměry (délka 4,87 m), jednak vynalézavě zaoblenými tvary.

Z počáteční nabídky motorů odpovídal statutu šestsetsedmičky pouze uhlazený třílitrový šestiválec. Benzínový a naftový čtyřválec, oba o zdvihovém objemu shodných 2,2 l, přece jen působí v „limuzíně“ trochu nepatřičně.

Po motorické stránce se 607 „našla“ až při faceliftu v roce 2005, kdy se pod její kapotu nastěhoval naftový vidlicový šestiválec 2,7 l od Jaguaru. Má kultivovaný projev, na diesel vcelku tichý chod a dostatečně suverénní zátah – ostatním motorizacím vždy schází nejméně jedna z těchto vlastností.

Na přelomu let 2006 a 2007 došlo v nabídce motorizací k další obměně – objevil se nový čtyřválec 2.0 HDI, zatímco jednotka 2.2 HDI byla nahrazena modernějším motorem stejného objemu, ale sekvenčně přeplňovaným dvěma turbodmychadly. Oba diesely vzešly ze spolupráce skupin Ford a PSA Peugeot-Citroen a dnes pohánění celou škálu modelů z produkce obou koncernů.

Peugeot 607 zůstává v nabídce automobilky i dnes, osm let po svém uvedení na trh. Nástupce však prý už čeká za dveřmi. Bude se jmenovat – to byste neuhodli – 608, designově má vycházet z konceptu 908 RC a techniku podědí od sesterského Citroenu C6. Premiéra se očekává na podzim v Paříži.

Jak se s tím jezdí?
Na rozdíl od prémiových rivalů z Německa neměl Peugeot 607 ani za mák sportovních ambicí – obvykle patriotická francouzská média si při prvních testech 607 nebrala servítky a kritizovala tristní náklony vozu při vyhýbacím manévru.

Výrobce neprodleně vyměnil tlumiče a stabilizátory, což chování vozu zklidnilo. Pozdější exempláře, se kterými jsme jezdili my, se nikdy nenechaly nebezpečně rozkolébat – zejména zásluhou aktivních tlumičů pérování s nastavitelnou tuhostí. Přesto Peugeot 607 dává ostentativně najevo, že byl zkonstruován pro klidné tempo. Přitlačte na pilu a nedá moc práce dostat se do bodu, kdy se karoserie začíná vlnit a kola ztrácejí přesnost. Dojem nezlepšuje ani pomalé a odtažité řízení, o „preciznosti“ pedálů a řadicí páky raději nemluvě.

Což ještě neznamená, že Peugeot 607 je auto hodné zatracení. Na kvalitním asfaltu a při relaxovaném jízdním stylu konejší posádku podivuhodným tichem v interiéru. A pokud nenarazíte na ostré příčné nerovnosti, dokáže pérování vytěžit z dlouhého rozvoru maximum – na sedadle spolujezdce ve „správně“ řízeném Peugeotu 607 je takřka nemožné neusnout blaženým spánkem jako v kolébce.

Rozhlédněte se ale po kabině a bude vám jasné, proč 607 stojí o tolik méně než německá auta. Dílenské zpracování je místy úsměvné (lícování středového panelu a palubní desky), jinde vyloženě k vzteku (povrzávání na nerovné silnici). Titěrné ovladače audio soustavy a klimatizace jsou značně nepřehledné a působí jihoevropsky rozviklaně – dokonce i v úplně nových autech. Svezte Peugeotem 607 někoho, kdo zatím seděl nanejvýš ve Felicii, a bude si připadat jako v pohádce. Zkušenější pasažéři ale rychle poznají, že velký Peugeot nepatří do stejné ligy jako Mercedes, i když se třeba sami o auta moc nezajímají.

Pokud jde o motory, platí, že před čtyřválci bychom dali přednost šestiválci a před benzínem naftě. Zážehový motor V6 3,0 l občas nemá tolik síly, kolik by bylo zapotřebí, a s velkým autem se halasně trápí. Na druhou stranu, skoro nikdo je nechce a proto se dají v bazarech najít za legračně nízké sumy.

Co se může pokazit?
Cítíme se trochu provinile, ale Peugeot nás nutí znovu opakovat klišé o francouzských autech a elektronice – nejčastější závady modelu 607 mají co do činění s proudem nabitých částic. Před koupí důkladně prověřte funkčnost i toho posledního tlačítka, knoflíku, kontrolky, světla, zámku. Drobné poruchy tohoto druhu možná příliš nesnižují užitnou hodnotu auta, ale dokážou pořádně lézt na nervy.

U nejstarších šestsetsedmiček zhusta stávkoval integrovaný mobilní telefon. Pokud ho nepotřebujete, tím lépe, ale aspoň žádejte slevu.

Peugeotu 607 bohužel nejsou cizí ani závažnější mechanické poruchy. Otevírání kufru stisknutím „nuly“ v nápisu 607 je velmi efektní – respektive bylo by, kdyby tak často nezlobilo. Zřídkavé nejsou poruchy mechanismu stahování oken, v jejichž důsledku sjedou okna dolů. Nahoru je dostane jen oprava v servisu.

Dříve se hojně objevovaly také vibrace ve volantu, ty však skoro jistě musel řešit už některý z předchozích majitelů.

Zájemcům o ojetá auta často doporučujeme benzínové motorizace s tím, že jsou konstrukčně jednodušší, a tudíž spolehlivější než favorizované diesely. V případě 607 to nicméně tak úplně neplatí. Motor V6 3,0 l trpí předčasným odchodem zapalovacích cívek (do roku 2003) a katalyzátorů. Kontrolka diagnostiky, neřku-li přechod řídicí jednotky do nouzového režimu předznamenávají výdaje v řádu několika desítek tisíc korun. A do třetice všeho dobrého, zdvihátka tohoto šestiválce jsou náchylná k zanášení uhlíkatými sedimenty.

Pokud jste si vyhlédli Peugeot 607 2.2 HDI z roku 2000, pátrejte po záznamech o svolávací akci – výrobce při ní měnil plastové napínáky rozvodového řetězu, které praskaly. Pokud v servisní knížce tento záznam chybí, raději se poohlédněte po jiném autě.

Mimochodem, právě 2.2 HDI krásně ukazuje, jak šálivá může být zdánlivá láce naftového pohonu. Tento agregát byl totiž od začátku standardně vybavován částicovým filtrem (FAP). Jenže tehdy byla technologie zachytávání sazí ještě v plenkách a Peugeot nařizoval výměnu filtru každých 80 000 km. Nešlo přitom o drobné, výměna stála 25 000 Kč, takže peníze „ušetřené“ u pumpy byly ty tam.

V rámci faceliftu v roce 2005 automobilka prodloužila interval výměny částicového filtru na 120 000 km. Autorizované servisy navíc začaly nabízet filtry repasované, které stojí přibližně pětinu ceny nového filtru.

Nejnovější generace vznětových motorů pod kapotou 607 (viz tabulku) je už z výroby vybavena modernějšími filtry s řádově delší životností – plus minus 200 000 km.

SHRNUTÍ
Peugeot 607 vypadá jako atraktivní koupě už v showroomu autorizovaného dealera – a co teprve po třech letech někde v bazaru! Nechceme vás od něj zrazovat, protože klidnějším cestovatelům může přinést příjemnější zážitky než tuhá auta z Německa. Vybírejte ale s chladnou hlavou a nezapomeňte, že čím více lákavé luxusní výbavy se vám nabízí, tím více hrozí drobných závad. Z hlediska pořizovacích nákladů a spolehlivosti je nejrozumnější volbou benzínový čtyřválec 2,2 l, ale s motorizací V6 2.7 l se nejlépe svezete – a navíc budete relativně málo tratit při dalším prodeji.

KLADY
Impozantní vzhled, kultivovanost při cestovních rychlostech, komfort odpružení na kvalitním asfaltu, luxusní výbava většiny nabízených exemplářů

ZÁPORY
Neinspirativní jízdní vlastnosti, kvalita jízdy na rozbitých cestách, zpracování, nespolehlivá elektronika

VARIANTY
Čtyřdveřový sedan s pohonem předních kol

Benzínové motory
2.2i 16V, řadový čtyřválec, 118 kW/160 koní, 220 Nm
3.0i, V6, 155 kW/211 koní, 296 Nm

Naftové motory
2.0 HDI, řadový čtyřválec, 100 kW/136 koní, 320 Nm (od 2007)
2.2 HDI, řadový čtyřválec, 100 kW/136 koní, 319 Nm (do 2007)
2.2 HDI Bi-Turbo, řadový čtyřválec, 125 kW/170 koní, 370 Nm (od 2007)
2.7 HDI, V6, 150 kW/204 koní, 440 Nm (od 2005)

autoweb.cz

19.3.2008 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist