Peugeot 301 (od 2012)

Ojetá auta | vydáno 31. 8. 2016

Velikost textu: a a a

Cenově dostupný sedan Peugeot 301 je podle výrobce stavěný na nekvalitní cesty. To znamená, že by měl mít vyšší odolnost podvozku, což se na české silnice hodí. Jakou je tedy ojetinou?

RADOSTI
Komfortní odpružení, dostatek místa pro posádku i zavazadla, pohledný design, odolný podvozek, rozumné ceny ojetin, na sedan dobře přístupný zavazadelník.

STAROSTI
Slabší jízdní vlastnosti, nepřesné řazení, horší odhlučnění prostoru pro posádku, omezená nabídka ojetých vozů, omezený výkon základního motoru, lacině řešené závěsy víka zavazadelníku omezují využitelnost nákladového prostoru.

Cenově dostupný sedan Peugeot 301 francouzský výrobce uváděl na trh v roce 2012, a tehdy padlo hodně slov o odolnosti podvozku, o tom jak je vůz vyloženě stavěný na nekvalitní cesty. Když Peugeot zvažoval, kde udělá mezinárodní prezentaci nového modelu, rozbité silnice dostaly do finálového výběru i Českou republiku. Nakonec se ale novináři sjeli do Turecka, kde byly v dané době přijemnější klimatické podmínky.

Nový sedan od Peugeotu ale nebyl jedinou novinkou koncernu PSA Peugeot Citroën. Současně s ním totiž spatřilo světlo světa jeho dvojče: Citroën C-Elysée. Ten se liší jen designérskými detaily, hlavní tvary i veškerou techniku má zcela shodnou. Na trh tak přišly dva téměř stejné, levné sedany.

K přednostem Peugeotu 301 se zcela jistě řadí dobrá prostornost. Nabídkou místa pro posádku potěší i v oblasti zadních sedadel. Jejich hlavové opěrky jsou ale součástí opěradel, což je nepraktické, protože je nelze výškově nastavit. Kromě omezení komfortu pro cestující vyšších postav to znamená i citelné omezení v oblasti bezpečnosti. Hlavová opěrka může plnit svou bezpečnostní funkci pouze pokud je nastavena do správné výšky.



Naopak pochvalu si zaslouží velký zavazadelník, který nabízí objem 506 litrů. Opěradla zadního sedadla lze sklopit a zavazadelník tak rozšířit. Výhodou je i velký vstupní otvor do zavazadlového prostoru, který umožňuje pohodlnou nakládku či vykládku. Jeho víko ale postrádá jakoukoli vnitřní výplň, což je důsledek snahy ušetřit. V praxi jde o nepodstatnou věc, avšak lacině řešené závěsy víka zavazadlového prostoru, jež lehce omezují jeho využitelnost, jsou jasným minusem.

Palubní deska automobilu nevypadá vůbec špatně a ani z hlediska volby materiálů a povrchové úpravy jí není co vytknout. Stejně tak volant se zploštělou dolní stranou věnce dobře padne do rukou a nějaké výhrady by zde nebyly na místě.

Chování vozidla za jízdy vyžaduje zvyk a ani pak nebude řadou řidičů vnímáno jako dobré. Měkce naladěný podvozek vzorně tlumí i skutečně velké nerovnosti a výmoly, jenže také kolikrát stojí za určitým plaváním auta. Na výjezdu ze zatáček je „třistajednička“ citelně nedotáčivá a jízdním vlastnostem nepřispívá ani dlouhý převod řízení nebo nepřesné řazení. Můžete se setkat také se slábnutím brzdného účinku vlivem přehřátí, a to zejména u základní motorizace, která nemá ventilované přední brzdové kotouče.

Renault Thalia (od 2008)

Ojetá auta | vydáno 23. 10. 2011



Nabídka motorizací není nijak složitá, avšak zcela vyhovující. Základ představuje velice povedený benzinový tříválec VTi o objemu 1,2 litru a výkonu 53 kW. To sice není mnoho, méně náročným motoristům ale bude bez problémů dostačovat. Jeho velkou předností je nízká spotřeba.

Nicméně více sil nabídne motor 1.6 VTi o výkonu 85 kW, ten je zcela ideální. Dostatek sil má i turbodiesel 1.6 HDi, dodávaný o výkonech 68 a 73 kW. Tento turbodiesel nemá zrovna dobrou pověst, zde je však jeho inovovaná verze, u níž by měly být dřívější potíže vyřešeny. Přesto zde pozor na stav vstřikovačů common railu či riziko potíží s podtlakovým okruhem, který řídí práci EGR ventilu, turba a škrticí klapky. Při kontrole vozu na zvedáku také ověřte, že nedochází k únikům motorového oleje.
 
„Chvění volantu při brzdění mají na svědomí zvlněné brzdové kotouče,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Brzdy, respektive jejich životnost, představuje tradiční slabinu vozidel značky Peugeot. Montované brzdové komponenty Bosch totiž dlouho nevydrží, a tak se může stát, že už po 40 000 ujetých kilometrech bude třeba vyměnit jak brzdové destičky, tak kotouče. Lze jen doporučit sáhnout po kvalitní druhovýrobě, jež se dá pořídit citelně levněji a vydrží déle.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie



Přestože výrobce při uvedení vozu na trh vyzdvihoval podvozek schopný tlumit velké nerovnosti a přitom vynikající dlouhou životností, praxe toto nepotvrzuje. „Vznikají vůle v kulových čepech přední nápravy, které jsou naštěstí samostatně vyměnitelné, takže se nejedná o nákladnou opravu,“ říká zástupce AAA AUTO.

V tomto směru můžeme Peugeotu 301 vytknout i krátkou životnost zadních tlumičů, jejichž schopnost účinného tlumení poměrně brzo výrazně klesá. I zde je sázka na kvalitní díly z druhovýroby dobrou volbou.

Objevuje se také koroze výfuku a časem hrozí i koroze podvozku, který je ošetřen pouze základním lakováním. Proto kontrole vozidla na zvedáku věnujte velkou pozornost.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Peugeot 301 v roce 2014 s celkovým ziskem tří hvězd z pěti možných. Za ochranu posádky při nárazu dostal 71%, za bezpečnost dětí v autosedačkách 75% a za přítomnost asistenčních systémů 33%. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena techniky Euro NCAP na 54%.

Komentáře ke článku

Je policista oprávněn vyzvat spolucestující v autě k prokázání totožnosti?

Modelová situace - policista zastaví auto a kontroluje řidiče. Je spolujezdec povinen také vyhovět při žádosti o prokázání totožnosti? JUDr. Beran vysvětluje.

Je policista oprávněn vyzvat spolucestující v autě k prokázání totožnosti?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, zajímala by mě jedna opravdu zajímavá věc. Hrozně mě zajímají tovární č... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist