Peugeot 301 1.6 VTi 115 EAT6: Lidovka s automatem

První jízda | vydáno 26. 6. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Automatická převodovka v lidovém autě může působit okázale, jenže v Peugeotu 301 dává smysl. Klasický automat s hydroměničem totiž dnes najdete jenom těžko.

Radosti

  • Elegantní vzhled, který neurazí
  • Příjemná automatická převodovka
  • Komfortně naladěný podvozek
  • Velký vnitřní prostor
  • Slušný poměr ceny a výbavy

Starosti

  • Letargické výkony motoru
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Nepříliš důvěryhodné jízdní vlastnosti
  • Absence odkládacích ploch na drobnosti a telefon
  • Otevírání kufru jen pod volantem nebo na klíči

Peugeot 301 patří k zavedeným vozům mezi levnými sedany. Život ovšem nemá moc jednoduchý. Zespodu na něj útočí levnější, jednodušší a nesmírně populární Dacia Logan, shora pak sice dražší, ale také dotaženější domácí miláček publika, Škoda Rapid. Aby toho nebylo málo, do zad ji zabodává dýku vlastní sourozenec, Citroën C-Elysée, navíc také o malý kousek levnější. Takže čím 301 může v tak konkurenčním prostředí zaujmout?

Aktuálně třeba faceliftem. Základní elegantní tvary karoserie doplňují výraznější světlomety, více chromování a nový nárazník s charakteristicky řešeným LED denním svícením. Zezadu si všimnete také nových světel, ve kterých zahlédnete typický podpis tří lvích drápů. Kosmetické změny jsou možná drobné, zato třistajednička dost prokoukla. Vypadá zase o něco elegantněji a hodnotněji. Dokonce na klikách najdete prvky dotykového odemykání, nicméně auto tento systém pochopitelně nenabízí. Místo toho by se hodilo spíš praktické tlačítko otevírání na víku kufru. Stále totiž musíte hledat buď knoflík pod volantem, nebo lovit klíče v kapse.

Interiér

Kabina se také změnila jen málo. Nová je grafika budíků a centrálního displeje, palubní počítač na něm ovšem nehledejte. Jak je u levnějších aut PSA zvykem, údaje o jízdě se objeví na displeji multimédií, který dostanete ve vyšší výbavě Allure (s touto motorizací povinnost). Grafika je hezky jednoduchá a nabídka přehledná, takže se neztratíte. Můžete navíc přiobjednat i zadní parkovací kameru. Plastový dekor na palubní desce před spolujezdcem také doznal drobných změn, tím ale výčet novinek končí. Stále tedy není kam si pořádně odložit telefon, naštěstí můžete zůstat připojeni přes bluetooth, které dostanete v základu. Ovšem odložit si třeba klíče musíte buď do celkem praktické loketní opěrky, do obrovské kapsy ve dveřích (kde budou poletovat) anebo poslouží drobný držák na kelímky, který svoji primární funkci stejně plní mizerně.

Rádio také nehraje kdovíjak libozvučně a třeba automatickou klimatizaci neobjednáte vůbec, což je především v letních dnech trochu otrava. Plasty jsou také převážně tvrdé, alespoň dobře lícují a na nerovnostech nevrzají. A vlastně na ně vůbec nesaháte, takže není nač si stěžovat. Náhodou kabina působí hodně bytelně. Dokonce ani aroma levných plastů a gumy není přítomno v takové intenzitě. Řidičská poloha není špatná, s teleskopickým nastavením volantu by ovšem byla výrazně pohodlnější. Pokračovat mohu už jen pozitivy, a to zejména místem jak vpředu, tak vzadu i v zavazadlovém prostoru.

Pohon a spotřeba

Motorizace 1.6 VTi patří na samotný vrchol nabídky a jako jedinou ji dostanete i se šestistupňovým automatem. Pokud tedy nechcete řadit, musíte sáhnout po atmosférické šestnáctistovce, která nabízí výkon 115 koní a točivý moment 150 Nm. Papírové hodnoty znějí průměrně a rozhodně neurazí, jenže ve skutečnosti se motor pořádně zadýchá. Navzdory slušnému výkonu a poměrně krátkým převodům nabírá rychlost šnečím tempem, neochotně se vytáčí a zní při tom utrápeně. Dálniční limit udrží v pohodě, jakmile ale přijde stoupání, nedej bože snad ještě potřeba předjet kamion, budete mít co dělat.

Automatická převodovka s klasickým hydroměničem ovšem řadí příjemně, a přestože jí chybí akčnost dvouspojkových skříní, pokud na ni nebudete tlačit svižnou jízdou, bude pracovat jemně, rychle a poměrně chytře. Dobrá alternativa, pokud vám dvouspojky prostě nevoní. Horší to je se spotřebou, alespoň se příliš neliší od oficiálních hodnot. Přidejte ke všem údajům zhruba litr a jste doma. Po městě se budete pohybovat za deset litrů, ustálenou stovkou za 6,2 l/100 km a dálničním limitem za osm litrů.

Ovladatelnost

Levná lidová auta v sobě mnohdy skrývají jakési kouzlo zastaralosti, jednoduchosti a upřímnosti, které tolik přitahuje řidičské nadšence. Peugeot 301 tohle do jisté míry také splňuje, jízdní vlastnosti ovšem často kolísají na tenké hranici mezi zábavou a strachem. Pomalou jízdu zvládá v poklidu, jakmile ale jen trochu přitlačíte, začne se vzpírat a dá vám jasně najevo, že se nenarodil jako hot-hatch.

Jistotu příliš nevzbudí ani pomalé a nepřesné řízení, které od řidiče vyžaduje poměrně dost korekcí pro udržení rovného směru, hlavně na dálnici. Tohle auto je zkrátka naladěné hlavně na komfort a všechno ostatní šlo stranou. Alespoň pohodlní nabízí dostatek. Na nerovnostech sice pocítíte mírné otřesy karoserie, jinak se po většinu času podvozek hezky pohupuje. Tak je to správně.

Verdikt

Peugeot 301 je na poměry levných sedanů příjemné auto. Jízdu si můžete ještě více zpříjemnit automatickou převodovkou, za kterou dáte rovných 30 tisíc, příplatek za lenost je ovšem akceptovatelný a osobně bych nevolil jinak. Zároveň tak budete rovnou nuceni zvolit vyšší ze dvou výbavových stupňů Allure za rozumných 15 tisíc. Ovšem pozor, můžete se ještě pořádně rozšoupnout. Pokud budete chtít jinou než základní bílou barvu, za metalízu budete o 13 500,- korun chudší, 16" kola Perth vyjdou na 18 tisíc, černé polokožené čalounění stojí 14 tisíc, navigace s hlasovým ovládáním 11 tisíc a vyhřívané sedačky a spodní část čelního skla vyjdou na 8 500,- korun. Na parkovací senzory si připravte 6 tisíc, případně 11 tisíc s parkovací kamerou.

Peugeot 301 svůj neurozený původ celkem zdařile maskuje, minimálně elegantním vzhledem a relativně pěkným interiérem, projevem motoru a jízdními vlastnostmi už ale méně. Stále působí jako levné auto. Nikoliv tak dramaticky jako Dacia Logan, jenže ta je o tolik levnější, že na její chyby přistoupíte. Naopak za větší peníze dostanete dospělejší Škodu Rapid. Takže zlatá středí cesta? Pro nenáročného motoristu určitě.

Měření a technické údaje

MotorPeugeot 301 1.6 VTi 115 EAT6
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín, min. 95 okt.
Plněníatmosférické sání
RozvodDOHC
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1587
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadububnové
Pneumatiky vpředu195/55 R16 Michelin Energy Saver
Pneumatiky vzadu195/55 R16 Michelin Energy Saver
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 / 115 v 6050
Točivý moment (Nm)150 v 4000
Výkon/hmotnost (k/t)97
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0 / 5,2 / 6,6
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4445
Šířka (mm)1748
Výška (mm)1477
Rozvor náprav (mm)2652
Provozní hmotnost (kg)1185
Celková hmotnost (kg)1590
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)580
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)506 / 1332
Ceny
Základní cena modelu275 000,- (1.2 PureTech 82 k Active)
Základní cena test. verze305 000,- (1.6 VTi 115 k Active)
Cena testovaného vozu350 000,- (1.6 VTi 115 k EAT6 Allure)

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Rozhovor: Jezdecky to byla tvrdá sezona...

Staronový motokrosový mistr republiky v kategorii MX1, Martin Michek, se vrací k uplynulé sezóně a bilancuje.

Rozhovor: Jezdecky to byla tvrdá sezona...
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den pane doktore, po podání odporu jsem byl pozván k ústnímu jednání ohledn... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist