Peugeot 301 1.6 BlueHDi: Houpavý pohodář

Velký test | vydáno 22. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Lidový model v nabídce Peugeotu se v kombinaci s nejdražší pohonnou jednotkou dokáže odměnit výtečnými provozními náklady i slušným komfortem.

Radosti

  • Velmi pohodlný podvozek
  • Úsporný a poměrně dynamický motor
  • Prostorný zavazadelník
  • Výborný poměr ceny a užitné hodnoty

Starosti

  • Stabilita podvozku
  • Minimum odkládacích míst
  • Řada laciných řešení nejen v interiéru

Modernizovaný Peugeot 301 už se do naší garáže podíval, a to dokonce poměrně nedávno. Teď k nám zavítal podruhé, ovšem s jinou pohonnou jednotkou a převodovkou. Nebudu opakovat již vyřčené, takže pokud jste test od kolegy Huga nečetli, odkážu vás nejprve na něj a jen v rychlosti se mihnu okolo vzhledu.

Po stránce vzhledu dostal francouzský sedan nové světlomety, přibyly diody pro denní svícení, ale nic zásadního se nezměnilo. Peugeot 301 vypadá nenápadně, nesnaží se vzbuzovat přílišné emoce a spoléhá se na jednoduché tvary. Třistajednička zkrátka nedokáže popřít svůj levný původ, což je naprosto v pořádku, protože levná skutečně je.

Interiér

Přestože se Francouzi s faceliftem snažili vnitřek učinit hodnotnějším, jeho zásadní nedostatky se odstranit nepodařilo. Mám teď na mysli především komplikovaný přístup do zavazadelníku, který se omezuje na dálkový klíč a tlačítko vedle volantu - na samotném víku jej bohužel nenajdete. Samotný zavazadelník je velmi prostorný (506 litrů), ramena držící víko ale nejsou krytá, takže jimi můžete při zavírání snadno něco rozmáčknout.

Vpředu se to jen hemží tvrdými plasty, z vizuálního hlediska to nepovažuji za problém, na rozdíl od toho, že v některých místech už se to u konkrétního kusu začalo projevovat vrzáním - tady se to týkalo třeba madla dveří řidiče. Naprosto mizerné je to s odkládacími prostory. Držák na nápoj je tu jen jeden, má malý průměr a vyšší lahve se snadno dostanou do kontaktu s řadící pákou. Drobnější předměty jako telefon nebo peněženku musíte uložit do prostoru ve dveřích.

Pohon a spotřeba

Vzhledem ke své vyšší ceně se naftová šestnáctistovka vyplatí jen řidičům s velkým nájezdem. Jde však ale o velmi dobrý motor, který je spojen výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou. Ta má dlouhé nejen dráhy, ale také převody - mezi jednotlivými rychlostmi je ohromná propast, takže musíte využívat celé spektrum otáček motoru, aby se auto přijatelně hýbalo. Výkon 100 koní na papíře možná neoslní, ale jako brzda provozu jsem si za volantem rozhodně nepřipadal, a to ani v plném obsazení.

Kde motor bezesporu zazáří, je spotřeba. Lehká karoserie, malá kola a úsporný motor je kombinace, která zaručeně funguje. Byť se k udávaným 3,8 litrům na sto nejspíš nedostanete, průměrná spotřeba okolo 4 - 5 litrů je naprosto obvyklou hodnotou. Na dálnici si motor kvůli vyšším otáčkám řekne v průměru o 5,4 litru na sto, přes šest litrů se mi nepodařilo dostat ani při svižné jízdě.

Ovladatelnost

Komfort třistajedničky bych se nezdráhal srovnat s prémiovými sedany, i na hodně rozbité okresce auto s noblesou zdolává nástrahy silnice a hladce se pohupuje dopředu a dozadu. Komfortu ovšem Peugeot nedosáhl komplexní konstrukcí podvozku, ale měkkým naladěním tlumičů a pružin, což má své stinné stránky. Auto se v zatáčkách výrazně naklání a na nerovnostech citelně odskakuje, což příliš nevzbuzuje jistotu při svižnější jízdě. Zároveň je auto velmi citlivé na boční vítr, takže jej ve vysokých rychlostech neustále musíte korigovat v přímém směru, a to rozhodně není příjemné.

Závěr

Cena naftového Peugeotu 301 je na korunu stejná jako u zážehové šestnáctistovky s automatem, takže jej momentálně pořídíte za akčních 350 000 Kč. Za své peníze přitom dostanete poměrně dost - prostorný sedan s úsporným motorem, velkým zavazadelníkem a také velmi komfortním podvozkem. S ním se však pojí nejistota nejen při svižnější jízdě, ale ve výsledku třeba i při nečekaném výhybném manévru. Pokud se však řadíte mezi klidnější řidiče, kteří dávají důraz především na ekonomiku provozu a příznivou pořizovací cenu, Peugeot 301 byste při výběru neměli opomenout.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu195/55 R16
Pneumatiky vzadu195/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)70 kW / 100 k v 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)254 Nm při 1750 ot./min.
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)183
Spotřeba paliva (l/100 km)4,6 / 3,3 / 3,8
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4445
Šířka (mm)1748
Výška (mm)1477
Rozvor náprav (mm)2652
Provozní hmotnost (kg)1165
Celková hmotnost (kg)1590
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1010
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)580
Zavazadlový prostor (l)506 l VDA / 640 l metoda objemu tekutin
Ceny
Základní cena modelu275 000 Kč (1.2 PureTech)
Základní cena test. verze350 000 Kč (1.6 BlueHDi ALLURE)

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Škoda Octavia Combi RS DSG: Rodinný sportovec

S rodinou na palubě umí být Octavia RS komfortní kliďas, jakmile ale jedete sami, můžete to domů klidně vzít tou delší cestou. Moc hezky se s ní svezete.

Škoda Octavia Combi RS DSG: Rodinný sportovec
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, zaujala mě vaše odpověď na jeden z dotazů, která říká, cituji: „…podzem... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist