Peugeot 208 GTi 30th Anniversary: speciální edice má samosvor a 8 koní navíc

Francouzské PSA nám poslední dobou dělá radost. Jeho výrobní program se stále více rozšiřuje o řidičky přitažlivé stroje, jakým je třeba i nová 208 GTi 30th.

Francouzská kapesní raketa 208 GTi navazující na tradici malých galských hatchbacků s chilli v genech a vzhlížející se především v přímém předchůdci – modelu 205 GTi – dělá svému výrobci radost. Po necelém roce na trhu jich našlo majitele přes deset tisíc a možná i tohle podnítilo koncern PSA k mimořádnému dárku k okrouhlému jubileu.

Peugeot 205 GTi slaví třicetiny od svého představení a uvedení do prodeje a právě na tuto událost upozorňuje zbrusu nová speciální edice 208 GTi 30th anniversary. Předpokládáme, že nějak zvlášť vás na jeho neobvyklé dvoubarevné lakování či černá kola upozorňovat nemusíme, podívejme se proto raději na to, co tento vůz přináší nadto po technické stránce.

Pod přední kapotou zůstala uchována přeplňovaná šestnáctistovka THP, místo původních 200 koní a 275 Nn však přináší 208 koňských sil a dalších pětadvacet newtonmetrů navíc. Standardnímu modelu tato čísla ve spojení se šestistupňovým manuálem stačila k dosažení stovky za 6,8 sekundy a maximálních 230 km/h, 30th anniversary však stoupá o stupínek výš.

Temný Peugeot s „plamennou“ zádí dostal kromě posíleného motoru rovněž přepracovanou skříň se „specifickými převody“, především ale mechanický samosvorný diferenciál typu Torsen, přičemž obojí bylo převzato z kupé RCZ R. „Třicítce“ to stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a kilometr s pevným startem zdolá za 26,5 vteřiny.

Aby se s novou technikou vypořádal také podvozek, konstruktéři při jeho stavbě použili větší osmnáctipalcová kola nazutá do pneumatik Michelin Pilot Super Sport o rozměru 205/40 ZR18, kompletně změnili geometrii zavěšení a použitím nových tlumičů, pružin i stabilizátorů snížili rovněž těžiště.

Překalibrováno bylo rovněž řízení, které bylo nutné přizpůsobit nejen tomu, aby přesněji a ostřeji reagovalo při nasazení na okreskách či okruzích, ale vývojové oddělení muselo počítat právě s výše zmíněným samosvorným diferenciálem.

Stranou nezůstal ani brzdový systém. Peugeot 208 GTi 30th využívá na přední nápravě kotouče o průměru 323 milimetrů a šířce 28 mm společně s čtyřpístkovými brzdami Brembo. Změnu hmotnosti automobilka neuvádí, předpokládáme ale, že výrazně jiná než u standardní verze vážící 1265 kg nebude a tudíž brzdy moc práce mít nebudou.

Aby Peugeot dodal své novince ještě větší punc výjimečnosti, za místo světové premiéry si vybral Festival rychlosti v britském Goodwoodu, který se rozjíždí právě dnes. A pokud se vám náhodou 208 GTi 30th anniversary zamlouvá, akorát si nejste jisti těmi barvami, vězte, že k mání bude také v odstínech Pearl White a Ruby Red.

26.6.2014 1:38| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist