Peugeot 2008 1.6 eHDi

Kompaktní crossover s robustním vzezřením, menším naftovým motorem a "jednoduchou" převodovkou. Jak ve skutečnosti funguje tato kombinace?

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.6

RADOSTI
Spotřeba, podvozek, řízení

STAROSTI
Řazení, řešení víka v kufru

Přiznávám, že ohledně Peugeotu 2008 jsem měl zprvu smíšené pocity a očekávání. Netušil jsem, co od kompaktního crossoveru čekat v tom smyslu, že atraktivní styl mohl být nadřazen kvalitě zpracování či jízdy, vnější rozměry nemusely napovídat prostornost kabiny, a tak dále, prostě absolutní neznámá před absolutně prvním seznámením s (pro mne) zbrusu novým modelem.

Peugeot 2008 velká fotogalerie

Peugeot 2008 fotogalerie

Půjdu tedy postupně. A začnu podvozkem, který byl na můj vkus příjemně vyvážený, tak akorát tuhý na to, aby nenechal auto naklánět v zatáčkách, a zase dost poddajný, aby nebyl přejezd každé menší díry nepříjemnou zkušeností. Opravdu povedená záležitost, a hned od prvních kilometrů se mi jízda v Peugeotu 2008 zamlouvala. Právě kvůli tomu, jak „od základu“ působilo auto příjemně, jistě.Pak řízení. Bylo by bláhové mluvit o citu, ten ve volantu auta tohoto ražení asi nelze čekat, ale volant byl malý, opravdu velmi malý a příjemně padnoucí do ruky. Věnec tlustý ne moc a ne málo, ale průměr spíše jak závodní auto než rodinný kříženec. Velmi dobře se s volantem pracovalo, další body pro Peugeot na pomyslnou kladnou stranu tabulky pozitiv a negativ.

ČETLI JSTE: Speciál o spotřebě paliva

A do třetice motor. Naftová šestnáctistovka má výkon 92 koní a točivý moment 230 Nm a co musím zmínit na prvním místě, je spotřeba. Jezdil jsem za nějakých 4,7 litrů, tuto hodnotu jsem měl na obrazovce počítače asi po stodvaceti pečlivě měřených kilometrech, kdy jsem po vynulování zkombinoval město, okresky i dálnici. Svůj díl na nízké spotřebě má určitě i systém start/stop, který pracoval bezproblémově. Snažil jsem se jej záměrně zaskočit tím, že při zhasnutí motoru jsem šlápl na spojkový pedál a ve stejný okamžik se snažil rychle zařadit jedničku a tím motor překvapit, ale ne, nepovedlo se. A možná to bylo i vlivem dimenzování drah převodovky, o čemž budu mluvit za chvíli. Takže vypínání motoru na červené tu je (Peugeot ho přiznává, pokud se nepletu, písmenkem „e“ v označení motorizace) a funguje dobře. Potřebuje-li někdo robustnější auto s úsporným a celkem hbitým motorem, tak tady je možnost.


Tabulková průměrná spotřeba je rovné čtyři litry. Ta reálná je jen o zlomek vyšší.

Důležité je slovíčko „celkem“ v předchozí větě a „celkem“ hbitý znamená, že na první pohled (a zejména bez cestujících a nákladu) se 2008 rozjede bez zjevných problémů, ale pružné zrychlení s plně naloženým autem, a to už v nějakých rychlostech kolem stovky, je spíše rozvážné než svižné. Řečí čísel umí tato 2008ka sprint z nuly na stovku za necelých dvanáct sekund a zvládne maximálku 181 km/h. Tady se pomalu z ryze optimistického pohledu na automobil dostávám k druhé straně hodnotící škály. A chválit nemohu ani převodovku, pětistupňový manuál se vzdálenými, opravdu velmi vzdálenými drahami řazení. Ne, nejde o to, že by ke změně rychlostí bylo třeba dlouze pohybovat rukama v podélném směru – dlouhou vzdálenost jsem evidoval v příčné ose. Škoda.Převodovky se týká i zmínka k počtu rychlostních stupňů. Pět. Nejsem řádný technofil a neraduji se, když někdo přidá k převodovce další ozubené kolo, ale šest rychlostí by se k vozu hodilo víc. Díky zpřevodování jsem vnímal, že při přeřazení někdy motor v nízkých otáčkách je jakoby podtáčen, aby pak bylo nutné vytáčet ho víc, než jak by k tom docházelo u šestikvaltu. Na pětku jsem jel na sto třicet při 2500 otáčkách, na rovné silnici bez stoupání. Když bych 2008 chtěl po dálnici honit ještě rychleji (představuji si například cestu přes Německo na dovolenou), asi by se mé choutky projevily neblaze na spotřebě. Pokud ale přistupuji na maximální povolenou rychlost 130 km/h, pak je vše v pořádku a krátkodobé zvýšení rychlosti, tedy otáček, čili spotřeby, například třeba při předjetí, neřeším.

Mám ještě několik drobností, na které si musím postěžovat. Ruční brzda, tedy její páka, má zvláštní tvar, tlačítko aretace podivným způsobem hluboko v dolní části madla a mne se neovládalo zrovna ideálně. Povolit ji byl pro mne někdy problém.


Nakládání není pohodlné, víko se nezvedá a při nakládce spíše „překáží“

Druhá věc, která mne zaujala, se nacházela v zavazadlovém prostoru. Ten musím ohodnotit jako příjemně prostorný. Při pravoúhlém rozvržení pojme zavazadelník 360 litrů bagáže a naložíte i poměrně objemné kusy, třeba nábytku nebo elektroniky. Ale k mé kritice – víko zavazadlového prostoru nemělo možnost automatického zvedání při otevření pátých dveří. Ať mluvím „polopaticky,“ pokud otevřete zadní dveře, víko kufru se nezvedne, ale zůstane dál ve své vodorovné poloze. Chybí cokoli ve stylu dvou šňůrek po stranách, které by při zvedání dveří automaticky tahaly nahoru i víko. To lze manuálně ohnout, zalomit směrem k zadním sedačkám, ale toto řešení to nepovažuji za praktické.


Zvláštní, moderní, netradiční…? Klasická jednoduchá „tyčka“ je praktičtější.

A vlastně ještě jedna poznámečka, ale opravdu malinká, a za tou musí zpět k volantu, respektive přístrojové desce. Autorádio. I když jsem ho vypnul, po nastartování auta znovu začalo automaticky hrát. Pro někoho možná detail, ale mne to začalo ve chvíli, kdy jsem jezdil po známých a rozvážel pozvánky na party a pořád jen dokola vypínal, obtěžovat.

DOPORUČUJEME: Kia pro_cee´d vs Hyundai i30

Abych probral cenu auta, tak musím říct, že za základní motorizaci a nejnižší výbavu dáte u Peugeotu rovných tři sta tisíc korun. To mluvíme o benzínové dvanáctistovce, „naše“ naftová šestnáctistovka startuje na 381 000 Kč u výbavy Access, pokračuje přes Active s cenou 391 000 Kč a končí na 441 000 Kč za nejvyšší specifikaci Allure. Testovací auto bylo výborně vybavené, vzpomenu navigaci, ale třeba také prosklenou střechu, jejíž stahovatelná roletka na ostrém slunci občas propouštěla víc slunečních paprsků než bych rád v poledne v letním horku v zátylku cítil.

Verdikt
Jak už jsem naznačil, Peugeot 2008 1.6 eHDi mne mile překvapil některými svými chytrými řešeními, zajímavou spotřebou, příjemně prostornou kabinou a praktickým kufrem. Pozitiva bohužel vyvažovaly také některé, mým pohledem nepraktické či nedotažené detaily, ale ve výsledku bych mohl auto potencionálním zájemcům doporučit. Já osobně bych si ho nekoupil a to zejména proto, že namísto „stylového“ crossoveru bych se viděl radši spíš v klasickém kombi. Pokud ale někdo trpí na francouzský styl, preferuje menší motor s nízkou spotřebou, ale zároveň potřebuje „bezpečný“ pocit z robustně vyhlížejícího auta, věřím, že může v Peugeotu 2008 najít (právem) zalíbení.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)68/92 v 4000
Točivý moment (Nm)230 v 1750
0-100 km/h (s)11,5
Nejvyšší rychlost (km/h)181
Spotřeba paliva (l/100 km)4,0
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4159
Šířka (mm)1739
Výška (mm)1570
Rozvor náprav (mm)2537
Provozní hmotnost (kg)1310
Zavazadlový prostor (l)360
Ceny
Základní cena modelu300 000 Kč
Základní cena test. verze381 000 Kč
21.8.2013 2:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist