autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 108 > Peugeot 108 1.0 VTi Active (2014)
Peugeot 108 1.0 VTi Active (2014)
Dynamika 4
Chování na silnici 8
Provozní náklady 10
Praktičnost 6
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
Radosti
Ve srovnání s 1.2 PureTech kultivovanější motor; stále stejná zábava za volantem
Starosti
Dlouhé zpřevodování ve spojení s vlažnějšími výkony; chybějící otáčkoměr
Poslední dobou můžete na našich stránkách vídat kolínská trojčata často, nyní jsme znovu zkusili Peugeot 108, jen v jiné verzi. Se silnějším motorem 1.2 PureTech a ve vyšší výběvě Allure se stahovací plátěnou střechou TOP! jsme už jezdili, nyní je na čase podívat se na druhý, poněkud prostší konec nabídky, a to s motorem 1.0 VTi pod kapotou.
Interiér
Názor na kvalitu zpracování i prostornost jsme si udělali už dříve, podívejme se tedy spíše na další drobnosti, které zaujaly naši pozornost. Třeba na barevné fólie, které interiér o něco rozzáří, musíte si však dát pozor, abyste do nich nedloubli nehtem a nadobro je nepoškodili. Nebo na to, že i tak samozřejmou věc, jakou je otáčkoměr, lze i dnes v některých vozech stále považovat za luxus. Za téměř 260 tisíc, na kterých stoosmička startuje, to je spíš troufalé.
Pohon
Dalších jemných rozdílů si všimnete i mezi oběma pohonnými jednotkami. Litrový tříválec je už na první poslech kultivovanější než větší dvanáctistovka, na volnoběch pocítíte mírné vibrace, pod zátěží je však jeho chod mnohem jemnější. Ke hbitosti, jakou se mohla pyšnit jedna-dvojka, má však litrový motor pocitově dál než napovídá rozdíl 13 koní a 21 Nm.
Spotřeba
Kupodivu se však omezená dynamika a s ní související nutnost motor hodně popohánět nijak zásadně neprojevila na spotřebě paliva. Při troše snahy lze jezdit do 5,5 l/100 km a za nějakých šest litrů budete jezdit bez nutnosti sebezapření. Ze zvědavosti jsem motoru připravil i trochu extrémnější podmínky – několikakilometrovou jízdu rychlostí při tachometrových 180 km/h. Od rozjezdu se spotřeba vyšplhala na 12 litr, po dosažení maximální rychlosti ale už průměr po desetinkách klesal.
Ovladatelnost
Nepředpokládám, že by tento způsob jízdy byl denním chlebem Peugeotu 108, pokud jej však budete používat i k transportům po dálnicích, překvapí, s jakou lehkostí se řídí i ve vyšších rychlostech. Podvozek i přes houpavý charakter působí stabilně, škoda jen, že lehčí řízení moc jistoty nepřidává. Kolem stotřicítky však nic nenasvědčuje tomu, že by se mělo dít něco dramatického.
Verdikt
Litrový tříválec ztratil nadšení a jiskru dvanáctistovky, na druhou stranu se odmění větší kultivovaností a ještě lepší spotřebou. Na pohyb po městě bohatě stačí a tempo dokáže udržovat i na dálnicích, chybí mu však dravost, se kterou motor 1.2 PureTech dokáže spoustu situací vyřešit. Pro litrový motor mluví ještě jedna skutečnost – pokud jste línější povahy, můžete si za 18 tisíc objednat robotizovanou převodovkou ETG5, osobně bych se však přiklonil spíš k investici 15 tisíc za silnější motor.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 165/65 R14 |
Pneumatiky vzadu | 165/65 R14 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 51 / 69 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 95 v 4800 |
0-100 km/h (s) | 14,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,0 / 3,7 / 4,1 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3475 |
Šířka (mm) | 1615 |
Výška (mm) | 1460 |
Rozvor náprav (mm) | 2340 |
Provozní hmotnost (kg) | 950 |
Celková hmotnost (kg) | 1240 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 180 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 258 900,- Kč (1.0 VTi 68 k Active 5 dv.) |
Základní cena test. verze | 258 900,- Kč (1.0 VTi 68 k Active 5 dv.) |