Pestrobarevný svět ojetin

Současná automobilová produkce sází spíše na tmavé tóny a základní barevnou škálu. Ještě před pár lety přitom byly výrobci odvážnější. Auta v zářivějších barevných odstínech dnes ale pořídíte spíše už jen na trhu ojetin.

Hlavní zájem motoristů je jasný, v kurzu jsou především bílá, černá a tradičně také stříbrná, na níž nejeden majitel vozu oceňuje fakt, že dokáže dobře skrýt běžnou provozní špínu, lepící se na automobil. Dříve nabízené odvážné barevné odstíny dnes už jen tak nevidíte, zmizely zejména „holčičí barvy“.

Vzpomeňme třeba třeba fialový metalický lak na Hondě Jazz. Výrazně méně se dnes ale objevuje i klasická žlutá (najdete ji na Nissanu Juke) či oranžová metalíza (lze ji pořídit s Peugeotem 3008, Nissanem Micra či X-Trail). Naopak někteří výrobci stále nabízejí zářivě zelený metalický lak (Škoda), více se aplikuje modrá a červená barva.

Větší nabídku barevných odstínů ale nabízí trh s ojetými vozy. Zde narazíte na automobily vyráběné v letech, kdy měly některé značky výrazně širší barevnou škálu. Přesto se nejvíce prodávají auta usedlejších odstínů, kterých je přirozeně více. Zájemce o zářivější barvy, zde ale mají situaci o něco lehčí.


„V letošním roce registrujeme největší prodeje vozidel v šedé barvě,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO International. Ve statistikách prodejů AAA AUTO najdeme na druhém místě modrou a na třetím černou barvu. Tři nejžádanější barevné odstíny činí rovných 50% prodejů.

Stejný zájem jako o černou, je také o bílou. S odstupem následuje červená a stříbrná. S velkým odstupem pak zelená, hnědá a béžová. „Výrazné barvy, jako jsou oranžová, zlatá, vínová a žlutá jsou pouze okrajovou záležitostí. Každý z těchto odstínů činí pouhé jedno procento našich prodejů,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO International.

To je do jisté míry dáno jejich nevelkou nabídkou. V současné době najdete v nabídce AAA AUTO vozy ve žluté a oranžové barvě. Automobily ve zlatém a vínovém laku jsou momentálně vyprodané. Mezi ojetinami se však objeví spíše, než na trhu s novými vozy.

Stačí trochu zavzpomínat. Výraznou oranžovou metalízu dostal třeba Peugeot 307, zelená zase zdobila dříve tolik populární „dvěstěšestku“. Oba tyto vozy se dodávaly i ve slušivém modrém laku, „třistasedmička“ navíc i ve žlutém metalickém. Klasickou žlutou oblékal například Fiat Stilo, fialovou metalízu již zmiňovaná Honda Jazz.

Současná automobilová produkce nabízí zářivější barvy méně často, než dříve, a spíše pro nejmenší vozy (např. Fiat 500 v odstínu žluté, nebo bordo). Poslední dobou se ale objevují i na automobilech kategorie SUV. Vypadá to, jako kdyby výrobci sledovali směřování zájmu řidiček a svou nabídku jim tak lehce přizpůsobují. Právě ženy se totiž nejčastěji ptají po vozech, ve výrazných barevných odstínech.

Přesto největší odvaz dnes na trhu nových vozidel představuje oranžová. Čistě dámské odstíny pak nabízejí firmy specializující se na celopolepy vozidel barevnými fóliemi. To s sebou ale nese zápis změny barvy do technického průkazu, na druhou stranu, kvalitní fólii jde zase odstranit a vrátit vozu tak původní vzhled.

23.9.2017 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist