Opel Vectra B (1995 – 2002)

Vectra druhé generace se již řadí mezi nejlevnější ojetiny. Kromě ceny umí zaujmout i prostorností, konstrukční stáří ale nezapře.

RADOSTI
Dostatek místa pro posádku i zavazadla, nízké ceny ojetin, široká nabídka ojetých vozidel.

STAROSTI
Citlivost na příčné nerovnosti, nižší spolehlivost, opravdu zastaralé motory 1.6/55 kW a 1.7 TD, hlučné diesely.

Pod označením B vyjela v roce 1995 druhá generace Opelu Vectra ve verzích sedan a liftback, o rok později je doplnilo praktické kombi pod názvem Caravan. Dnes se tyto vozy na trhu ojetin řadí k cenově nejdostupnějším automobilům, což je dáno nejen jejich konstrukčním stářím, ale i širokou nabídkou.

Přestože Vectra druhé generace byla zaměřena spíše na prakticky smýšlející motoristy, dočkala se i sportovně laděné varianty. Řeč je o verzi i500 s motorem 2.5 V6 o výkonu 143 kW, za níž stojí přímo Opel Motorsport. Asi není třeba zdůrazňovat, že dnes se s tímto provedením jen tak nesetkáte.

Ale vraťme se k běžně dostupným provedením. Palubní desku tvoří lacině působící plasty s bídnou povrchovou úpravou, sedadla v žádném směru nevynikají. Z hlediska nabídky místa si však Vectra B stojí dobře a tísnit se zde nebudou ani cestující na zadních sedadlech.


Špatně na tom není ani zavazadelník. Liftback a sedan totiž potěší zavazadlovým prostorem o objemu 500 litrů, kombi nabízí o 20 litrů méně. Jde ale o údaj naměřený pod roletku, přitom výhoda karoserie kombi je právě v možnosti naložit automobil v případě potřeby až po střechu.

Pod kapotu vozu se nastěhovala široká škála pohonných jednotek. Nabídka začíná benzinovou osmiventilovou šestnáctistovkou s výkonem 55 kW, pokračuje zřídka se vyskytující šedesátikilowatovou verzí GL a šestnáctiventilovou šestnáctistovkou, která disponuje výkonem 74 kW. Kdo hledá co nejmenší motor, měl by svůj zájem zaměřit právě na 1.6 16V/74 kW nebo silnější 1.8 16V/85 či 92 kW, což je lepší volba i z důvodu spolehlivosti. Osmiventilové agregáty opravdu nejsou dobrou volbou.

Osmi a šestnáctiventilové dvoulitry nepředstavují tak dobrou volbu jako osmnáctistovky a šestiválcové motory si nechají za své služby řádně zaplatit. I proto jsou ojeté vozy s velkoobjemovými pohonnými jednotkami jen velmi obtížně prodejné – samozřejmě pokud se nejedná o výjimečné sportovně pojaté modely.

Nabídka naftových motorů čítá výhradně turbodiesely. Konstrukčně nejstarší 1.7 TD pracující s výkonem 60 kW je na trhu výjimkou, nejvíce se vyskytují dvoulitry a čtyřválce o objemu 2,2 litru. Naftových motorů 2.0 DI/60 kW mnoho není, což zájemcům o Vectru vůbec nemusí vadit, protože středem jejich zájmu by měly být silnější agregáty.

Častěji se objevuje 2.0 DTI/100 kW, ale jednotky 2.2 DTI/88 a 92 kW. Nejvýkonnější dvoulitr je pro zájemce u turbodiesel nejlepší volbou, i když výjimečnou spolehlivost zde nenajdete. V tomto směru si vedou lépe benzinové pohonné jednotky.

„Občas je ale dokáže pozlobit vadné palivové čerpadlo,“ upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Šestnáctistovky někdy trápí zvýšená spotřeba motorového oleje a turbodiesely 1.7 TD mohou potkat potíže s chlazením.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Známé jsou poruchy klimatizace a centrálního zamykání, proto nezapomeňte při výběru vozidla důkladně prověřit veškerou výbavu,“ pokračuje ve výčtu častějších poruch zástupce Auto ESA. Výjimkou nejsou opotřebená ložiska kol nebo vadná horní uložení tlumičů pérování.

Obehranou písničku pak představují nedopisující displeje palubního počítače nebo zvlněné brzdové kotouče. Svoboda upozorňuje i na další možné potíže plynoucí z nadměrného opotřebení: „Můžete se setkat s vozy, které trápí unik motorového či převodového oleje, ale i nadměrná spotřeba motorového oleje. Stejně tak se objevují automobily s vůlemi na přední nápravě. Pokud při výměně rozvodů nebylo měněno vodní čerpadlo, dříve nebo později začne téct.“

Ve zpětném zrcátku
1995 – uvedení Opelu Vectra B ve verzích sedan a liftback se zážehovými čtyřválci 1.6i/55 a 60 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/85 kW, 2.0i/82 a 85 kW, 2.0 16V/100 kW, šestiválcem 2.5 V6/125 kW a turbodieselem 1.7 TD/60 kW.
1996 – uvedeno kombi Caravan, nový turbodiesel 2.0 DI/60 kW.
1997 – nový turbodiesel 2.0 DTI/74 kW.
1998 – facelift modelové řady, uvedena sportovně laděná verze i500 se zážehovým šestiválcem 2.5 V6/143 kW – na vozu se podílel Opel Motorsport.
2000 – nové čtyřválce 1.8 16V/92 kW, 2.2 16V/108 kW, šestiválec 2.6 V6/125 kW a čtyřválcové turbodiesely 2.0 DTI/88 a 92 kW.
2002 – ukončení výroby a nahrazení novou generací pod kódovým označením C.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP absolvoval Opel Vectra 2. generace hned dvakrát. Nejprve v roce 1997, kdy za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, ale jedna mu byla dodatečně škrtnuta, podruhé v roce 2001, kdy dosažené tři hvězdy už byly ponechány. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla v obou případech techniky Euro NCAP ohodnocena dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných a bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně neposuzovala.

7.6.2015 3:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist