Opel Corsa 1.3 CDTI

V našem prvním testu nové Corsy jsme si stěžovali na slabý motor. Je diesel řešením?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Poprvé mě to napadlo za volantem první generace Fordu Focus. Pochopitelně je skvělé, že nám automobilky nabízejí tak širokou škálu velikostí, výkonů, počtu sedadel a cen. Ale kdyby se náhodou vývoj ubíral jinudy a v celém vesmíru by neexistovalo žádné lepší auto než tohle, neznamenalo by to žádnou tragédii.

Ještě o generaci dříve to neplatilo. Pokud jste nechtěli dělat mnohdy bolestné kompromisy stran vnitřního prostoru, cestovní kultury a bezpečnosti, potřebovali jste mít našetřeno aspoň na střední třídu.

Opel Corsa fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Corsa fotogalerie

Sice tu dopředu prozrazuji pointu, ale vy už stejně tušíte, kam mířím. S příchodem Opelu Corsa se tento „práh snesitelnosti“ posunul zase o segment níž.

Pod kapotou
Nedávno jsme tady měli sexy třídveřovou Corsu v provedení s optimistickým názvem Sport. Dnes testovaný exemplář se liší motorizací, počtem dveří a stupněm výbavy. Ach ano, barvou také. Zdravíme ctěné čtenářky.

Protože bych nerad sklouzl k monologu „nafta versus benzín,“ odpustím si výklad o tom, proč byste si raději měli koupit Corsu s benzínovým motorem, a omezím se na konstatování, že ve srovnání s konkurenčními jednotkami je třináctistovka TDCi z koprodukce FIATu a General Motors vcelku povedená. Za jízdy neobtěžuje nevychovaným chrochtáním, dá se používat i jinde než jednu otáčku za minutu před a jednu otáčku za minutu po sepnutí turbodmychadla a moje „týdenní“ spotřeba 5,3 l/100 km odpovídá energickému stylu, s nímž jsem Corsu proháněl silničkami na Berounsku.

Možná si vzpomenete, že v testu Corsy 1.4 Sport jsme si stěžovali na vlažný výkon. Diesel bohužel není účinným lékem. Jeho 77 koní  nikdy nepopostrčí Corsu dopředu způsobem, jaký vzhledem k talentovanému podvozku očekáváte. V dálničních stoupáních jste rádi, když ve dvou lidech udržíte tachometrovou stočtyřicítku, a na nějaké divočejší předjíždění zapomeňte rovnou.

Částečnou náplastí by mohla být devadesátikoňová verze téhož motoru, ale to zjistíme, až se nám dostane do rukou. Prozatím zůstává absence skutečně kvalitní pohonné jednotky jedinou výraznější slabinou nové Corsy. Benzínová šestnáctistovka by pod kapotou určitě místo našla.

Viník letargické dynamiky je znám. Automobilka bohužel neuvádí hmotnosti jednotlivých motorizací, ale testovaná Corsa byla určitě o 70 až 100 kg těžší než udávaných 1145 kg. Ta v úvodu zmiňovaná kultivovanost, bezpečí a prostor se holt někde projevit musejí.

A také se projevují. Nemohu než přidat se k velebení pozice za volantem, jež na tomto místě předváděl Honza. Volant na krátké ruce, ležérně pokrčená kolena a skvělý úhel páteře vzhledem ke stehnům, to se v malých autech jen tak nevidí.

Dobrá, při ideálně nastaveném sedadle řidiče nezůstane vzadu tolik místa pro kolena jako v některých do výšky vyhnaných krabicích, jimiž se to na silnicích jen hemží. To je však způsobeno tím, že konstruktéři neobětovali pohodlí řidiče iluzi velkého prostoru. Koneckonců, jak často jezdí malá auta obsazená čtyřmi dospělými lidmi?

Na silnici
Nová Corsa je výjimečná tím, jak dospěle působí. Většinu nerovností ignoruje s nonšalancí o třídu většího auta, na dálnici se nekymácí vedle každého kamionu a vůbec neotravuje posádku všemi těmi otřesy, ranami, nárazy a vibracemi, které si s malými auty většinou spojujeme. Na ladění podvozku (a tlumicích materiálech) se tu očividně nešetřilo.

A má také opravdové schopnosti. I „nesportovní“ verze poskytuje dost přilnavosti na to, aby vám v prvním sledu známých zatáček vykouzlila na obličeji lehce udivený úsměv. Karoserie se nerozkolébá ani na hodně zvlněných silnicích a nedotáčivost je dobře potlačena. Co na okresce ztratíte kvůli slabému motoru, snadno získáte zpátky fenomenální prací podvozku. Ještě žádné malé auto nejezdilo po českých silnicích s takovou autoritou jako Corsa.

O to větší škoda, že konstruktéři neobětovali část preciznosti tří hlavních rozhraní (volant, řazení, pedály) ve prospěch většího citu. Kousavé brzdy jsou jen o malý kousek méně protivné než v (kvůli této jediné věci naprosto nepoužitelnému) Puntu a řízení nedělá nic proto, abyste mohli pocítit skvělou přilnavost předních pneumatik. Jakkoliv je Corsa schopná, v konvenčním smyslu to není příliš zábavné auto.

Na nákupech

Pětidveřová karoserie nabízí pohodlný nástup dozadu a čtyři lidé se nebudou mít lépe snad v žádném autě nižší třídy.

Testované auto mělo kufr s praktickým dvojitým dnem ve výšce nákladové hrany. Prostor, který pod ním zbývá, není jen symbolická vanička na hřebínek. Mně se tam vešel foťák, stativ, velká zimní bunda a ještě zbylo místo na menší batoh nebo tašku. I když dávat si bundu dospod není moc chytré, chystáte-li se obsadit „hlavní“ kufr třeba celotýdenním nákupem.

Samotné cesty na nákup ovšem nemusejí být úplně příjemné, hlavně pro jedince s horší prostorovou orientací. (V rámci genderové rovnováhy neuvádíme pravděpodobné pohlaví takovýchto jedinců.) Tlusté sloupky neuvěřitelně znesnadňují výhled a odhadnout, kde končí předek auta, je bez využití mechanického parkovacího senzoru – zvaného též nárazník – prakticky nemožné.

Verdikt
Snad ani sám Opel nečekal, že se o sobě dočte takové věci, ale Corsa je opravdu nejlepším autem v nižší třídě. O to víc by si zasloužila motor, který si bude vědět rady s jejími kilogramy.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyOpel Corsa 5dv. 1.3 CDTI
0-100 km/h (s)14,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválcový turbodiesel common-rail
Zdvihový objem (cm3)1248
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)75 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)170 Nm v 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)163
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8/3,9/4,6 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1145
Zavazadlový prostor (l)285 až 1100
Ceny
Základní cena modelu333 900
23.3.2007 12:41

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist