autoweb.cz > Opel > Opel Cascada > Opel Cascada 1.6 SIDI
Opel Cascada 1.6 SIDI
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 7.8
RADOSTI
Pohodlný podvozek; prostorný interiér; praktický a na kabrio velký a dobře přístupný kufr; poměr výbava/cena
STAROSTI
Vysoká hmotnost a tedy i spotřeba; tuhost karoserie; nepřesné řazení
Testovat kabriolet s plátěnou střechou na začátku podzimu se může jevit přinejmenším jako hloupá myšlenka. Opel Cascada ale svou cenou spadá do kategorie kabrioletů, které pravděpodobně nebudou plnit roli druhého nebo třetího auta v rodině. To, že bude jízda za slunného počasí nanejvýš povedená, se dá předpokládat, jak ale na tom Opel bude, pokud zrovna nebude svítit sluníčko?
A ruku na srdce, v Česku je slunečných dní opravdu málo, většinu času je zataženo nebo prší. Fotografie které vidíte bohužel zdaleka neilustrují zbytek týdne, kdy jsem s autem jezdil. Prakticky celý propršel, ale ani to mě nezastavilo od jízdy se střechou v kufru.
Od určité rychlosti do auta díky aerodynamice nespadne ani kapka, takže stačí zapnout vyhřívání sedadel (+ 7100 Kč) a volantu (+ 5400 Kč) a na palubě zavládne pohoda. Tedy, do prvního semaforu, kdy se na černý interiér začnou snášet první kapky deště. Zavření střechy trvá 19 sekund a na tomto místě je nutné zmínit, že celý proces funguje až do rychlosti 50 km/h, takže jakékoli obavy o interiér auta nebo potupné natahování na autobusové zastávce nejsou na místě.
Díky plátěné střeše je kufr docela velký – pokud ji budete mít nahoře, pojme Cascada 380 litrů, se střechou v kufru klesne kapacita zavazadlového prostoru o rovných sto litrů. Prostorem se nešetřilo ani na zadních sedadlech, nejde o nějaké nouzovky, ale o plnohodnotná sedadla. Ty jdou navíc sklopit, takže ani v tomto ohledu se Cascada nedá považovat za nepraktické auto.
Uvnitř auta je cítit vliv příbuzné Astry, včetně členění palubní desky a stokrát omílané komplikovanosti palubního systému. Z tohoto pohledu se naštěstí blýská na lepší časy, faceliftovaná Insignia napovídá, že se dotykové ovládání přesune i do ostatních modelů značky. Jinak je interiér hezký na pohled, obzvlášť v noci, kdy celou atmosféru na palubě dokresluje červené podsvícení.
Objektivní výhrady lze mít jen k nepříliš dobrému smontování, které ještě prohlubuje ne zcela tuhá karoserie. Navzdory dodatečnému vyztužení karoserie je cítit, jak pod vámi auto pracuje a jemně se vlní. Sloupek řízení naštěstí zůstává pevně na svém místě, celkově inženýři z Opelu odvedli dobrou práci, v této cenové kategorii patří Cascada mezi ty tužší modely.
Podvozek jako takový funguje velmi dobře i s devatenáctipalcovými disky, dokáže dobře tlumit nerovnosti a je velmi dobře odhlučněný. To se bohužel nedá říci o svistu od předních oken, který do interiéru proudí za zrcátky, kolem předních oken. Okolo obligátních 130 km/h není hluk nijak výrazný, pokud ale zamíříte daleko za legální limity, rozhodně vám bude jízdu znepříjemňovat.
Pod kapotou testovaného kusu pracoval nový benzínový agregát o objemu 1,6 litru s výkonem 170 koní v 6000 otáčkách a 260 Nm v rozmezí od 1650 do 3200 otáček za minutu. Solidní parametry motoru ale mají s bílým cvalíkem co dělat, kvůli automatické střeše, bezpečnostním asistentům a dodatečnému vyztužení podvozku se hmotnost auta vyšplhala na 1733 kilogramů. Ke zrychlení z klidu na stovku tak Cascada potřebuje necelých deset sekund, maximální rychlost leží na hranici 222 km/h.
V provozu není naléhavost motoru nijak oslnivá, ale odpovídá relativně komfortně naladěnému podvozku a je plně dostačující. Nejvíc vás bude obezita auta bolet na čerpací stanici, kde si po měsíci budete tykat s obsluhou. Jezdit pod deset se vám podaří jen při jízdě konstantní osmdesátkou, jakýkoliv jiný režim vyžene spotřebu přes dvouciferné hodnoty.
Se spotřebou úzce souvisí i pořizovací cena a k té se dostávám v tuto chvíli. Vůbec nejlevněji lze Opel Cascada pořídit za 599 900 Kč s benzínovou čtrnáctistovkou o výkonu 120 koní. Všechny motorizace spojuje jedna jediná výbava Cosmo, která obsahuje dálkové otevírání střechy, kožený volant, dvouzónovou klimatizaci, tempomat, zadní světlomety s LED technikou, rádio s USB a MP3 a řadu dalších, méně či více podstatných drobností.
Já jsem jezdil s benzínovým motorem 1.6 Turbo SIDI o výkonu 170 koní, za který si u Opelu řeknou 671 900 Kč. Výbava Cosmo je, jak už jsem řekl, totožná. Náš testovací kus měl navíc kožené čalounění, adaptivní podvozek, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s navigací nebo adaptivní tempomat. Výsledná suma se zastavila na částce 833 800 Kč, která se může na první pohled jevit jako vysoká, ale u konkurence to rozhodně nepořídíte levněji. Mám teď na mysli především prémiovou konkurenci, Audi A5, BMW řady 3 a jim podobné, se kterými Opel z hlediska prestiže nemůže soupeřit, co do výbavy ale rozhodně ano.
Verdikt
Opel poslední dobou představuje jedno zajímavé auto za druhým a Cascada v nastoleném trendu pokračuje. Rozhodně na mě nepůsobí jako Astra bez střechy, naopak se vyznačuje spoustou chytrých detailů, které jsou standardem u prémiových značek.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | zážehový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,0 x 81,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 235/45 R19 |
Pneumatiky vzadu | 235/45 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125 kW / 170 k v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 260 Nm v 1650 - 3200 ot./min |
0-100 km/h (s) | 9,6 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 222 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,0 / 5,3 / 6,3 |
Objem nádrže (l) | 56 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4696 mm |
Šířka (mm) | 1839 / 2020 (bez / se zrcátky) |
Výška (mm) | 1443 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2695 mm |
Celková hmotnost (kg) | 1701 - 1816 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1250-1300 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 750 |
Zavazadlový prostor (l) | 280-530 / 350-630 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 599 900 Kč |
Základní cena test. verze | 671 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 833 800 Kč |