Opel Astra (výroba 1998 – 2009)

Druhá generace Opelu Astra pod označením G je dodnes vyhledávaným vozem. Důvodem jsou jak dobré jízdní vlastnosti, tak cenová dostupnost a prostornost vozu.

RADOSTI
Velice dobré jízdní vlastnosti, příznivé ceny ojetých vozů, dobrá prostornost, živé šestnáctiventilové benzinové motory, komfort odpružení, mnoho ojetin na trhu, řada karosářských verzí (hatchback, sedan, kombi, kupé, kabriolet).

STAROSTI
Nevýrazné boční vedení sedadel, vyšší spotřeba oleje u některých motorizací (zejména při dálničních rychlostech), z počátku výroby kolísavá kvalita dílenského zpracování, řada ojetin s opravdu vysokým nájezdem km.

Model Astra druhé generace vyjel v roce 1998 pod kódovým označením G. Nahradil tak již zastaralou Astru F. Že se „géčko“ skutečně podařilo, nejlépe dokumentuje fakt, že ve své době patřilo do trojice nejlepších vozů své třídy. Společnost mu dělaly Ford Focus první generace a Volkswagen Golf IV.

Výsledkem je velký zájem na trhu ojetin, který trvá prakticky do dnes, i když nyní jsou už nejlevnější astry druhé řady mezi nejlacinějšími ojetinami. Právě tyto vozy jsou ale extrémně opotřebené, s vysokým počtem najetých kilometrů a tak nepředstavují dobrou volbu.

Opotřebení se u astry hodně projevuje i v interiéru, jelikož zde je manžeta řadicí páky z nekvalitní koženky, která rychle podléhá opotřebení a po čase se dokonce začne trhat. Dalším slabé místo představují tlačítka klaksonu na volantu. Vymačkají se a jejich plastový povrch se následně trhá (z výroby tvoří celek s povrchem volantu).


Jinak je interiér celkem vydařený, ale samozřejmě odpovídá době svého vzniku. Palubní deska nevypadá špatně ani dnes, jen škoda, že centrálně umístěný displej u řady ojetin nedopisuje (tzv. rozsypaný čaj) a sedadla postrádají boční vedení těla, což pocítíte v zatáčkách.

Po stránce prostornosti si vůz stojí dobře, tísnit se zde nebudete a zle není ani v případě zavazadelníku. Hatchback nabídne objem 370 litrů, sedan 460 litrů a nákladový prostor praktického kombi má objem 480 litrů.

Velmi pochvalně můžeme mluvit o jízdních vlastnostech. Naladění odpružení zajistí komfortní jízdu, ale přitom nijak neomezuje jízdní vlastnosti. Po této stránce si automobil vede až nečekaně dobře. Nakonec ve své době se řadil ke špičce třídy.

Výborné držení jízdní stopy a zpětná vazba řízení mají za následek dobře čitelné chování vozu, a to i ve vyšších rychlostech. Za volantem Astry G se tak lehce zalíbí i sportovněji založeným řidičům. Zejména pokud sáhnou po silnější motorizaci (i když i 1.4 16V jede výborně) nebo snad sportovně laděném provedení OPC.

Šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 66 kW potěší všechny motoristy očekávající svižnou jízdu. Do roku 2006 měla rozvody poháněné řemenem, později jde o jiný agregát se shodnými parametry a řetězovými rozvody – spolehlivost se však nezměnila. Základ nabídky ale představuje pohonná jednotka 1.2 16V/48 kW, která je určena spíše pro méně náročně a klidné motoristy.

Suverénně nejhorší volbou je osmiventilový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 55 kW. Není tak svižný jako menší čtrnáctistovka a navíc nevykazuje ani dobrou spolehlivost. To 1.6 16V/74 kW je jiná káva, zejména ochota s jakou jde do otáček, potěší. Přitom spotřeba zůstává na velice příznivých hodnotách.

Silnější benzinové motory 1.8 16V/85 kW, 2.0 16V/100 kW a 2.2 16V/108 kW s vozem opravdu pěkně cvičí, nejsou ale tak úsporné jako menší agregáty. Vrchol nabídky najdeme ve sportovně pojaté verzi OPC. Nejprve ji poháněl atmosférický čtyřválec 2.0 16V/118 kW, v roce 2002 ale dostala přeplňovaný dvoulitr o výkonu 147 kW.

Pod kapotu se dostala také řada naftových agregátů. Nejstarší turbodiesely 1.7 TD/50 kW a 2.0 DI/60 kW nejsou žádné terno. Sedmnáctistovka je navíc známa nízkou spolehlivostí. Lepší volbou jsou naftové motory DTI, i když ani ty nejsou zcela bez problémů. Asi nelepší volbou bude nejmladší z turbodieselů, agregát 1.7 DTL. Jde o motor montovaný do verze Classic 2, tedy Astry G vyráběné současně s nástupcem Astrou H.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Některé benzinové motory se potýkají se zvýšenou spotřebou motorového oleje, a to zejména při vyšších rychlostech – např. při jízdě po dálnici. „Turbodiesely někdy trápí potíže s váhou vzduchu, motory 1.7 DTI se častěji potýkají s úniky oleje, zatímco 2.0 DTI a 2.2 DTI někdy zlobí netěsnosti vstřikování,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Pozor si dejte nejen na korozi výfuku, ale i karoserie. Zejména pak lemů blatníků a dveří. Důkladně zkontrolujte také prahy a podlahu, velký pozor na nosné části v oblasti pohonné jednotky. Nezřídka je zde citelná koroze (vidět je zespoda, tedy na zvedáku), vyžadující poměrně náročnou opravu!

„Slabinu vozu představují také uvolňující se hadice chlazení, výjimkou nejsou ložiska kol na konci životnosti, hlásící se o výměnu typickým hučením,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Setkat se můžete také se zvlněnými brzdovými kotouči nebo nefunkční klimatizací.

„Typickým problémem je odchlipující se těsnění oken, vyskytují se i poruchy centrálního zamykání,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO. Klíčky vozu nezřídka vypadají dost omšele, což je dáno nízkou kvalitou jejich zpracování – tlačítka dálkového ovládání centrálního zamykání se vymačkají a trhají se, později vypadnou.

Ve zpětném zrcátku
1998 – uvedení Astry G ve verzích tří a pětidveřový hatchback, sedan a kombi se zážehovými motory 1.2/48 kW, 1.4 16V/66 kW, 1.6/55 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/85 kW, 2.0 16V/100 kW a diesely 1.7 TD/50 kW, 2.0 DI/60 kW.
1999 – nabídka rozšířena o sportovněji laděné kupé Astra OPC s motorem 2.0 16V/118 kW, přichází také nový turbodiesel 2.0 DTI/74 kW.
2000 – z nabídky vyřazeny osmiventilové zážehové motory 1.2/48 kW, 1.6/55 kW a turbodiesel 1.7 TD, nově benzinové jednotky 1.2 16V/55 kW, 2.2 16V/108 kW a přeplňovaný vznětový agregát 1.7 DTI/55 kW, výkon 1.8 16V upraven na 92 kW.
2001 – představen kabriolet postavený na bázi kupé.
2002 – verze OPC nově s přeplňovaným motorem 2.0 T/147 kW, nový turbodiesel 2.2 DTI/92 kW.
2004 – uveden nástupnický model Astra H, avšak druhá generace G zůstává ve výrobě s přídomkem Classic 2, produkce se přesouvá do polské továrny v Gliwicích.
2006 – nová pohonná jednotka 1.4 16V/66 kW s rozvodovým řetězem nahrazuje parametrově shodný agregát vybavený řemenovými rozvody, dále v nabídce už jen 1.6 16V a nový turbodiesel 1.7 DTL/59 kW.
2009 – ukončení výroby Astry Classic 2.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz Opel Astra G v roce 1999.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných, za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy samostatně nehodnotila.

8.5.2017 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist