Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo 160 k (2016)

Je nový Opel Astra Sports Tourer, Auto roku 2016, skutečně tím, do čeho byste měli nastoupit, jestliže pokukujete po kombíku nižší střední třídy? Zjišťovali jsme to s nejsilnějším turbodieselem 1.6 CDTI BiTurbo.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

Silný a úsporný motor; pohodlný a zábavný podvozek; design vnějšku a kabiny; ohromný krok kupředu

Starosti

Místy ergonomie a kvalita interiéru; podivně vyvážené řízení; nepřesné řazení; absence automatu a pohonu 4×4


Že se Opel Astra stal evropským Autem roku 2016, asi není potřeba připomínat. Pro automobilku je nová generace obrovským skokem kupředu, jak moc velkým krokem je ale pro lidstvo? Ještě před oficiální českou premiérou jsme na celý týden dostali k testování novou karosářskou variantu Sports Tourer s nejsilnějším turbodieselem 1.6 CDTI BiTurbo, abychom to zjistili.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Hned první dojem z vozu je veskrze pozitivní. Budu mluvit za sebe, jistě to můžete vidět jinak, ale podle mne patří Astra mezi ty pohlednější kombíky nižší střední třídy. Jestli Opel Astra Sports Tourer v souboji na dálku v něčem poráží Volkswagen Golf Variant, pak zajímavostí vzhledu určitě. Ale nebudu vám svůj názor nutit.

Interiér

Podobná slova chvály mám i vůči interiéru. Moderní, čisté linky designu ohromě pomohly a vnímaná kvalita zpracování se také zdá být na lepší úrovni. Ovšem rozhodně to není bez chyb. Třeba plast v zadní části středového tunelu snad už lacinější být ani nemůže. Mávl bych nad tím rukou, jen kdybych si toho nevšiml pokaždé, kdy zatahuji parkovací brzdu. A přestože pracoviště doznalo velmi výrazného zjednodušení, ergonomické nedostatky se tu také stále najdou. Třeba na volantu se neustále dlaněmi dotýkáte tlačítek pro tempomat a hlasitost rádia, a také mě trochu mrzí, že se Opel nevydal cestou Mazdy a nezkopíroval ovládání multimédií po vzoru iDrive nebo MMI.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Multimédia totiž z části ovládáte dotykově, z části pak tlačítky na palubní desce, a místy to nedává smysl. Pořád je to ale mnohokrát lepší než původní tlačítkový chaos. Jinak budete mít z interiéru vzdušnější pocit, což je jen dobře. Musím pochválit i velmi pohodlné sedačky s dofukováním bočnic, které vás příjemně sevřou, opět mi ale trochu uniká, proč se řidičovo sedadlo při vystupování odsune dozadu, ale při nastoupení už se nevrátí zpět. Musíte tak nekonečně dlouho držet tlačítko s uloženou pozicí. Jsou to drobnosti, ale kolikrát strašně otravné. Stejně jako každá hláška na palubním počítači, kterou musíte potvrdit…

„Interiér je mnohem čistší
a vzdušnější, pořád se tu však najdou drobné
ergonomické nedostatky.“

Opomenout bych neměl ani praktickou stránku věci, protože o to tu jde především. Vepředu si nemohu na nic stěžovat, řidičská pozice je velmi dobrá, volant lze hodně široce nastavovat, takže se uvelebí i dlouháni, a nebudete se ani tlačit do kolen, jelikož středový tunel je po stranách čalouněný. Prostor vzadu je zcela průměrný a myslím, že naprosto dostačující i pro dospělé osoby. Kufr pak sice nepojme rekordní objem, ale „jen“ 540 litrů, případně 1630 litrů po sklopení sedadel, opět však myslím, že je naprosto vyhovující.

Pohon a spotřeba

Dvakrát přeplňovaný turbodiesel o objemu 1,6 litru je hlavní hvězdou v novém Opelu Astra ST. Výkon 160 koní a točivý moment 350 Nm je více než dostatečný a velmi mile převýšil moje očekávání. Vyzařuje ze sebe takovou tu zdravou sílu a nikterak se netrápí, když po něm požadujete nějakou akci, s přehledem také dokáže udržovat německé dálniční tempo s dvojkou na začátku. Kromě toho, že je pružný, jeho hlavní předností je také kultivovaný chod, na druhou stranu si postěžuji, že zrovna k tomuto motoru neobjednáte automat a na pohon všech kol můžete v Astře zapomenout úplně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ruku v ruce je příznivá i spotřeba paliva. Tabulky hovoří o 5,1 l/100 km ve městě, což není vůbec nereálná hodnota. Ve skutečnosti jsem za 5,5 litru jezdil s přehledem bez větší snahy, naopak v naprostém extrému jsem cestu z Prahy do Mikulova a zpět zvládl s nepřetržitě strachy zezelenalým řidičákem za 7,2 l/100 km. Volnější a vyloženě úspornou jízdou se pak pod pět litrů není vůbec problém dostat, i když tabulkových 3,6 litru je vážně z říše snů.

Ovladatelnost

Astra překvapuje i po stránce jízdních vlastností, přece jen mezigeneračně zhubla až 200 kg, a na ovladatelnosti je to hodně znát. Příď působí o mnoho lehčím dojmem, je krásně poslušná na pohyby volantem a dlouho vzdorná nedotáčivosti. Když už se dostanete na hranici přilnavosti, stačí jen odstavit plyn, a záď se předvídatelně stočí a pomůže auto nasměrovat správným směrem. Druhotným efektem je také zábava, hravostí podvozku mi nová Astra hodně připomíná Focus, bohužel je také podobným způsobem umělá a odtažitá.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Talent, který v první zatáčce odhalí, totiž vzápětí pohřbí nevyvážené řízení s podivně umělým odporem a řazení stále připomínající víc elektronický přepínač rychlostí než páku spojenou táhly s převodovkou. Stačilo by opravdu tak málo, aby Astra působila nepatrně mechaničtěji, a byla by o mnoho příjemnějším autem na řízení. Ovšem chápu, že v dnešní době na tom už asi příliš nesejde. Důležitější je, a musím s potěšením říct, že se ani na tuto vlastnost nezapomnělo, jízdní komfort. Odpružení dokáže navodit atmosféru knihovny, velmi dobře pohlcuje nerovnosti, filtruje pazvuky a svojí poddajností vás téměř ukolébá. Tady někdo odvedl velmi kvalitní práci.

Verdikt

Opel Astra Sports Tourer je v nejnovější generaci mílovými kroky před svým předchůdcem, že je dokonalý si ale netroufnu říct. V našlapaném segmentu kombíků nižší střední třídy má co dohánět, na druhou stranu ale také má hodně co nabídnout – určitě silný, kultivovaný a úsporný motor, pohodlný a do jisté míry i zábavný podvozek, atraktivní design exteriéru a interiéru, v neposlední řadě pak i praktičnost a příznivou cenu.

Vlastně to jediné, co na nové Astře nedokáži uchopit, je její neurčitý charakter. Že by vyzařovala německou preciznost, nelze říct s jistotou, místy je spíš francouzsky lehkomyslná. Takové auto ze Štrasburku, které vlastně neví, na kterou stranu hranice patří. To je ale jen můj subjektivní pocit, objektivním pohledem prostě musím uznat, že se nová Astra povedla. Pokud vás už opravdu nebaví nadvláda Golfu, děsí všudypřítomnost Octavie nebo se bojíte výstřednosti 308čky, pak směle do toho.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R17
Pneumatiky vzadu225/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118 / 160 v 4000
Točivý moment (Nm)350 v 1500 - 2250
Výkon/hmotnost (k/t)118
0-100 km/h (s)8,9
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1 / 3,6 / 4,1
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4702
Šířka (mm)1809
Výška (mm)1499
Rozvor náprav (mm)2662
Provozní hmotnost (kg)1360
Celková hmotnost (kg)1985
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)700
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)540 / 1630
Ceny
Základní cena modelu319 900,- (1.4 100 k Selection)
Základní cena test. verze529 900,- (1.6 CDTI BiTurbo 160 k Dynamic)
22.4.2016 12:05| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist