​Opel Adam 1.4 (87 k) – první dojmy

Stylové malé auto do města se orientuje na mladou generaci. Vedle spousty frikulínských nesmyslů a zbytečností ale nabízí i docela zajímavé svezení.

Na papíře to může vypadat, že Opel zaspal, když pod kapotu nového modelu Adam nevrazil nějaký módní downsizovaný půlválec o objemu myšího žaludku. Po prvním svezení můžu ale říci, že díky bohu za klasický atmosférický čtyřválec o objemu 1,4 litru. Ten sice v tomto segmentu městských „mini“ působí asi podobně, jako kdyby Insignia o několik tříd výš dostala osmiválec small-block, ale díky příjemným reakcím atmosférického motoru je s Opelem Adam skutečně dobré svezení.

Opel Adam velká fotogalerie

Opel Adam fotogalerie

Jenže motor bude patrně to poslední, na čem bude zákazníkům, respektive cílové skupině hipstrů a frikulínů, záležet. Opel Adam pro ně nabízí něco mnohem důležitějšího – styl, osobnost a individualizaci. K dispozici je 61 000 kombinací vzhledu exteriéru a 82 000 kombinací vzhledu interiéru. „Náš“ Opel Adam měl zelenou limetkovou barvu, béžovou střechu a vtipný „dlaždičkový“ dekor v interiéru, který se tedy Hugovi moc nelíbil, ale já třeba v žádném autě nic takového neviděl. Maximálně tak někde v koupelně nebo v kuchyni.


S Hugem jsme si udělali intimčo pod hvězdnou oblohou, božíčku…

Tohle malé auto si skutečně budete moci nakonfigurovat originálně a pochybuji, že vůbec někdy potkáte stejné auto. Nebudu vám tedy doporučovat žádný z prvků výbavy a designu, i když ta vnitřní „hvězdná obloha“ (viz výše) je i na mě trochu moc. Doporučím vám jen jednu věc – nekupujte si 18″ kola. Jízdní komfort na nich bude tragický, protože i 17″ byla už moc.Podle mě je rozumný rozměr 16″ s pneumatikou s trochu vyšším profilem, kdy bude jízdní komfort ucházející tak akorát. I když testované auto na sedmnáctkách docela dobře fungovalo a i na rozbité silnici se podvozek dokázal s dírami po letošní zimě, které budou možná opraveny tak v říjnu, celkem slušně vypořádat. Od auta s délkou 3,7 metru a krátkým rozvorem nelze čekat zázraky. Nastavení je tuhé, podobně jako třeba v Mini Cooperu, ale podvozek netluče a nevydává drahé kovové rány.

Kultivovanost je vůbec docela slušná a jediné, co slyšíte při rychlé jízdě, je motor. Čtyřválec má bohužel jen pětistupňový manuál, který má moc krátké odstupňování. Do města a na okresku je to fajn, ale na dálnici motor moc hlučí. Ve stovce točí na pětku asi 3000 ot./min., šestka by autu slušela, protože i slabší verze jednačtyřky o výkonu 87 koní má na udržení dálniční rychlosti síly dost. A když jsme už u motoru, časem dorazí i moderní přímovstřikové downsizované motory s turbem. Prý bude i nějaká sportovní verze s výkonem přes 150 koní…


Převodovka má krátké odstupňování, což je prima na okresce, ale za trest na dálnici.

Dynamika téhle prostřední verze je ucházející a i když nepochybuji o větším nadšení stokoňové, prozatím nejsilnější verze, nepůsobí Opel Adam 1.4 líně a slabě. Otázkou bude, co s autem o hmotnosti kolem 1100 kg udělá atmosférická dvanáctistovka o výkonu 70 koní, ale podle mě to bude do města bohatě stačit.Opel Adam má i celkem příjemné řízení a díky dobré ergonomii a pozici za volantem si tu člověk nepřipadá nepohodlně. Jsem rád, že i u takhle malého auta se myslelo na řidiče, takže se sedí nízko, volant se dá přitáhnout k hrudníku a sedačky mají slušné boční vedení.


Ergonomie a pozice za volantem jsou, ehm… německy v pořádku.

Když jsem se tedy snažil najít hranice přilnavosti, nepoletoval jsem v autě sem a tam. A i na zimních pneumatikách a mokré silnici měl Adam velmi slušnou trakci a poslouchal na slovo. Po ubrání plynu v zatáčce utáhne mírně stopu a kdybych někde našel tlačítko vypínání stabilizace, určitě by šlo s tímhle malým autem i pěkně blbnout.

Ačkoli se od volantu řidič moc informací nedozví, celkem příjemně nakalibrovaný posilovač a dobře zvolený převod řízení umožňují opravdu hezké svezení někde za městem. Líbí se mi pohotová reakce motoru, i když převodovka by mohla být o něco přesnější, rychlé přeřazení se jí moc nelíbilo a trefit hned trojku z dvojky se mi dvakrát nepodařilo. Ale bylo to o zvyku.

A jak je na tom Opel Adam s cenou? Základní je nastavena na zajímavých 249 900 korun. Dostanete ale jen dvanáctistovku, i když v základu už je plná bezpečnostní výbava včetně ESP, šesti airbagů a dalších nutností. Rozumná je výbava Adam Jam za 319 900 korun (1,2 l) nebo za 339 900 či 356 900 korun (1,4 l 87 a 100 k). Pak jsou tu ještě další dvě výbavy Glam a Slam (nebo tak nějak), které přidávají další hračky, ale nejlepší bude, když si prozkoumáte celý ceník Opelu sami, protože je tam toho skutečně hodně.


Můžete tu mít mimo jiné i asistent hlídání slepého úhlu v zrcátkách.Nechci teď vyvozovat nějaké definitivní závěry, protože na to jsem s Opelem Adam jezdil opravdu jen chvilku. Ani vám toho moc neřeknu o všech těch frikulínských hračkách na palubě, protože než bych se v tom všem proklikal, tak by čas na testovací jízdu vypršel. Už teď ale můžu říct, že se mi Adam jako auto líbí. Příjemně se řídí a není to vyloženě nudná městská krabice. Chtěl bych jen trošku silnější motor.

Dalibor Žák

Druhý pohled:
Byl jsem zvědavý, jak se Opel popasuje s trochu odlišným přístupem stylového městského mini, který se vůbec nesnaží hrát na vlně retro mánie jako konkurenti, ale přináší svěží moderní styl. A musím uznat, že se mu to docela daří. Není to úplně ten roztomilý vykulený prcek, jako třeba Fiat 500 nebo Volkswagen Beetle, spíš dominantní raubíř, který je sebevědomý tím, že nabízí opravdu veliké možnosti individualizace.

Lidé si prostě rádi hrají a zákazníky tohle auto bude bavit ještě předtím, než se s ním vůbec svezou. Jízdně je ovšem Adam také nezklame. Není sice tak řidičsky přitažlivý, jako třeba Mini Cooper, ale všechno na něm funguje tak nějak normálně, aniž by vás něco vyloženě obtěžovalo. Posaz je jedním z těch lepších, řízení postrádá cit, ale je agilní a na pětistupňový manuál musíte zvolna, jinak zadrhává. Reakce atmosférické čtrnáctistovky jsou však na dnešní poměry nezvykle osvěžující.

Motor s Adamem sice hýbe méně hbitě, ale ve výsledku je jízda s ním docela zábavná, protože si rychlost musíte zasloužit. Mohl by mít ale trochu víc šťávy. V podvozku objevíte chuť si zacvičit – zavřením plynu v oblouku utáhne stopu, ale je trochu moc tuhý a ve výsledku uskákaný. Není vyloženě nepohodlný, komfort i na velkých 17palcových kolech je snesitelný, ale přidaná tuhost společně s krátkým rozvorem a citlivým řízením (citlivým na reakce, nikoliv však na zpětnou vazbu) je jízda trochu uskotačená. Především se to projeví na rozbité silnici, neustálým pohupováním, naštěstí však odnikud nejsou slyšitelné tupé rány.

Ačkoliv se vymyká ze zavedených standardů městských stylových doplňků a jde si svou vlastní cestou, nepochybuji, že bude mezi lidmi populární. Přináší pár nových stylových prvků a přestože je trochu viditelné, že si od každého z konkurentů něco vypůjčuje (minimálně inspiraci), výsledek míchá do povedeného a hlavně vyváženého koktejlu. Opel Adam mě oslovil, přestože spíš ujíždím na retro vlně.

8.3.2013 7:40| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist