Ojetiny do 230 000 Kč: Civic vs Focus vs Auris

Má smysl řídit se statistikami a koupit Toyotu, nebo důvěřovat Fordu a vsadit na jeho jízdní vlastnosti? Zjišťovali jsme, který hatchback za vaše peníze stojí.

Na českém trhu se hatchbacky těší velkému zájmu. Tomu odpovídá i nabídka autobazarů – vozidel s karoserií typu hatchback zde najdete spoustu. Vyrazili jsme proto do AAA AUTO s jasným cílem: vybrat tři srovnatelné hatchbacky a podrobit je testu. V široké nabídce nás nejprve zaujalo několik Toyot Auris, některé ale měli v rodném listě zanesen letošní rok, takže ty nepřicházely v úvahu – chtěli jsme asi čtyři roky staré vozy. Nakonec jsme nalezli automobil z roku 2008 za 225 000 korun. Pohání jej agregát o objemu 1,6 litru a má ujeto 40 000 kilometrů.

Za prvního protivníka jsme zvolili pravý opak usedlé toyoty, a to designově atraktivní Hondu Civic. Ceny civiců jsou ale vyšší, a protože jsme chtěli mít vozy srovnatelné cenově, volba padla na automobil o rok starší s motorem o objemu 1,8 litru (šestnáctistovka se do vozu nemontovala). Zatímco z roku 2008 by přišel na 260 000 Kč, z roku 2007 stojí 240 000 korun. Podle tachometru má najeto 90 000 km. Za stejnou cenu se nám podařilo v nabídce prodejce nalézt i třetího konkurenta. Stal se jím Ford Focus 1.6 z roku 2008. Jeho počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje 42 000 km.

Všechny tři vozy vypadají zachovale, a kromě několika drobných škrábanců na nárazníku, které má snad každá ojetina, nevykazují žádné vady. Zda je tomu tak doopravdy, ukážou až jízdní testy.​Jak hodnotíme
Automobily budeme porovnávat v pěti disciplínách. V každé dostanou přiděleny známky od 1 do 3. Tak bude vyjádřeno jejich pořadí v daném kole (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). Na závěr výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím se dostaneme ke konečnému pořadí.​ První dvě části Spolehlivost a Bezpečnost hodnotíme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenost s konkrétními vozidly při testování.

Spolehlivost podle TÜV
Již se stalo tradicí, že srovnávací testy ojetin začínáme právě posouzením spolehlivosti. Poslouží nám k tomu TÜV Report 2011 pracující s daty německých stanic technické kontroly. Všechny tři dnes testované vozy najdeme jen v žebříčku nejmladších ojetin, tedy ve stáří 2-3 roky. Na nejhorší umístění dosáhl ford, i tak ale patří k lehce nadprůměrným automobilům. Obsadil totiž 44. místo ze 128 hodnocených a to za 4,5 % vážných závad. Průměr v této věkové skupině přitom činí 5,5 % poruch.

O trochu lépe si vedla honda, jíž patří 39. příčka – taktéž se řadí k lehce nadprůměrně spolehlivým vozidlům. Za jejím umístěním stojí výskyt 4,4 % závad. Druhé místo absolutně a první mezi námi porovnávanými vozy patří v žebříčku spolehlivosti japonské toyotě. Model Auris vykázal jen 2,3 % závad, což jej řadí do absolutní špičky. Rozdělování prvních bodů ve srovnávacím testu má tedy zcela jasný průběh.

1. Toyota Auris, 2. Honda Civic, 3. Ford Focus


Bezpečnost podle Euro NCAP
Ford Focus absolvoval bariérovou zkoušku nezávislé společnosti Euro NCAP v roce 2004, Honda Civic jí prošla v roce 2007 a Toyota Auris o rok dříve. Civic přitom jako jediný nedosáhl na plný počet hvězd za ochranu posádky při nárazu. Za 32 bodů dostal čtyři, což znamená třetí místo mezi posuzovanými automobily.

Focus i Auris mají na kontě pět hvězdiček za 35 bodů (za ochranu posádky při nárazu). Zdánlivou remízu hravě rozhodne další samostatně posuzovaná část bariérových zkoušek – bezpečnost dětí v autosedačkách. Zde si oba automobily připsaly čtyři hvězdičky z pěti možných, avšak Auris je získal za 37 bodů a Focus za 40 bodů. Vůz s modrým oválem ve znaku tedy vítězí ve druhém kole na body.

1. Ford Focus, 2. Toyota Auris, 3. Honda Civic​Jízdní komfort
Podíváme-li se na prostornost, ani jeden z vozů nedopadne špatně. Přesto najdeme citelné rozdíly. Asi nejlépe v tomto směru dopadá Ford Focus, který nabízí pěkný prostor pro cestující vpředu i vzadu. Místa zde naleznete dostatek ve všech směrech. Jeho zavazadelník převeze v základním uspořádání 385 litrů nákladu. Honda Civic taktéž potěší prostorností vpředu, vzadu dokonce nabídne nejvíce místa v oblasti kolen. Jenže méně je ho v oblasti hlavy, kde vnímáte jak střechu, tak především blízkost masivního C-sloupku karoserie. Zavazadelník vozu má objem dokonce 415 litrů.

Další japonský zástupce Toyota Auris, disponuje nejmenším zavazadelníkem o objemu 354 litrů. Na druhou stranu interiér vozu působí celkem vzdušně, i když i zde můžete vnímat přítomnost C-sloupku karoserie. Pokud jde o naladění podvozků, zde máme zcela jasno. Nejtvrdší a tedy nejméně komfortní je jednoznačně honda. Na testovacím železničním přejezdu nás vůbec nešetřila. Naopak velice zdatně si zde vedl ford i toyota.

Jako nejkomfortnější nakonec hodnotíme focus, který nabízí vyvážený vnitřní prostor i velice slušný zavazadelník. Navíc potěší i solidním tlumením nerovností. Druhou příčku dáváme aurisu, jež nabídne o trochu místa méně, ale jeho podvozek se nám velice líbil. Třetí civic nás nepotěšil blízkostí C-sloupku karoserie a tvrdým podvozkem.

1. Ford Focus, 2. Toyota Auris, 3. Honda Civic

Za volantem
Po usednutí do Fordu Focus nás potěšila velice dobře zpracovaná palubní deska z kvalitních materiálů. Šestnáctistovka pod kapotou disponuje výkonem 74 kW, což je pro vůz této třídy dostačující. Zde ji ale poněkud krotí automatická převodovka. V dané ceně a věku totiž nebyl vůz s manuálem na pražské pobočce AAA AUTO k dispozici. Výsledkem je spíše vláčnější jízda. Vyložený lenoch to není, ale s manuálem umí uhánět citelně svižněji. Převodovka řadí hladce, ale někdy se jí do změny převodových stupňů moc nechce a jet s motorem ve vyšších otáčkách není žádný med.

Naopak velice vysoko hodnotíme výborný podvozek. Díky němu se auto chová velice jistě, v zatáčkách neutrálně. Držení stopy je doslova učebnicové. Pokud jde o jízdní výkony, tak podle uváděných údajů se vůz rozjede z 0 na 100 km/h za 13,6 sekundy a dosáhne maximálky 172 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom činí 7,7 l/100 km (to je o celý litr více, než se uvádí s manuálem!).

Přestěhování za volant civicu v nás vyvolalo pocit, jako když přesednete ze stařičkého dvouplošníku Antonov do supermoderního Gripenu. Dvoupatrová palubní deska s efektním podsvícením totiž vyvolává dojem kokpitu stíhačky. Nicméně na to auto nejezdí. Osmnáctistovka Civicu o výkonu 103 kW se nenechá dvakrát pobízet a hrne se za plynem, co to dá. Po této stránce můžeme vůz jedině chválit. Zamlouvá se nám také přesné manuální řazení.

Maximální rychlost vozu činí 205 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 sekundy. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,4 l/100 km. Avšak jak víme, v praxi se tyto údaje u většiny vozidel často značně liší. Tuhé nastavení podvozku by mělo být zárukou dobrých jízdních vlastností, ale není tomu tak. Zatímco předchozí generace jela jako po kolejích, průjezdy zatáček jsou pro současný model spíše bojem o přežití. Často můžeme slyšet, že je na vině jednoduchá zadní náprava. Jenže jak to, že jiné vozy se stejně jednoduchou nápravou jezdí lépe?

Jednoduše protože to nápravou není! Důvodem je vysoká hmotnost přídě. Konstrukce podle hesla „co je vpředu, to se počítá“ je opravdu nešťastná. Atraktivně působící auto se totiž i v relativně malých rychlostech stává doslova zoufale nedotáčivým. Takže jízda s civicem se pro nás stala jedním velkým zklamáním. Nesrovnatelně lépe si vedl auris. Jeho podvozek pracuje velice dobře a v zatáčkách předvádí, že skutečně umí. Za focusem sice o trochu zaostává, ale i tak jej hodnotíme velice vysoko.

První, čeho jsme si všimli za volantem toyoty, ale byly příjemně žlutě svítící palubní přístroje. Radost nám však ihned pokazila atypicky zpracovaná ruční brzda, která se vytahuje příliš vysoko. Ale ani tento fakt není pro kapitolu věnující se jízdě důležitý – třeba se najde někdo, komu bude takovýto experiment vyhovovat. Takže vraťme se k tomu důležitému. Šestnáctistovka o výkonu 91 kW pracuje velice dobře. Je totiž svižná a za silnější osmnáctistovkou v hondě moc nezaostává. Auto dokáže rozjet z klidu na 100 km/h za 10,4 sekundy a udělit mu maximální rychlost 190 km/h. Kombinovaná spotřeba přitom činí 7,1 l/100 km.


Podvozkově se nám nejvíce líbil ford, který představuje v tomto směru výbornou volbu, avšak pokud je vybaven manuální převodovkou. Toyota odvedla skvělou práci a zejména její pohonná jednotka si nás získala. Nesmíme ale zapomenout ani na zdařilé nastavení podvozku. Díky manuálnímu řazení dokáže focusu pěkně zatopit. Naopak absolutní zklamání pro nás představuje honda. Její motor pracuje výborně, ale podvozek vše hatí. Po dlouhém váhání nakonec rozhodujeme o pořadí v disciplíně „Za volantem“ takto:

1. Toyota Auris, 2. Ford Focus, 3. Honda Civic​Cena, výbava a stav
Při jízdních testech jsme na automobilech nezjistili žádné vůle či jiné nedostatky. Všechny tři vozy působily velice zachovale. Nakonec jde o mladé ojetiny a tak by nějaké známky většího opotřebení ani nést neměly. Ford Focus přitom od roku 2008 ujel jen 42 000 kilometrů, o rok starší Honda Civic má na kontě 90 000 km a Toyota Auris z roku 2008 doposud urazila 40 000 km. Nejlevněji přitom přijde toyota za 225 000 Kč. Honda a ford stojí shodně 240 000 korun. Z výše uvedeného vychází nejdráž civic.

Důvod je prostý – nejbohatší výbava. Cenu focusu navíc sráží automatická převodovka, která není u ojetin příliš oblíbená (riziko drahých poruch). Všechny automobily mají klimatizaci, ABS, všechny okna v elektrice, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání, autorádio a palubní počítač. Auris nabídne proti focusu navíc čtveřici airbagů. Má jich totiž osm, zatímco ford jen čtyři. Vozidlo s modrým oválem ve znaku je navíc na plechových discích, zatímco konkurenti mají slušivá kola z lehkých slitin.


Také civic má ve výbavě osm airbagů. Najdeme u něj i tempomat, stabilizační systém, parkovací asistent či dešťový senzor. Rozhodně je na tom s výbavou tedy nejlépe. Je ale dražší než auris a tudíž by mohla stačit jen na focuse. Jenže ten je o rok mladší a má za sebou jen poloviční porci kilometrů. Proto jej řadíme na druhou příčku. Poslední disciplínu díky nižší ceně a solidní výbavě ukořistila toyota.

1. Toyota Auris, 2. Ford Focus, 3. Honda Civic​Verdikt
V této třídě běžně vyhrává srovnávací testy model Focus. V našem případě mu ale uškodila automatická převodovka, která již tak nejslabší motor z trojice testovaných ještě více utlumila. Navíc neřadí zcela ideálně. Když se k tomu přidala vyšší cena, ukázalo se, že na velice spolehlivou Toyotu Auris tentokrát nestačí. Zde je na místě připomenout, že jsme posuzovali tři konkrétní automobily. Nejde tedy o obecné hodnocení modelů. Třetí Honda Civic má sice atraktivní kabát i interiér, ale doplatila nejvíce na zoufale slabé jízdní vlastnosti. Nakonec si odváží známku 2,8. Oblíbený Ford Focus s výborným podvozkem z výše uvedených důvodů dosáhl jen na druhou příčku se známkou 1,8 a vítězství tak ukořistila Toyota Auris s hodnocením 1,4.


Ceny dílů z druhovýroby


Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů
Milan Jirouš
Focus si mne dokáže vždy získat podvozkem, avšak v automatu bych ho opravdu nechtěl. Za jízdními vlastnostmi stojí propracovaná zadní náprava, zde se ale často dělají vůle. Výměna silentbloků pak může přijít draho, stačí jeden zarezlý šroub a snadno atakuje částku 10 000 korun. Ford totiž silentbloky do některých ramen zadní nápravy nevyrábí (nejsou ani v druhovýrobě) a celé rameno se prodraží. Moc se mi líbí dle mého designově atraktivní Civic, ale jízdně je opravdu zoufalý. To bych už radši upřednostnil na pohled nudný Auris.

Dalibor Žák
Kdyby měl Ford manuální převodovku a kdyby měl Civic jistější přední nápravu… Jenže to jsou samá „kdyby“ a všichni víme, jak je to s tím pořekadlem a rybách a rybníku. Focus jezdí moc dobře, ale sráží ho líný automat a Civic má sice skvělý motor, ale nejistou a nervózní přední nápravu. Říkám to nerad, ale kdybych si musel z těchto tří konkrétních aut odvézt jedno, byla by to právě poměrně nudná a nezajímavá Toyota.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO

7.7.2011 9:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist