Nový Peugeot 308: První dojmy

Pro nový Peugeot 308 nejvíce sedí přirovnání „francouzský Golf“. Po pár kilometrech za volantem na nás udělal opravdu dobrý dojem.

V historii značky je to vůbec poprvé, co Peugeot u svého nejnovějšího modelu nepřičítá jedničku jako symbol mezigeneračního pokroku. Jakoby se vývojáři zaměřili na co nejlepší výsledek a matematické operace přesunuli na vedlejší kolej.

Co totiž nový Peugeot 308 ztrácí na svém recyklovaném označení, to dohání všude jinde. Předně stojí na modulární platformě EMP2, pro kterou jsou typické nové výrobní postupy jako laserové svary, lisování za tepla, válcování o různé tloušťce a podobně. V globálu dělá francouzská platformová dieta minimálně 70 kilogramů hmotnosti dolů, u některých motorizací a výbav to může být až 140 kilogramů, které s sebou nevezete navíc.

U předchůdce ještě zůstaneme, co do rozměrů je následovník kratší, nižší a užší, naopak rozvor o několik zanedbatelných milimetrů narostl. Kufr, podstatný to parametr v našich končinách, potěší všechny chalupáře a stěhováky, je větší, opravdu o dost. Standardně nabízí 420 litrů po kryt zavazadlového prostoru, se sklopenými sedadly je to 1228 litrů.

Peugeot 308 velká fotogalerie

Peugeot 308 fotogalerie

Design. O designu jen krátce, zmíním jen to, co zaznělo v rámci prezentace, tedy že se automobilka vrací k tradičnímu pojetí hatchbacku, takže je tu o poznání nižší kapota, čelní sklo posunuté dozadu, širší rozchod a kratší převis. A pokud mně osobně se předchůdce nelíbil, ať už kvůli gigantickým světlům a rozšklebené masce, pak novou třistaosmičku pokládám za povedený kousek, navzdory mým prvotním pochybám z oficiálních fotografií. Naživo vypadá lépe, obzvlášť stříbrná, co vidíte na fotkách, mu opravdu sluší. Tvarově není tak konzervativní jako Golf, ale s extravagancí to nijak nepřehání. Francouzům se zkrátka podařilo namíchat povedený mix, který alespoň u mě funguje.

Ty nejrazantnější změny ale čekají uvnitř. Po posledních modelech nastupuje na scénu Peugeot i-Cockpit, přepracovaná architektura palubní desky, která se vyznačuje vysoko umístěnou kapličkou přístrojů, pod kterou by se měl v ideálním případě schovat malý volant. Pokud budete mermomocí trvat na správné pozici za volantem, bude vám nejspíš věnec volantu zasahovat do budíků tak, jako mně. Slušná pozice za volantem se ale najít dá, jde jen o zvyk a vaši ochotu se přizpůsobit.

Když už jsem zmínil budíky, i tady Peugeot boří zavedené zvyklosti. Ručička otáčkoměru se po stupnici prohání proti směru hodinových ručiček, podobně jako je tomu třeba u vozů Aston Martin. Vypadá to zajímavě a neměl jsem s tím problém. Což tedy může být i tím, že na otáčkoměr stejně nekoukám a raději se řídím svým sluchem.

Středový panel prošel očistným procesem, po kterém na místě zůstaly opravdu jen ty nejpodstatnější ovládací prvky. Jmenovitě ovládání hlasitosti, odemykání dveří, vyhřívání okna, recirkulace zvuku a varovné blinkry. Všechno ostatní se přesunulo do dotykového displeje, řídícího mozku celého auta.

Interiér je v mnoha ohledech netypický, budete se tu ale cítit dobře.

V něm se ovládá navigace, rádio, ale i pomocné systémy auta nebo klimatizace. A právě tu bych si na středovém panelu dokázal představit, nastavování teploty prostřednictvím dotykového displeje je zdlouhavé a poslepu prakticky neovladatelné.

Velký krok kupředu udělala automobilka co do kvality materiálů a celkového smontování. Jezdil jsem sice jen nejvyšší výbavou Allure, ale na provedení si rozhodně nemůžu stěžovat. Všechno, na co z místa řidiče uvidíte, působí kvalitně a hodnotně. Pokud bych měl Peugeot k něčemu přirovnat, asi nejvíc se mi dere na mysl že jde o takový francouzský Golf. Může být pro automobilku, která se s německou konkurencí nemohla z hlediska kvality moc rovnat, lepšího přirovnání, než je dlouholetý král třídy?

Může to být jen moje zdání, ale přijde mi, že hatchback z Wolfsburgu stál při vývoji nové 308 velkým vzorem. I svým jízdním projevem se francouzský lev Golfu podobá, na nerovnostech tlumiče zdařile odvádějí svou práci i se sedmnáctipalcovými koly, v zatáčkách má záď sice tendence jemně odskočit, ale to se u Volkswagenu s jednoduchou zadní nápravou děje také. Podvozek a kola jsou velmi dobře odhlučněná a na rozbitém asfaltu působí Peugeot bytelně. Nedokážu samozřejmě zhodnotit jak tomu bude s několika desítkami tisíc na tachometru, ale během krátké ochutnávky na mě udělala třistaosmička opravdu dobrý dojem.

LED techniku najdete vpředu i vzadu a u všech výbav. Ta nejvyšší používá diody i pro potkávací a dálková světla.

Reputaci si nezkazil ani motor, vznětová šestnáctistovka o výkonu 115 koní sice měla „odkrouceno“ teprve čtrnáct kilometrů, ale navzdory tomu měla poměrně kultivovaný chod, který do kabiny přes velmi dobré odhlučnění prostupoval vzdáleně a nikterak rušivě. Tuhý chod řadící páky se vzhledem najetým kilometrům dá omluvit, nemůžu nepochválit přesné dráhy, které pro vozy ze země sýrů a baget nejsou úplně typické.

Řízení mi přijde méně neurotické než v menší dvěstěosmičce, byť je tady naprosto totožný volant. Ve vyšších rychlostech jsem měl za volantem malé nákupní tašky problém zatáčet plynule, s volantem jako v motokáře následovala i po sebemenší korekci volantem zbrklá změna směru. To je tady jiné, ve městě je řízení pořád stejně pohotové, ale na okreskách je všechno příjemnější.

Peugeot 2008 1.6 eHDi

První jízda | vydáno 21. 8. 2013

Suma sumárum, nový Peugeot 308 se, alespoň podle prvních dojmů, opravdu povedl. Je pohledný, uvnitř příjemný, kvalitně smontovaný a do své třídy přináší i zajímavou výbavu. Standardně dostanou všechny modely diody pro denní svícení, LED technika se ale nachází i v zadních světlech. Manuální klimatizace, rádio, palubní počítač nebo elektrická přední okna, to je další výčet věcí, které má třistaosmička už od základní výbavy Access.

Od druhé výbavy Active je ve standardu i barevný dotykový displej, elektrická zadní okna, kožený volant, šestnáctipalcové lité disky a podobně. Vrcholná Allure přidává do vínku přední světlomety s LED technikou, tedy včetně dálkových a potkávacích světel, přední a zadní parkovací asistent nebo sportovní sedadla. Ceník se tedy může na první pohled zdát jako sebevědomý, ale za své peníze dostanete výbavu, za kterou si u konkurence musíte dost připlatit.

Ceník nového Peugeotu 308

Standardní ceny

MotorAccessActiveAllure
1.2 Vti 82 k Man 5340 000 Kč387 500 Kč
1.6 THP 125 k Man 6430 500 Kč469 500 Kč
1.6 THP 156 k Man 6463 500 Kč502 500 Kč
1.6 HDI FAP 92 k Man 5412 000 Kč449 500 Kč
1.6 e-HDI FAP 115 k STT Man 6481 000 Kč520 000 Kč

Zaváděcí ceny

MotorAccessActiveAllure
1.2 Vti 82 k Man 5320 000 Kč362 500 Kč
1.6 THP 125 k Man 6405 500 Kč444 500 Kč
1.6 THP 156 k Man 6438 500 Kč477 500 Kč
1.6 HDI FAP 92 k Man 5392 000 Kč405 500 Kč
1.6 e-HDI FAP 115 k STT Man 6438 000 Kč477 000 Kč

24.10.2013 2:05| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist