Nová daň z vlastnictví auta?

Nová daň z vlastnictví auta?

Blogy | vydáno 20. 1. 2010

Velikost textu: a a a

Ministerstvo financí plánuje zavést silniční daň pro všechny. Ale my už přece platíme, a ne zrovna málo.

Chystal jsem se odlehčit blog autowebu od závažných celospolečenských témat jako tuning a buzerace řidičů pojednáním o světlometech do mlhy, ale redaktor míní a náměstek ministra financí Peter Chrenko mění. Včera totiž vyšlo najevo, že součástí takzvaného druhého Janotova balíčku může být také uvalení silniční daně na všechny provozovatele motorových vozidel. Dosud přitom silniční daň platí pouze podnikatelé.

Podle Chrenkova nápadu (který, dlužno podotknout, zatím není oficiálním návrhem ministerstva) by řidiči podle zdvihového objemu svého auta přispěli do děravé státní kasy částkou tisíc až patnáct set korun ročně. Chrenko tak chce bojovat se strašlivým deficitem veřejných rozpočtů. Proklamovaným cílem návrhu je získat až pět miliard korun ročně, převážně pro Státní fond dopravní infrastruktury.

Z pohledu řidiče je to návrh nehorázný, protože pracuje s nejcyničtější berní taktikou a cílí na jednu z nejvíce vytěžovaných skupin obyvatelstva. Drtivá většina lidí nepoužívá auto z plezíru, ale z nutnosti, a jen tak se ho nevzdá, což na ministerstvu dobře vědí. Provoz auta však už dnes zatěžuje rodinné rozpočty víc, než je zdrávo, a velká část peněz, které ve spojitosti se svým vozem vydáte, končí ve veřejných rozpočtech. Nevěříte?

Možná jste si všimli, že v prvních dnech roku 2010 výrazně podražil benzín i nafta. Na vině nejsou hamižné ropné koncerny ani růst poptávky po „černém zlatě“, ale stát. Zvedla se totiž sazba spotřební daně, která tvoří bezmála polovinu ceny PHM bez DPH, a o jeden procentní bod narostla i daň z přidané hodnoty. Jinými slovy, z přibližně třiceti korun, které dnes u pumpy zaplatíte za litr benzínu, obdrží asi osmnáct korun stát! U nafty je situace obdobná.

Řidiči jsou tedy podrobeni brutálnímu zdanění už nyní. K tomu si přidejte (od Nového roku taktéž zdraženou) dálniční známku, různé místní poplatky jako parkovné, jehož principiální zvrácenost dnes většina veřejnosti už ani není s to pochopit, pokuty za přestupky zjištěné automatickými berními, pardon, bezpečnostními kamerami, DPH odváděné ze spotřebního materiálu a služeb, které v souvislosti s provozem auta nakupujete...

Zkuste si udělat malý orientační výpočet. Pokud za rok ujedete 20 000 km s autem, které má průměrnou spotřebu 8,0 l/100 km, dvakrát jedete do pneuservisu (á 500 Kč bez DPH), jednou na garanční prohlídku (5000 Kč bez DPH) a každé dva roky pořídíte levnou sadu nových pneumatik (6000 Kč/2), odvedete při současných daňových sazbách do veřejných rozpočtů více než třicet tisíc korun, z toho nejméně dvacet tisíc jen na spotřební dani. Za jediný rok! Přitom jsem úplně vynechal pojištění, parkovné, provozní náplně, náhradní díly a další položky, z nichž se odvádí daň z přidané hodnoty.

Je zřejmé, že řidič - soukromá osoba (podnikatelé si aspoň nechají vrátit tu DPH) je dojnou krávou veřejných rozpočtů. Chtít po něm další odvody hraničí podle mého mínění s vykořisťováním. Chrenko za to ale nemůže.

Těžko klást náměstkovi ministerstva financí za vinu, že se snaží dělat svoji práci, totiž odvracet hrozící kolaps veřejných rozpočtů. Jeho návrh je pouze zoufalým pokusem o nalezení východiska ze zoufalé situace, do níž se erární kasa dostala v důsledku zhoubného zvyku politiků – levicových i pravicových – uplácet voliče penězi, které stát nemá. Dokud politická reprezentace nenajde vůli omezit rozhazovačnou sociální politiku, dokud nesníží počet státních zaměstnanců, který navzdory slibům zleva zprava ustavičně roste, zkrátka dokud stát nepřestane „kupovat“ naivní voliče půjčenými penězi, nemají Chrenko a spol. jinou možnost než zase o kousek víc stisknout vemeno těm hloupým telatům, která si vždycky nechají všechno líbit – řidičům.

Jirka Červenka

Komentáře ke článku

  • Koho tedy volit? Zobrazit
    20. 1. 2010, Marek Býma
    • Re: Koho tedy volit? Zobrazit
      23. 1. 2010, jr
  • Ale proč ne? Zobrazit
    20. 1. 2010, Elsin
    • Re: Ale proč ne? Zobrazit
      20. 1. 2010, pes
      • Re: Re: Ale proč ne? Zobrazit
        20. 1. 2010, Elsin
  • To je pořád dokola... Zobrazit
    20. 1. 2010, Alois Vdolek
    • Re: To je pořád dokola... Zobrazit
      21. 1. 2010, Michal
      • Re: Re: To je pořád dokola... Zobrazit
        24. 1. 2010, Hartman92
      • Re: Re: To je pořád dokola... Zobrazit
        22. 7. 2010, Izak
  • 20. 1. 2010, Otto
  • Kdo nas okrada? Komanci a soc. deb... Zobrazit
    20. 1. 2010, Mike
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    20. 1. 2010, traktorista
  • - bez nadpisu - Zobrazit
    21. 1. 2010, MichalJ
  • a co kone? :)) Zobrazit
    21. 1. 2010, Pepa z Depa
  • Proč si všechno nechat líbit? Zobrazit
    23. 1. 2010, Petr
    • Re: Proč si všechno nechat líbit? Zobrazit
      24. 1. 2010, Charger
  • Je úžasné Zobrazit
    25. 1. 2010, Bobeš
  • zde je možné vše Zobrazit
    6. 2. 2010, Paul
  • 16. 3. 2010, Tom
  • jak ně Zobrazit
    8. 12. 2012

Podoba modernizovaného Mercedesu třídy S unikla na internet, podívejte se

Vlajková loď Mercedesu se již brzy dočká modernizace, ještě před oficiální premiérou se ale na internet dostaly fotografie odhalující přepracované světlomety a interiér.

Podoba modernizovaného Mercedesu třídy S unikla na internet, podívejte se
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, měl jsem za to, že mohu vůz (na s.r.o.) registrovat buď v místě sídla ... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist