Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 (2015)

Jaký je základní Nissan Qashqai, jehož oblíbenou atmosférickou šestnáctistovku nahradila přeplňovaná dvanáctistovka?

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.8

Radosti

Pohodlný podvozek; zpracování interiéru

Starosti

Slabé výkony; reálná spotřeba; odtažité ovládání


Jestli někomu skutečně nezávidíme, pak je to automobilka Nissan a úkol nahradit veleúspěšný model Qashqai novou generací. Ta už po silnicích jezdí zhruba rok a zatím se k nám dostala v jedné z vyšších verzí s motorem 1.6 dCi 130.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nyní je na čase podívat se na samotný začátek nabídky, kde povedenou atmosférickou šestnáctistovku nahradil downiszovaný motor 1.2 DIG-T přeplňovaný turbodmychadlem. Je to změna k lepšímu?

Interiér

Než se dostanu k samotné pohonné jednotce, nemohu vynechat pohled dovnitř. Pokud máte o Qashqai zájem, jistě jste již četli starší test, a ani v případě základní 1.2 DIG-T se s výjimkou chudší výbavy samozřejmě nic nezměnilo. Znamená to tedy, že interiér působí dobře smontovaným dojmem a po designové stránce vypadá na poměry japonských aut svěže, alespoň co se týče třeba grafiky displejů nebo trochu více evropsky pojaté ergonomie pracoviště.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Qashqai je navzdory svým relativně kompaktním rozměrům uvnitř dostatečně prostorný ve všech ohledech a kufr o objemu 401 litrů na nákupy a cestování menší rodině postačí. Po sklopení sedaček zvládne i o něco těžší úkoly, jak jsem se během svátků přesvědčil na vlastní kůži při stěhování do nového bydliště. Naložil jsem jak vánoční stromeček, tak i dvoumístnou pohovku. Každý artikl samozřejmě zvlášť, tak velký zase Qashqai není.

Pohon

Největší mezigenerační změna se odehrála pod kapotou, alespoň co se týče základu nabídky. Původní atmosférickou šestnáctistovku nahradil menší, za to však turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 1.2 litru, který se pyšní výkonem 115 koní a točivým momentem 190 Nm. Pyšnit se možná možná není to správné sloveso.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Reálné výkony bude za dostačující považovat jen ten nejméně náročný řidič, který se zřídkakdy vydá mimo město a nebo snad na dálnice. Co se mu ovšem musí nechat, to je výborná kultivovanost, odhlučnění a šestý rychlostní stupeň. Po sešlápnutí plynu tak o motoru skoro vůbec nevíte, bohužel však nejen po akustické stránce.

Spotřeba

Namontování malého motoru do velkého auta má kromě nevalných výkonů další logický důsledek – spotřebu paliva. Při laboratorních podmínkách vykázal motor 1.2 DIG-T hodnoty 6,9 l /100 km ve městě, 4,9 litru mimo město a 5,6 litru kombinovaně, realita je však dost odlišná. Ve městě se za necelých sedm litrů lze pohybovat jen se sebezapřením tibetského mnicha, mimo město počítejte spíše se šesti litry. Kombinovaný průměr za celý týden se potom ustálil na 7,2 l/100 km.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pro zajímavost jsem poprosil rodinného známého, který vlastní předešlou generaci s motorem 1,6 litru a jeho dlouhodobý průměr v totožných podmínkách se ustálil na 7,4 l/100 km. Troufám si tvrdit, že by starý motor s přidaný šestým rychlostním stupněm dosáhl téhož, přitom jízda s ním je až na vyšší hlučnost mnohem příjemnější.

Ovladatelnost

Totéž lze do jisté míry prohlásit o způsobu, jakým se nový Qashqai řídí. S výjimkou slušně vyváženého řízení s kapkou citu jsou ovládací prvky poněkud odtažité. Impulz od plynového pedálu by k řídicí jednotce došel rychleji poštou, v kombinaci s lehkou spojkou jsou svižné rozjezdy těžko uskutečnitelné a řazení bez jakéhokoliv odporu chybí přesnost. Někomu to může vyhovovat, pokud jste však na původním „Kaškaji“ oceňovali trochu mechanického citu, tady se vytratily i poslední zbytky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Chování podvozku je však příkladné a podle mého názoru se podařilo nalézt ideální kompromis mezi ovladatelností a komfortem. Asi nelze očekávat, že s Qashqaiem budete moci krouhat zatáčky, na jisté a nezáludné chování za všech okolností se však můžete spolehnout. Větší potěchou je pohodlí, kterého podvozek na balónovitých pneumatikách poskytuje nadmíru a potěší i dobré akustické utlumení.

Verdikt

Nissan Qashqai v základní verzi je v mnoha ohledech dobré auto – prostorné, dobře postavené, pohodlné a plné technologických inovací. Nedokáži se však ubránit dojmu, že se to s downsizingem už poněkud přehnalo. Qashqai je přeci jen docela velké auto na to, aby s ním v momentech, kdy turbo ještě není naplno roztočené, hýbala prakticky jen atmosférická dvanáctistovka.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Za akčních 394 900 korun, které vás nový Qashqai bude stát v základní výbavě Visia, nejde o špatnou nabídku, pokud však lpíte na spalování benzínu, silnější motor 1.6 DIG-T o výkonu 160 koní za současných 452 900 korun se jeví jako mnohem důstojnější pohonná jednotka.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Vrtání x zdvih (mm)72,2 x 73,1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzadutorzní příčka
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/60 R17
Pneumatiky vzadu215/60 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 / 115 v 4500
Točivý moment (Nm)190 v 2000
0-100 km/h (s)10,9
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)6,9 / 4,9 / 5,6
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4377
Šířka (mm)1806
Výška (mm)1590
Rozvor náprav (mm)2646
Provozní hmotnost (kg)1318
Celková hmotnost (kg)1860
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)675
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)401
Ceny
Základní cena modelu454 900,- Kč / 394 900,- Kč v akci (1.2 DIG-T 115 k Visia)
Základní cena test. verze454 900,- Kč / 394 900,- Kč v akci (1.2 DIG-T 115 k Visia)
6.1.2015 9:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist