Nissan Primera (1996 – 2002)

Japonské vozy mají pověst kvality a odolnosti. O Nissanu Primera s kódovým označením P11 to platí dvojnásob. Přesto se mu některé potíže nevyhýbají.

RADOSTI
Dobré dílenské zpracování, vysoká spolehlivost, odolné materiály v interiéru, velmi dobré jízdní vlastnosti, pohodlné sedačky, příjemné odpružení, živé motory.

STAROSTI
Hlučnější a zastaralý diesel, menší nabídka ojetin, nevýrazný design, kombi s menším zavazadelníkem.

Primeru s interním označením P10 nahradil v roce 1996 stejnojmenný model s kódem P11. Nejprve se představil sedan a liftback. O dva roky později byla nabídka rozšířena o kombi. Do té doby výrobce prodával kombík předchozí generace P10. Od počátku výroby mohli motoristé zvolit sportovněji střižený model GT s agregátem 2.0 16V o výkonu 110 kW.
V roce 1999 prošel vůz faceliftem. Nově byla uvedena samočinná převodovka CVT a změn se dočkala nabídka pohonných jednotek. Z prodejen zmizela varianta GT, kterou japonská automobilka přestala vyrábět. Nová generace s interním značením P12 dostala slovo v roce 2002.
Nárazový test Euro NCAP absolvoval Nissan Primera P11 v roce 1997. Za ochranu posádky dostal tři hvězdičky z pěti možných. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla hodnocena dvojicí hvězd z maximálních čtyř. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.Pozice na trhu
Nissan Primera rozhodně nepatří k nejvyhledávanějším automobilům. Daleko většímu zájmu se těší Ford Mondeo, Peugeot 406 nebo Volkswagen Passat. Primeru nepotkáte v bazarech tak často jako zmiňované vozy a totéž platí i pro soukromou inzerci. Mnoho motoristů nepřijalo osobitý vzhled tohoto japonce (zejména po faceliftu), který evropské řidiče opravdu moc neoslovuje. Prakticky zaměření lidé tento fakt ale ignorují a zajímají se spíše o spolehlivost. Právě ta je silnou stránkou Primery.
Automobil pořídíte za ceny přibližně od 40 000 korun. To je částka, za níž lze sehnat vůz z prvních let výroby v dobrém stavu. Faceliftovaný model můžete sehnat za cenu přibližně o 25 000 Kč vyšší.Zpracování
Nissan Primera oslovuje zájemce o ojetý automobil především kvalitou. Ta je patrná z dílenského zpracování i nízké poruchovosti. Interiér tvoří odolné plasty, sedadla jsou velice pohodlná.
Pochvalu zaslouží i nabídka prostoru pro posádku. Tísnit se nebudete ani vzadu. Zavazadelník sedanu nabídne objem 490 litrů, liftback je na tom ještě lépe. Poskytne totiž 505 litrů v základním uspořádání.
Kombi disponuje zavazadelníkem o objemu pouhých 430 litrů. Praktičtější stavba karoserie ale dovoluje lepší využití prostoru pro náklad – měří se jen po roletku. Navíc se do naměřené hodnoty promítá mělké dno ukrývající oddělený menší odkládací prostor.Jízda
Pro mnoho motoristů mohou být příjemným překvapením výborné jízdní vlastnosti. Automobil se chová jistě, ať už jedete po kvalitním asfaltovém koberci nebo rozbité městské dlažbě. Díky dobrému tlumení nerovností si může posádka užívat vysoký cestovní komfort.
Co si nechá automobil líbit v zatáčkách je až neuvěřitelné. Zvolené jízdní stopy se totiž drží s nečekanou snahou. A když už se zadní náprava utrhne, přijde vláčný a dobře potlačitelný smyk. Primera se zkrátka chová nezáludně a svým předvídatelným chováním nadchne.Motorizace
Automobil se už od uvedení na trh prodával s moderními šestnáctiventilovými zážehovými motory a v nabídce byl i dvoulitrový turbodiesel. Nejsilnější z nabízených agregátů naleznete ve sportovněji laděném provedení GT (má tvrdší odpružení), které se celkově vydařilo.
Základní šestnáctistovka není z důvodu omezeného výkonu nejlepší volbou. Obě výkonové verze motoru 1.6 16V se navíc občas potýkají s nepravidelným během. Ideál představují agregáty 1.8 16V a 2.0 16V nabízené před i po faceliftu. Ochotně plní řidičova přání i při větším zatížení vozu a působí kultivovaně. Proti tomu turbodiesel 2.0 TD je hlučnější a náchylnější k poruchám.

Zážehové motory: 1.6 16V/66 a 74 kW, 1.8 16V/84 kW, 2.0 16V/96 a 103 kW, 2.0 16V/110 kW.
Vznětové motory: 2.0 TD/66 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.8 16V
Tento zážehový motor můžeme bez váhání označit za ozdobu vozu. Začal se montovat až po faceliftu a vyznačuje se velkou snahou, s jakou jde za plynem. Přitom působí velice kultivovaně. Jedná se o pružnou a tichou pohonnou jednotku, která nemá s velkým autem nejmenší problémy. Po městě si řekne přibližně o devět litrů na sto kilometrů, v kombinovaném provozu bude spotřeba asi o litr nižší.

Nevhodný: 2.0 TD
Přeplňovaný vznětový motor disponuje výkonem 66 kW. Existuje u něj riziko častějšího výskytu poruch a to i vážnějších. Jde zejména o praskání těsnění pod hlavou či samotné hlavy válců. Setkat se můžete také s únikem oleje.

Časté závady
Vůz platí za spolehlivý, přesto jej některé poruchy trápí častěji. „Patří mezi ně třeba vůle na přední nápravě,“ začíná výčet možných problémů Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Ty však vznikají běžným opotřebením. Dále si dejte pozor na stav zapalovacích kabelů. Jsou totiž choulostivější a při nešetrném mytí tlakovou vodou může dojít k jejich poškození. Doporučujeme proto čistit pohonnou jednotku párou, která jim neublíží. Podle Vaněčka se vyskytují i další problémy: „Zcela běžně napadá výfuk koroze, kromě toho výfukové potrubí často i praská. Pokud vám nepřijde zvuk běžícího motoru normání, důvod může být právě zde.“ Setkat se lze také se závadami dobíjení.

6.8.2010 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist