Nissan Micra nové generace nadchne designem, interiérem i jízdou

Pátá generace populárního japonského hatchbacku přijíždí s dospělejším designem, krásným interiérem, skvělými jízdními vlastnostmi a také zajímavým audiosystémem Bose.

Historie Nissanu Micra sahá až do roku 1983, kdy na silnice vyjela první generace. Prodalo se jí úctyhodných 888 tisíc kusů. Druhá generace z roku 1992 byla s 1,35 milionu prodejů ještě úspěšnější a stala se také prvním japonským autem, které získalo prestižní titul Car of the Year 1993. Třetí generace z roku 2002 se prodalo 822 tisíc, čtvrté z roku 2010 pak 422 tisíc kusů.

Nyní přijíždí v pořadí již páté vydání ikonického hatchbacku, které oproti minulému modelu slibuje revoluci – ve vnějším designu, v kvalitě interiéru i jízdních vlastnostech. A také kvalitě poslechu hudby. To nejsou jen marketingové řeči, ale skutečnost, jak si posléze ukážeme. Pojďme si však nejprve říct, co je nového.

Vlastní platforma, cizí motory

Při pohledu zvenčí můžete nabýt dojmu, že nová Micra vypadá trochu jako Clio prostrčené ořezávátkem. Jistě, některé designové prvky jsou až nápadně podobné, třeba barevné lišty na spodních hranách dveří, zapuštěné zadní kliky nebo celková silueta, kromě motorů však japonské mini s tím francouzským nesdílí nic.

Přestože se Nissan Micra vyrábí po boku Renaultu Clio v továrně nedaleko Paříže, auto stojí na vlastní platformě, nikoliv na modulárním CMF – to jen pro pořádek. Motory jsou pak starými známými – vybírat můžete turbo-benzínovou 0.9 TCe či turbodiesel 1.5 dCi o shodném výkonu 90 koní, základem pak bude atmosférický tříválec o objemu 1,0 litru a výkonu 73 koní.

Větší, širší, nižší a veselejší

Nová Micra měří na délku bez jednoho milimetru rovné čtyři metry (+170 mm), na šířku 1743 mm (+80 mm) a na výšku 1455 mm (-60 mm). Objem kufru vzrostl na rovných 300 litrů, takže Micra dodržuje trend, kdy každé nové auto bývá delší, širší, nižší a praktičtější než to předchozí. Zároveň je ale také veselejší – možná už nevypadá tak trochu jako žába, zato si můžete vnější vzhled přizpůsobit vlastnímu vkusu.

Základních barevných odstínů je na výběr deset, navíc můžete zvolit paket s barevnými koly zrcátky, dveřními lištami a detaily v náraznících a navíc ještě volit ze tří kontrastních polepů kapoty a střechy. Celkem to znamená něco kolem 125 různých kombinací.

Krása na pohled…

Skutečná revoluce se udála uvnitř, a to jak mezigeneračně, tak, troufám si tvrdit, i mezi ostatními konkurenty segmentu B. Interiér totiž vypadá moc hezky. Micra dostala novější a hezčí volant, který perfektně padne do ruky, budíky s 5″ palubním počítačem jsou jednoduché a přehledné a palubní deska je přímo svěží. Materiály působí draze, zpracování je na poměry třídy velmi dobré a čalounění palubní desky před spolujezdcem je buď z příjemné gumové textury, nebo (zřejmě umělé) kůže. Tvrdé plasty tu samozřejmě najdete, ale nebudou vás tak urážet. Hlavní je, že na dveřích a středovém tunelu najdete polstrování na kolena. Zadní místa jsou trochu smutnější – výplně dveří jsou odbyté a místa na hlavu i kolena je jen tak tak, ale pořád je to ucházející průměr.

Infotainment se 7″ dotykovou obrazovkou má sice starší grafiku, ale tlačítka okolo displeje jsou větší a lépe se mačkají. Celý panel pak trochu vystupuje do prostoru jako tablet. Také klimatizace je přehledná a třeba tlačítka vyhřívání sedadel nenajdete nikde na kolébkových přepínačích kdesi na tunelu jako bývá u japonských vozů zvykem, ale přímo na jednotce klimatizace. Ostatně nový Nissan Micra je ryze evropské auto. Musím uznat, že tohle je zdaleka nejpříjemnější interiér ze všech současných Nissanů, přitom se nachází v tom nejmenším a nejlevnějším autě.

…i poslech

Velkou zajímavostí nové Micry je příplatkový audiosystém Bose PersonalSpace. Sestává z pouhých šesti reproduktorů, z nichž dva jsou umístěné přímo v hlavové opěrce řidičova sedadla. A hrají skutečně parádně, alespoň na takhle malé auto. Kvalitní poslech hudby vždy patřil mezi příjemné doplňky vozidla, a tím, jak se auto víc stává módním doplňkem (nová Micra příliš nezastírá ambice stát se kabelkou na kolech), záleží i na takových detailech jako je slušná muzika. Rozhodně palec nahoru.

Nissan Micra ovšem technologicky nezaostává ani v jiných oblastech. Z bezpečnostních prvků jmenujme nouzové brzdění, aktivní hlídání jízdního pruhu, Intelligent Ride Control, Intelligent Trace Control nebo 360° parkovací kameru. Pokud by vám chyběla automatická převodovka, určitě bude, ovšem až začátkem příštího roku.

Zatáčí i konejší

Prioritou při ladění podvozku byla stabilní ovladatelnost společně s pohodlnou jízdou, což je kombinace, které by chtěli dosáhnout všichni výrobci, jenže ne vždy se to povede, a o to těžší to bývá u menších a levnějších automobilů. V nové Micře se to ovšem povedlo na výbornou! Podvozek hezky tlumí nerovnosti, pokud však mohu doporučit, volte raději 16″ kola, jelikož na sedmnáctkách se hlavně na ostrých nerovnostech ve městě mírně roztřese.

Micra ale také skutečně agilně zatáčí. Podvozku sice trvá, než si do zatáčky sedne a lehce se při tom nakloní, pak ale hezky drží. Řízení je krásně vyvážené a v každém úhlu poskytuje přirozeně tuhý odpor, nikoliv rozbředlou lehkost. Řazení je celkem přesné, i když postrádá větší mechanickou zpětnou vazbu – to platí jak pro benzínový, tak naftový motor. Mimochodem, stabilizaci vypnete úplně, i když musíte hledat v menu palubního počítače. Není to vůbec důležité, ale je pěkné vědět, že Nissan z vás nedělá nesvéprávné hlupáky.

Úsporná nafta, živější benzín

Měl jsem možnost vyzkoušet obě přeplňované jednotky, které mi jsou už dobře známé z Renaultů, ovšem tady v Micře působí trochu jinak, lépe, kultivovaněji. Micra je celkově dobře odhlučněná a platí to především o hluku od motoru. Nafta typicky táhne od nižších otáček, už kolem 1700 ot./min. příjemně jede, zatímco benzín potřebuje tak 2500 otáček, kdy teprve dostane chuť do života, ale celkově působí mírně živěji.

Trhači asfaltů to rozhodně nejsou, ale pro běžné ježdění a nějaké to předjíždění oba stačí. Výjimečně jsem měl také možnost změřit spotřebu, jelikož provoz na Jadranské magistrále u Dubrovníku je vlažný. Při osmdesátce až stovce si 1.5 dCi řekne o čtyři litry, 0.9 TCe pak zhruba o 5,5 l/100 km, i když benzíňák je všeobecně citlivější na zacházení a klidně bude žrát i osm litrů.

První dojem

Nissan Micra páté generace na mne opravdu zapůsobil. Vzhled nechám na vkusu každého pozorovatele, osobně zastávám názor, že malá auta mají být roztomilá až skoro holčičí, ale vnitřek je na poměry třídy vyloženě nádherný, audio Bose hraje skvěle, podvozek je ideálně naladěný a celkově se Micra hodně dobře řídí. Mimoto se můžeme těšit i na ostrou verzi Nismo, která byla nepřímo potvrzena.

Výběr jen ze tří motorů není nijak omezující a uspokojí většinu potřeb. Zbývá už jen počkat na začátek února, kdy se zveřejní český ceník. Jestli budou ceny rozumné a řekněme, že nepřekročí Fabii, pak máte hodně velký důvod o nové Micře zcela reálně uvažovat. Je to opravdu povedené auto!

25.1.2017 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist