Nissan Leaf NISMO RC

První závodní elektromobil světa má karbonové šasi, 109 koní a stovku za 6,85 s. I s bateriemi váží 940 kg, ale vydrží jezdit jen 20 minut.

Přestože jako čtenáři SuperSports pravděpodobně nefandíte ekologii, rychle se rozmáhající elektrický pohon sotva můžete ignorovat. A zpráva o novém Nissanu Leaf je z jistého úhlu zprávou dobrou. Japonci představili první vůz, který zachraňuje planetu a může při tom závodit. Nissan Leaf NISMO RC je zatím pouhým konceptem, ale automobilka jej bude používat k testování a propagaci.

RC v názvu neznamená radio controlled (ovládaný rádiem), ale Racing Competition (závodění, soutěž). Stroj nijak nezakrývá příbuznost se světovým a evropským autem roku (první z titulů dostal Leaf včera, druhý před několika týdny), ale rozměrově se od produkčního Nissanu Leaf ve skutečnosti liší. NISMO RC má mnohem menší rozvor, je kratší a nižší, ale také širší. Příbuznost se totiž týká jen pohonného ústrojí, karoserie RC je nová a kompletně z karbonu.

Přední kola pohání elektromotor o výkonu 109 koní a točivém momentu 280 newtonmetrů. Auto váží i s bateriemi necelou tunu, takže zrychlí na stovku za 6,85 sekundy. Závodní Leaf jezdí až sto padesát kilometrů v hodině. Při prvních testech vydrželo auto na jedno nabití jezdit asi dvacet minut ostrým tempem. Nabít baterie na osmdesát procent přitom trvá půl hodiny.

Leaf NISMO RC přichází ve správnou dobu. Evropská unie je do elektromobilů zapálená jako nikdy předtím a tlačí na FIA, aby vypsala při šampionátu Formule 1 závody pro elektrické speciály. Ten by se mohl skutečně objevit už za dva roky. Závodní auta nejspíš nebudou vypadat jako Leaf, ale Nissan může zkušenosti nabyté při jeho testování snadno proměnit v dominanci v počátcích takového šampionátu.

A testování je v plánu. Nissan chce vědět, jak se budou komponenty chovat pod extrémní zátěží. Nikdo také zatím do hloubky nezkoumal úskalí návrhu aerodynamiky vozů, které jsou od počátku koncipovány jako elektrické. Optimální tvar pro závodní elektromobil se už kvůli jiným nárokům na chlazení jistě liší od perfektního tvaru pro vůz benzínový. A inženýři Nissanu zjistí jak. Pokud byste chtěli vidět stroj naživo, dostanete prý šanci, Leaf NISMO RC se objeví na „mnoha“ zatím nespecifikovaných motoristických akcích v rámci doprovodného programu a poslouží tak ke zviditelnění značky.

22.4.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist