Někde rádi holky, jinde zase vdolky. V Plzni jsou vysazeni na ojeté Francouze.

Preference a zájmy lidí se mění nejenom na dlouhé vzdálenosti mezi kontinenty a státy, rozdíly jsou i na lokální úrovni mezi kraji. Mluvíme samozřejmě o autech.

Nejde samozřejmě jen o Plzeň, máme k dispozici kompletní přehled oblíbenosti jednotlivých automobilových značek na trhu ojetin pro celou republiku, u plzeňského kraje nás zaujalo, že po obligátní značce škoda, která je populární a na prvním místě ve všech jednotlivých krajích, se na nejvyšších příčkách umístily zejména francouzské značky. Praha je zase třeba spíše „německá.“

Vycházíme z materiálů našeho největšího autobazaru, kde se říká, že i přes fakt, že Česká republika nepatří k velkým státům, lze i v naší zemi celkem výrazně zaznamenat patrné rozdíly obliby automobilů v rámci jednotlivých regionů, AAA AUTO uveřejnilo statistiky trhu s ojetými automobily, které monitorují popularitu vozů v uplynulém roce ve všech čtrnácti krajích.

Karoserie je při výběru vozu jednou z nejdůležitějších vlastností, podle které si zákazník auto vybírá. Pro rok 2016 se jím stal hatchback. Jeho nejvyšší oblibu zaznamenal v loňském roce Zlínský kraj. Zde se pro nákup rozhodlo 40,2 % zákazníků. O téměř deset procent menší byl pak zájem o tento druh karoserie v Praze (30,4 %). Celkově druhé kombi zájemci nejvíce vyhledávají v Ústeckém kraji (33,1 %), nejmenší zájem je o tuto karoserii na Vysočině. Tam si za rok 2016 koupilo kombík pouze 24,1 % zákazníků. Třetí nejoblíbenější karosérií byly loni vozy SUV, jejichž nejvyšší popularitu zaznamenalo hlavní město (13,4 %), nejnižší pak Moravskoslezský kraj (8,4 %).

Nejvyšší rozdíl mezi pohonem automobilů je patrný ve Zlínském kraji. Zde si během loňského roku pořídilo vozy poháněné benzínovým agregátem 59,8 % kupujících. Dieselový pohon je nejpopulárnější v Ústeckém kraji, kde jej využívá 52 % ojetých vozů koupených v roce 2016. Rozdíly zaznamenaly i prodeje automobilů u převodovek. Zatímco manuální formu řazení vyhledávají nejvíce zákazníci v Jihočeském kraji, a to v celých 92,1 %, řidiči vozů koupených v Praze naopak podporují trend zvyšující se obliby automatů a manuální převodovku tak zvolilo 80,8 %. Značné rozdíly jsou i co do přítomnosti klimatizace. Tu má 9 z 10 vozů pořízených v našem hlavním městě, konkrétně 89,8 %, tedy nejvíce ze všech krajů.

Nejvíce vozů bez klimatizace si loni pořídili zákazníci ve Středočeském kraji. Dlouhodobě nejoblíbenější značkou v České republice je Škoda. To platilo i loni pro všechny kraje. O druhé a třetí místo střídavě soupeří Volkswagen a Ford. Další příčky obsazují vozy továrních značek Hyundai, Renault a Peugeot. Top 10 nejoblíbenějších značek uzavírají většinou vozy Kia, Opel a Citroen. Najdou se ovšem i výjimky. V Praze skončila na 10. místě značka BMW, v Brně Fiat a v Ostravě Chevrolet. Plzeňskou desítku zakončuje Seat, olomouckou Toyota.

Výjimkou nejsou značky Dacia nebo dokonce Suzuki. Pokud jde o nákupy ojetých automobilů v krajích, nejvyšší nárůst v prodejích zaznamenala za posledních 5 let sokolovská pobočka, a to o 356 %. V posledním roce nejvíce rostla plzeňská pobočka, a to i díky rozšíření nabídky po rekonstrukci pobočky. Nejvyšší objem prodejů má dlouhodobě pobočka v Praze. Prodeje v České republice celkově vzrostly o 43 % za posledních 5 let a letos největší prodejce ojetin nejen u nás plánuje prodat až 80 000 aut (v roce 2016 prodal téměř 70 000 automobilů).

zdroj: AAA AUTTO

17.5.2017 4:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist