Nejste tak dobrý řidič, jak si myslíte!

Přílišné sebevědomí vede k problémům a jestli si myslíte, že umíte řídit, mýlíte se.

Pamatujte, nejste tak dobrý řidič, jak si myslíte! Přílišné sebevědomí vede k problémům a jestli si myslíte, že umíte řídit, mýlíte se. S tímhle se setkala velká část populace. Po obdržení řidičského průkazu snad každý automaticky nabude dojmu, že patří k privilegovaným jedincům, přehlíženému skrytému talentu a budoucím mistrům světa… Aby druhý den obcházel na střechu otočený peugeot své matky s nechápavými otázkami typu „Jak se to mohlo stát?“.

Zeptejte se kohokoli, jestli umí řídit. Zapisujte si čárky a budete překvapeni, kolik mistrů světa po silnicích jezdí. A přitom tihle lidé zpravidla neumí v autě ani pořádně sedět, jak jsme se mohli přesvědčit v článku 5 častých způsobů sezení za volantem – proč jsou špatně.

V čem je tedy problém?
Nikde jinde než v autoškole. Protože systém chce, aby nás jezdilo po silnicích co nejvíc (řidič a majitel osobního auta je totiž ta nejlepší dojná kráva pro státní kasu), autoškola je jednou z nejlehčích zkoušek vůbec, když tedy nepočítáme magisterský titul z plzeňských práv… Pokud byste chtěli stejně přísné zkoušky a tak dokonalou přípravu, jakou mají třeba piloti, řidičák by stál přibližně desetkrát tolik. A, upřímně, to by si mohlo dovolit jen malé procento populace a automobilová doprava by prakticky zmizela. Jinak řečeno, ze silnic by zmizely miliony lidí a komunikace by se staly nepotřebnými. Změnily by se tak pouze na pruhy pro autobusy a cyklostezky.Autoškola se tak omezuje jen na ten nejnutnější základ, který v některých autoškolách nedosahuje ani pomyslného snesitelného standardu kvality. Absolventi autoškol, pokud nepřišli do styku s autem jiným způsobem, například že by je učil řídit někdo z rodiny už před tím, mají jen velmi omezené znalosti z praxe provozu, která se od teorie liší dost podstatným způsobem. Nejsou totiž připraveni na nestandardní situace, což například piloti letadel jsou díky simulátorům. V nich se učí zvládat výpadek motoru, poruchu ovládacích systémů nebo například let v obtížném počasí. Nic takového ale v běžné autoškole není.

Řidič tak získává ty nejdůležitější zkušenosti až v ostrém provozu na silnici. Prvně se tak setkává s krizovými situacemi, o kterých sice slyšel, ale nikdy je nezažil ani prostřednictvím nějaké simulace. Mluvím o aquaplaningu, nedotáčivém a přetáčivém smyku, defektu pneumatiky, mechanické závadě či třeba nebezpečném ohrožujícím manévru jiného účastníka provozu. Začátečník není připraven a neumí na tyto situace reagovat. Následná reakce proto bývá chybná a obvykle vede k jiné krizové situaci nebo rovnou k nehodě, ačkoli by k ní vůbec nemuselo dojít.

Pomůže čas?
Ne vždy ale udělají roky praxe z člověka lepšího řidiče. Spíše se stává, že řidič se utvrzuje ve zlozvycích a zafixovává si chybné postupy. Bohužel se tyto chyby pěstují již od autoškoly, kde samotní instruktoři neumí donutit žáky správně v autě sedět a nenaučí je základní principy zvládání krizových situací. Proč? Protože to sami instruktoři často také neumějí.Kde se učit a od koho?
Pokud chcete sami se sebou něco udělat, je třeba začít se učit pořádně. Sice je chvályhodné, pokud si pro seznámení se s taji přetáčivého smyku vyberete nějakou opuštěnou plochu, ale vždycky je dobré nechat si poradit od profesionála. Nechte si od nich vysvětlit, co děláte špatně. Chápeme, že je těžké slyšet upřímnou pravdu. Ale to máte stejné, jako když si myslíte, že umíte hrát golf nebo šachy.

Kde začít?
Navštivte školu smyku. Nejen, že si vyzkoušíte chování auta v limitních situacích, ale odhalíte i své chyby. Zároveň vám bude během přípravy vysvětlena teorie a pokud samotná škola bezpečné jízdy za něco stojí, skutečně si z tohoto kurzu něco odnesete. Hlavně pochopíte, že skutečně nejste tak dobrý řidič, jak si myslíte.

Čím začít?
Například tím, že se naučíte v autě sedět. Jak jsme si již ukázali, lidé v autě sedět neumí. Přitom správné sezení za volantem je alfou a omegou stoprocentní kontroly nad vozem. Proto si to hned vysvětlíme v samostnatném článku a první kapitole naší Školy jízdy.Umět sám sobě přiznat, že věc, kterou dělám, neumím pořádně, je velmi těžké. Jenže za volantem vám to může pomoci. Přiznání si své vlastní nedokonalosti vám pomůže přistupovat k autu s větším respektem, přestanete se spoléhat na elektronické pomocníky a začnete více myslet dopředu a méně riskovat. Prostoru pro zdokonalování sebe sama je spousta a existují různé způsoby, kde se učit – ať již od výše jmenované školy smyku po například volné jízdy na okruhu či speciální kurzy sportovní, bezpečné nebo úsporné jízdy.

A na co se můžete v našem seriálu Škola jízdy – jak být lepším řidičem těšit? Odhalíme pravdu o tom, že klíčem k rychlosti je plynulost. Také vám vysvětlíme taje správného vedení pohledu a upozorníme na nutnost předvídavého chování. Vysvětlíme vám samozřejmě základní principy zvládání smyku, vyženeme vás na závodní okruh a hlavně se vám budeme snažit vysvětlit, že to všechno děláte kvůli sobe a ne kvůli ostatním. Také si ale ukážeme, že existuje i tuning, který má smysl a kterým svému autu (a sobě) pomůžete. Nevynecháme ale ani principy dynamické jízdy na silnici, abyste nikoho neohrožovali včetně sebe.

Skutečně se máte na co těšit, proto pravidelně sledujte Autoweb.cz. Chceme vám pomoci stát se lepším řidičem!

11.12.2017 11:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist