Nejlepší auta pro zábavu: od rodinných po supersporty

Nechcete se za volantem unudit k smrti? Chcete si i jízdu pro rohlíky užít? Tak to jste tu správně.

Když už jsme došli tak daleko, že se nám automobilky snaží vnucovat jen nudné konzumní rádoby ekologické unifikované bezpohlavní krabice, musíme pečlivě hledat, se kterým autem si užijeme i obyčejnou jízdu na nákup nebo do práce.

Není bez zajímavosti, že většina takových aut byla vyráběna v nedávné minulosti a protože se ještě nemusí jednat o úplně prohnilé a rozpadající se šunky se spotřebou oleje větší než benzínu, pojďme se na ně podívat.

Stačí věnovat pár večerů pečlivému hledání na internetu a rozhodně musíte na vhodné auto narazit. A co víc, v současnosti jsou ceny ojetin na historickém dně a podle posledních analýz už klesat moc nebudou. Takže do toho a kupujte, než vám tahle auta Dusík Bursičitý definitivně zakáže.Malá auta
Za málo peněz hodně muziky, ale také málo starostí a spoustu zábavy. Mezi malými auty se dnes hledá těžko, protože automobilky místo přidávání charakteru a zábavy snižují náklady a všechno unifikují. Pořád ale existují auta, která nás dokáží pobavit.

Volba z rozumu: Mazda 2 1.3 MZR – Tenhle malý prcek má možná plastový interiér, ale nejen, že vypadá hezky, ale vážně vás bude bavit. Doporučujeme silnější benzínovou třináctistovku, která má šťávu. Mazda vás potěší poslušným a ochotným podvozkem, sdílným řízením a nízkými provozními náklady.

Když na to máte: Mini John Cooper Works – Výbušnější supermini neseženete. Tohle je snad to nejdivočejší a nejúchylnější auto, jaké jsme kdy v redakci měli. Ale také si nepamatujeme, že bychom si cestu pro noviny do trafiky užili s jiným autem víc.

Volba pro fajnšmekry: Peugeot 205 GTI – Dnes už těžko seženete za málo peněz neshnilý kus nebo nějaký, který neprošel tuzingem. Ale trpělivost se vyplácí, tenhle Peugeot patří mezi nejzábavnější malá auta historie.

Hatchbacky
Místo pro čtyři lidi a slušný kufr jsou k nezaplacení, když potřebujete auto používat každý den. Jenže oblíbený Golf GTI je sterilní jako gynekologovy rukavice a Octavia RS není sportovní auto. My hledáme zábavu a tady máte tři auta, která vám ji dají.

Volba z rozumu: Ford Focus 1.6 – Vy nám pořád nevěříte, ale obyčejný Focus s atmosférickou šestnáctistovkou je opravdu zábavné auto. Navíc nestojí moc peněz, nesežere vaši peněženku a nabízí 5 míst a velký kufr. My se jen modlíme, aby i nový Focus, který se představil v Detroitu, byl pořád tak dobrý.

Když na to máte: BMW 130i – Nějak nemůžeme přijít na jiné auto velikosti Octavie, které by mělo pět dveří, pořádný charakterní motor s velkým výkonem, skvělý podvozek se smyslem pro zábavu a sdílné řízení. Ne, s Golfem R nebo Audi S3 si tolik zábavy neužijete. Jedničkový bavorák je možná divný a ne moc praktický, ale za jeho volantem se budete bavit náramně. A ten motor…

Volba pro fajnšmekry: Ford Focus RS I. – Dnes už těch jeho 215 koní na předních kolech nevypadá tak brutálně, ale kdo se nikdy nesvezl, nemůže vědět, o čem to je. Tohle je závodní auto na silnice a podle znalců ani nový Focus RS není tak drsný a brutální, jako ten první. A to je co říct.

Luxusní vozy
Dnes odpovídající nové auto stojí minimálně dva miliony, ale vy si podobný luxus můžete dopřát za zlomek ceny. Dobře, sice nedostanete noční vidění, systém udržující vás v jízdním pruhu, dotykové displeje, parkovací kamery a internet… Jenže k čemu to potřebujete? Přinese vám couvací kamera více zpětné vazby? Zaručí vám připojení k e-mailu bezprostřední zážitky?

Volba z rozumu: BMW 330i E90 – Dlouho jsme váhali, zda nedát přednost něčemu jinému, ale nemůžeme za to, že mnichovská automobilka dělala ještě před pár lety tak dobrá auta. Trojkový bavorák s řadovým benzínovým šestiválcem je prostě povinnost nadšeného řidiče, pokud potřebujete také každodenní použitelnost a únosné náklady. Alternativou může být ještě model 530i E39 nebo minulá generace trojky E46.

Když na to máte:
Mercedes-Benz E 55 AMG – Kouzlo tohohle auta nespočívá ani tak ve skutečných sportovních vlastnostech, jako spíše v charakteru a brutálním podání výkonů. Tohle je hot-rod se čtveřicí dveří a velkým kufrem (můžete si koupit i kombi nebo stylový model CLS). Mercedes později nahradil osmiválec s kompresorem atmosférickým motorem, ale právě přeplňovaná verze má spoustu výbušného charakteru. Hledejte dobře udržovaný a bezproblémový kus a účty za benzín a zadní pneumatiky si brzy budete z legrace připichovat na nástěnku.

Volba pro fajnšmekry: BMW M5 E39 – Poslední empětka s manuální převodovkou a také poslední empětka, která byla skutečným nástrojem pro řidiče. Dnes 400 koní z pětilitrového atmosférického osmiválce nezní nijak výjimečně, ale ve své době to byl nejrychlejší supersedan. Navíc se s ním dá celkem dobře žít každý den. Musíte ale počítat s tím, že vás jeho provoz a údržba nebude stát málo. Jenže vadí to někomu, když má M5 tolik charakteru?

Sporťáky a roadstery
Ne každý ale potřebuje velký kufr a pět míst k sezení. Někdo prostě chce jen auto, které ho bude bavit a na nějakých užitných vlastnostech mu nesejde. A s takovým člověkem my velmi sympatizujeme…

Volba z rozumu: Mazda MX-5 – Malá Mazda jasně dokazuje, že ke skutečné zábavě nepotřebujete šestnáctiválec a tisíc koní. Mazda MX-5 si nás pokaždé získá skvělým vyvážením, řízením a použitelnými výkony, které vám nenaženou hrůzu na neznámé silnici. A navíc za ni dáte rozumné peníze.

Když na to máte: Porsche Boxster S – Těžko najdete lepší auto pro řidiče za podobné peníze. Boxster je sice drahá hračka, ale pořád relativně dostupná a nespadá do kategorie „auta snů“. Navíc je přátelštější a odpouští chyby více než poněkud náročné Porsche 911. Boxster vás naučí řídit a díky němu pochopíte, co je to „sportovní auto“. A jestli nechcete roadster, kupte si Cayman, který je naprosto božský.

Volba pro fajnšmekry: Lotus Elise – Tohle auto je tak trochu rarita a vyžaduje zvláštní přístup. Ve výbavě totiž nemá ani čalounění interiéru, natož klimatizaci, tempomat nebo vyhřívané sedačky. Jenže díky tomu na váze ukáže sotva 900 kg a až se s takovým autem půjdete projet, nebudete už chtít nic jiného. Navíc je díky motorům od Toyoty Lotus i docela spolehlivý a vydrží hrubší zacházení, například na okruhu.

Supersporty a exkluzivní vozy
Máte hromadu peněz, ale místo utrácení za drahé oblečení, šperky a pronájmy jachet nebo letadel jezdíte s kamarády na okruhy? Potom si musíte koupit jedno z těchto tří aut, jinak nemůžete žít spokojeným životem.

Volba z rozumu: Porsche 911 GT3 – Rozumná cena a vysoká spolehlivost nejsou jedinými klady tohoto Porsche. Doprovází je především moře charakteru, nekonečné přívaly informací díky komunikativnímu řízení a také velmi charakterní, až pohádkový plochý atmosférický šestiválec. Neznáme lepší auto, se kterým můžete jezdit týden do práce a o víkendu zajíždět okruhové rekordy. Modelu GT3 bychom dali přednost i před extrémním modelem GT3 RS a poněkud nesmyslným Turbem.

Když na to máte: Ferrari 599 GTB Fiorano – Atmosférický dvanáctiválec, exkluzivní původ a úchvatné parametry jsou hlavním lákadlem tohoto GT. Pokud patříte do skupinky lidí, kteří mají to privilegium, že je automobilka Ferrari osloví jako první, zda by si náhodou nechtěli pořídit jejich exkluzivní dvanáctiválcové kupé, snad nemá ani smysl se rozmýšlet. Tohle je to nejcharakternější a nejlepší GT, se kterým bychom chtěli každý víkend jezdit na snídani do Monte Carla.

Volba pro fajnšmekry: McLaren F1 – Motor ze závodního speciálu pro 24h Le Mans, naprosto ikonické postavení a aura legendy, vedle které i Veyron vypadá jako multikára na svoz komunálního odpadu. McLaren F1 je jedno z nejúžasnější aut historie a pokud neřešíte peníze, prostě si jedno kupte. Nic takového už nikdy nebude vyrobeno.

Chápeme, že každý má osobní preference, zejména pokud jde o modely pro skutečné automobilové fanatiky a fajnšmekry. Proto tento soupis chápejte jako stanovisko redakce, které vám nic nepřikazuje, ale pouze doporučuje.

autoweb.cz

24.6.2010 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist