Nejlepší a nejhorší ojetá auta – luxusní a sportovní

Na trhu ojetin můžete vybírat i z mnoha exkluzivních aut. Na která si máte dát pozor a která jsou rozhodně dobrou volbou?

Máte větší finanční obnos na nákup auta, ale nechcete se spokojit s konzumním hatchbackem? Na trhu ojetin si můžete vybrat z poměrně široké nabídky luxusních, sportovních a exkluzivních vozů.

Tato auta mají hned několik výhod. Zejména už vás nečeká velmi bolestivý propad původní hodnoty, kdy luxusní limuzína za prvních pár let ztratí přes polovinu ceny. A to mnohdy dělá i přes milion korun. Zadruhé se zpravidla jedná o technicky a konstrukčně tak vysoce vyspělá auta, že vydrží mnohem víc, než obyčejné vozy. A zatřetí, přeci jen si nákupem exkluzivního auta můžete pomoci ke zvýšení společenské prestiže, pokud si na tom zakládáte.

Čtěte také: Nejlepší a nejhorší ojetá auta

Samozřejmě ale investicí do podobného auta riskujete mnohem více peněz a nervů. Servis nebývá, až na pár výjimek, levnou záležitostí a originální náhradní díly dokážou ve vašem rozpočtu udělat pořádný průvan. Pokud ale víte, že na to máte, je dnešní doba jednou z nejvhodnějších na nákup luxusní ojetiny. Vždyť ceny takhle nízko ještě nikdy nebyly a možná už ani nebudou.

Následující výběr se neopírá jen o naše preference, ale především o statistiky spolehlivosti TÜV. TÜV Report je společným dílem všech firem pod značkou TÜV v Německu a jeho výsledky vycházejí z milionů technických kontrol. Inženýři TÜV sledují stovky modelů vozidel o stáří jeden rok až 11 let v pěti kategoriích. Za královskou je považována kategorie do tří let stáří. Německý trh je z hlediska pestrosti vozového parku považovaný v Evropě za nejreprezentativnější.

1. Prémiové vozy

Nejlepší volba

BMW řady 3 E90: Trojkové BMW poslední generace sice nenabízí tolik vnitřního prostoru, ale je velmi spolehlivé a hlavně má skvělý podvozek. Dieselové motory mají špičkové výkony a nízkou spotřebu, ale jsou choulostivé na kvalitu nafty a servisu. Doporučujeme benzínový šestiválec. Ceny se pohybují přijatelně nízko a za půl milionu můžete mít z Německa málo jeté BMW 330i s výkonem 256 koní a velmi charakterním, až sportovním projevem. Verze BMW 320si je jen pro znalce a nedoporučuje se na denní ježdění do města do práce. Dejte si pozor na auta se zanedbanou údržbou, ale jinak platí nové trojkové BMW před faceliftem za překvapivě spolehlivé a odolné auto.

Audi A4: Ačkoli není Audi A4 zrovna řidičsky přitažlivé auto, díky své vysoké spolehlivosti, solidní mechanické odolnosti a dobrým jízdním vlastnostem rozhodně za úvahu stojí. Jeho provoz je finančně únosnou záležitostí a ceny ojetin se pohybují přijatelně nízko. Dejte si pozor na diesely, které dostávají docela dost zabrat. Dobrý je přeplňovaný motor 2.0 TFSI. Pro váš klid hledejte auto s pohonem všech kol quattro, zajímavá je i verze Audi S4 s osmiválcem.

Nejhorší volba

Mercedes-Benz třídy E: Třída E minulé generace velmi pošramotila pověst značky. Trpí stávkující elektronikou a nespolehlivými elektronickými brzdami, které přiměly Mercedes od nich ustoupit. Dokonce se objevuje i koroze. Koupit tento automobil je sázkou do loterie a rozhodně to nedoporučujeme. Když už vás láká, hledejte auto s jasnou servisní historií a důkazem, že byly provedeny všechny opravy v rámci svolávacích akcí. Ale raději bychom se podívali jinam.

Chrysler 300C: Jelikož je toto auto blízce příbuzné s výše uvedeným mercedesem, trápí ho stejné problémy. Jen s tím rozdílem, že nabízí mizerný interiér a horší jízdní vlastnosti. Když už, tak vybírejte verzi 5,7 V8 Hemi, která má aspoň charakter. Ale žere jako nezavřená.

2. Sportovní vozy

Toto je velmi široká kategorie, která bude zajímat asi nejvíce čtenářů. Proto jsme také vybrali více modelů, abyste si mohli udělat lepší obrázek.

Nejlepší volba

Audi TT: Protože je konstrukčně postaveno na Golfu, nemá se na něm prakticky co rozbít. Dejte si jen pozor na neodborně provedené dodatečné úpravy jako chiptuning či neoriginální komponenty podvozku a brzd. Audi TT ale potěší hlavně solidní kvalitou zpracování a spolehlivostí.

Honda Civic Type-R: Ječící čtyřválec vydržel neuvěřitelně hrubé zacházení, jako by ho Honda vyrobila z nějakých tajných zaklínadel a kosmických ingrediencí. Ještě k tomu přidejte skvělé jízdní vlastnosti, kvalitní interiér a máte povedené, rychlé a zábavné auto na každý den.

Mazda MX-5: Malá Mazda dělá všechno, co má správné sportovní auto dělat. Komunikuje s řidičem způsobem, který už dnes většina aut nezná. Za volantem si užijete spousty zábavy a ještě vás to nebude stát víc peněz než provoz obyčejného konzumního hatchbacku.

Porsche Boxster: Dnes už koupíte Boxster za velmi rozumné peníze a když si dáte práci a najdete zachovalý a udržovaný kus (nejlépe v Německu či Švýcarsku), dostanete velmi povedené a skutečně sportovní auto. Boxster se také pravidelně umísťuje na předních příčkách statistik spolehlivosti. A vůbec, je to Porsche, tak co chcete víc?

Nejhorší volba

Alfa Romeo 147 GTA: Povedený design a charakterní projev na jedné straně, nekvalitní konstrukce, nefunkční elektronika a poruchové motory na straně druhé.

Mini první generace: První nové Mini zrovna spolehlivostí neoplývalo. Trpělo korozí, tlučícími nápravami, v interiéru se vždycky něco odlomilo a ani motor vyráběný v Brazílii nebyl úplně spolehlivý.

Fiat Coupé: Osobitý design z pera Chrise Bangla byl zazděn nespolehlivými motory, nefunkční elektronikou a chatrným dílenským zpracováním.

3. Exkluzivní vozy a supersporty

Nejlepší volba

Porsche 911: Ať už si vyberete klasický vzduchem chlazený model či modernější verzi 996, nebudete litovat. Ano, drží si cenu, ale dostanete auto s nejlepšími jízdními vlastnostmi a vysokou mechanickou odolností. Porsche vydrží hodně, ale chce pravidelný servis, který není levný. Odmění se ale řidičskou nirvánou. Pokud chcete model 996, který lze používat i každý den, hledejte model po faceliftu, který již netrpěl na první dětské nemoci vodou chlazeného agregátu. Vyhněte se čtyřkolkám a automatům, ubírají auto o jeho charakter.

BMW M3 E46: Emtrojka patří mezi legendy. Charakterní šestiválec vás bude bavit a překvapí slušnou spolehlivostí a rozumnými provozními náklady. Vyhněte se převodovce SMG, která zlobí a hledejte klasický manuál. S tímhle autem můžete vyrazit na okruh a stejně tak dobře dojíždět denně do práce.

Nejhorší volba

Maserati 3200 GT: Nenechte se zlákat přijatelnou cenou ojetin. Udržovat tohle Maserati v provozuschopném stavu vyžaduje nejen pořádnou dávku trpělivosti, ale hlavně velmi tučné (nejlépe bezedné) konto. Trpí na nefunkční elektroniku, má velmi chatrný a nekvalitní interiér a ani celková dílenská kvality neodpovídá autu, které stálo přes dva miliony. A nejhorší na tom, že jeho jízdní vlastnosti jsou také špatné.

Vybrat ojetý supersport, který je vyloženě špatný, není úplně jednoduché. Kromě výše uvedeného Maserati… Už proto, že povětšinou byla rychlá auta celkem robustní a kvalitní. A také hodně záleží na tom, jak se o ně staral předchozí majitel. Proto i Porsche 911, které jinak vede statistiky spolehlivosti nejen mezi sportovními auty, ale vůbec, může být pastí na kupujícího, pokud si nedá pozor. A to samé lze říci třeba o BMW M3, Mercedesech AMG a podobně.

autoweb.cz

16.10.2009 11:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist