autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Následky nehod seniorů jdou ruku v ruce s výběrem vozu
Následky nehod seniorů jdou ruku v ruce s výběrem vozu
Pro mladé a začínající řidiče je při výběru auta jedním z důležitých faktorů vzhled a výbava. Auto prostě musí být „cool“ a plné elektroniky. Naopak senioři hledají auta co nejjednodušší na ovládání, bez technických vymožeností, kterým nerozumí, a pokud možno co nejpraktičtější. Absence dnes už prakticky standardních bezpečnostních prvků ale může zhoršit následky případné dopravní nehody.
Senioři za volantem potřebují více času na vyřešení náročnějších situací. Volí pomalejší tempo jízdy, mnohdy si vše důkladněji promýšlejí. Pokud se však dostanou do stresové situace, kdy je nutno reagovat svižněji, mohou opomenout provést důležitý řidičský úkon, třeba dát znamení o změně směru jízdy nebo se kouknout do zpětného zrcátka.
„I to je jeden z důvodů, proč starší lidé při výběru auta nehledí na výkon ani nejnovější technické vymoženosti, které by je mohly rozptylovat, ale raději sáhnou po autě takzvaně bez výbavy,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. To dokládají i statistiky prodejů AAA AUTO za uplynulý rok a půl, kde u seniorů vedou hatchbacky od Škodovky s manuální převodovkou a maloobjemovým benzínovým motorem. Ten volí více jak 70% starších řidičů.
Například ABS je již mnoho let součástí povinné výbavy každého nově vyrobeného vozu. Airbagy se také staly prakticky nedílnou součástí valné většiny aut, ale například stabilizační systém ESP stále běžnou součástí výbavy většiny ojetin není. „I když senioři nejčastěji kupují vozy do 10 let stáří, tak stabilizačním systémem je vybaveno pouze necelých 30% z nich,“ upozorňuje Topolová.
Za pravdu jí dává i Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti: „Absence kvalitní audiosoustavy, navigace a podobných prvků bezpečnost rozhodně neohrozí, ale chybějící prvky pasivní i aktivní bezpečnosti zvyšují riziko vážných následků při případné dopravní nehodě.“ V době, kdy je možné koupit kvalitně vybavené auto za přijatelnou cenu, určitě není vhodné na bezpečnostní výbavě šetřit.
Seniory ohrožuje i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. „Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 65 let vystaveny dvakrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí a s narůstajícím věkem toto riziko významně narůstá,“ doplňuje Roman Budský. Pro srovnání v roce 2014 se osoby starší 65 let podílely na celkovém počtu obětí nehod v EU rovnými 25 procenty, zatímco mladí do 25 let z jedné pětiny.
Nejoblíbenější modely aut v AAA AUTO u řidičů starších 65 let
1 | Škoda Fabia | 17,47% |
2 | Škoda Octavia | 5,84% |
3 | Ford Fusion | 2,39% |
4 | Ford Focus | 1,88% |
5 | Škoda Felicia | 1,74% |
6 | Renault Thalia | 1,69% |
7 | Škoda Roomster | 1,67% |
8 | Peugeot 206 | 1,47% |
9 | Ford Mondeo | 1,35% |
10 | Renault Clio | 1,35% |
Z uvedených nejprodávanějších vozů největšího obchodníka s ojetinami AAA AUTO je po stránce bezpečnosti nejhorší zcela jistě Škoda Felicia, kterou spolu se starším modelem Favorit takto hodnotí i záchranáři. Nicméně Peugeot 206, starý Renault Clio či Thalia už také po bezpečnostní stránce zrovna nevynikají. Jak je to s přítomností bezpečnostní výbavy u seniory nejžádanějších ojetin pak uvádí další tabulka.
Přítomnost bezpečnostní výbavy u vozů kupovaných seniory
ESP | |
ANO | NE |
29,80% | 70,20% |
ABS | |
ANO | NE |
83,20% | 16,80% |
AIRBAG | |
ANO | NE |
96,90% | 3,10% |