Mýtus o nestáčení německých ojetin padl

Mýtus o nestáčení německých ojetin padl

Ojetá auta | vydáno 18. 3. 2017

Velikost textu: a a a

Podle německé policie má falešné kilometry každá třetí prodaná ojetina. Škody z podvodů s kilometry ročně dosahují 6 miliard eur, spočítal ADAC.

Velmi častým argumentem pro dovoz ojetiny z Německa bývá tvrzení, že na tamním trhu se auta nestáčejí, protože je to tam trestné. Po dvanácti letech od zavedení trestnosti manipulace s tachometrem se německý automobilový klub ADAC rozhodl zjistit, zda zákon opravdu pomohl. Výsledky průzkumu jsou alarmující.

„Podle policejních statistik je v Německu takto stočené každé třetí prodané auto. Stočení počtu najetých kilometrů tímto ilegálním způsobem v průměru zvýší hodnotu vozu o 3000 EUR. To znamená, že v samotném Německu se jedná o roční ztrátu ve výši téměř šest miliard EUR. Nejvíce na to doplácejí lidé, kteří kupují ojetý vůz od soukromého inzerenta,“ uvádí ADAC.

„Stočení trvá obvykle jen několik vteřin, a i když je ze zákona zakázáno, nabízí jej mnoho „poskytovatelů služeb“. Ceny začínají na zhruba 50 eurech za vůz. Cílem je zvýšit hodnotu ojetého automobilu při prodeji nebo se vyhnout penalizacím v rámci leasingu,“ dodává největší německý autoklub.



V Německu je zakázáno přetáčení zákonem od roku 2005. Pachatelům hrozí vysoké pokuty nebo trest odnětí svobody až na 1 rok. Zákon však „stáčecí mafii“ od podvádění řidičů neodradil. Přitom řada motoristů nejen v České republice, ale i dalších evropských zemích, považuje vůz pocházející z Německa za jakousi jistotu. Avšak opak je pravdou.

Podle provozního ředitele největšího prodejce ojetých aut v České republice jsou to další argumenty proti dovozu ojetých vozů od našich západních sousedů: „Často nám lidé říkají, že si z obav před manipulacemi s tachometry na tuzemském trhu chtějí raději dovézt auto z Německa. Mají pocit, že když tam je přetáčení trestné, nedochází k němu. Naše zkušenosti však hovoří o opaku a nyní to potvrdil i německý ADAC. Většina „stočenek“ se z Německa exportuje směrem na východ a podle našich odhadů jich je mezi importy do České republiky až devadesát procent,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO International Petr Vaněček.

Podle AAA AUTO je potřeba vytvořit prostředí, ve kterém nebude stáčení tachometrů možné utajit. „Jedině pokud samotné stáčení nebude možné nebo nebude možné ho utajit, dokážeme se tohoto nejčastějšího podvodu, který provází zejména mezinárodní obchod s ojetinami, zbavit,“ zdůraznil Vaněček.



Také německý ADAC je přesvědčen, že nejúčinnějším prostředkem proti stáčení je technická bariéra, kterou by měli vytvořit výrobci aut. Ti podle autoklubu proti manipulacím s tachometry nedělají dost, a někteří dokonce vůbec nic. Jakékoliv databáze považuje ADAC za neúčinné.

„Údaje v nich jsou nespolehlivé – auto mohlo být manipulováno předtím, než ho jakákoliv databáze zachytila. Pokud lidem hrozí zachycení kilometrů v databázi, budou svědomitě manipulovat například před každou kontrolou. Přístroje k tomu jsou totiž extrémně jednoduše dostupné a například aplikace v telefonu vás může před každou kontrolou upozornit, abyste si dali tachometr tzv. do pořádku,“ uvádí ADAC.

Téma navíc rozšířil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se prověřování vozidel zabývá už řadu let a v uplynulých dnech prověřovala původ mnoha ojetin na základě požadavku jednoho ze svých klientů, jímž je velký inzertní server s automobily. Při té příležitosti Cebia zjistila, že třetina dovážených ojetin má jiný původ, než je deklarován.

U řady ojetin je uváděn německý původ, právě protože vozy z této země jsou mezi motoristy chybně považovány za bezproblémové. Netýká se to přitom jen automobilů dovážených na náš trh. V praxi se to dělá tak, že se vůz na pár dní zaregistruje v Německu, aby získal německé doklady, a s těmi pak zamíří do cílové destinace. To se může týkat i zánovních ojetin vyvážených z ČR, o které je za hranicemi velký zájem.

Problém s původem ojetých vozů a skutečným stavem počítadla ujeté vzdálenosti se tak vztahuje na celou Evropu, po níž se ojeté automobily překupují.

Komentáře ke článku

  • němečtí prodejci ojetin Zobrazit
    19. 3. 2017, rocktab
  • veřejná databáze KM Zobrazit
    19. 3. 2017, Cj
  • 20. 3. 2017, XENOFOB
    • Re: xxxx Zobrazit
      26. 3. 2017, grgel
      • Re: Re: xxxx Zobrazit
        27. 3. 2017, iaczek
  • Re: veřejná databáze KM Zobrazit
    20. 3. 2017, XENOFOB
  • Německo Zobrazit
    26. 3. 2017, grgel
  • fakt? Zobrazit
    27. 3. 2017, Tim
    • Re: fakt? Zobrazit
      včera v 18:05, grgel
  • Need To Order Cialis Zobrazit
    včera v 01:34, CesDIT

Podoba modernizovaného Mercedesu třídy S unikla na internet, podívejte se

Vlajková loď Mercedesu se již brzy dočká modernizace, ještě před oficiální premiérou se ale na internet dostaly fotografie odhalující přepracované světlomety a interiér.

Podoba modernizovaného Mercedesu třídy S unikla na internet, podívejte se
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Před deseti dny byla mým autem způsobena nehoda. Řidič utekl, já byl spolujezdec. ... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist