autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Mitsubishi Pajero (1990 – 2000)
Mitsubishi Pajero (1990 – 2000)
RADOSTI
Image modelu, prostornost, cestovní komfort, pohon všech kol, schopnosti v terénu, existuje i v sedmimístném provedení.
STAROSTI
Mnoho ojetin ve špatném stavu, dveře zavazadelníku se otevírají k chodníku a překážejí tak při nakládce, vysoká spotřeba benzinových motorů.
Automobilů s pohonem všech kol je celá řada. Některá auta dokonce vypadají, že by mohla konkurovat kamzíkům, ale jen pár z nich má opravdu mimořádné schopnosti v terénu. Řeč je o off-roadech.
Patří k nim i Mitsubishi Pajero. Jeho druhá generace byla představena koncem roku 1990 a počátkem následujícího roku se vůz se žebřinovým rámem začal vyrábět. Na silnici vyjel ve tří a pětidveřové karoserii, která se nabízela v pětimístném i sedmimístném uspořádání.Dnes je Pajero druhé řady cenově dostupný off-road jehož na trhu ojetin favorizuje skvělá pověst plynoucí z jeho mimořádných schopností v terénu. Nejde přitom o žádného drobečka. Interiér posádku doslova hýčká nabídkou místa, sedadla jsou pohodlná a zavazadelník obrovský.
Vždyť pětidveřový model v pětimístném uspořádání interiéru nabídne zavazadlový prostor o objemu 1080 litrů! Ale nevýhodou je otevírání dveří zavazadelníku směrem k chodníku, takže je při nakládce musíte obcházet.
Velký off-road se nabízel jak se zážehovými, tak vznětovými agregáty. Benzinové motory mají pověst nesmrtelnosti, avšak svou spotřebou nikoho nepotěší. Diesely jsou přirozeně úspornější, ke spolehlivkám ale nepatří.Kdo se rozhodne pro druhou generaci Pajera, měl by hledat mezi vozy vyrobenými po modernizaci v roce 1994. Tyto automobily totiž nabízejí lepší pohonné jednotky. Zážehové motory jsou stále nízké spotřebě na míle vzdáleny, ale pracují se znatelně vyšším výkonem.
V tomto směru rozhodně nebude zklamáním šestiválec o objemu 3,5 litru a výkonu 153 kW (později 143 kW). Otázkou je, kdo chce jezdit se spotřebou šplhající se až k dvacetilitrům. Zážehové třílitry nejsou o mnoho úspornější.
Turbodiesel 2.8 TD pracující s výkonem 92 kW je citelně úspornější a sil má dostatek. Nezřídka u něj ale odchází turbodmychadlo. To trápí i starší vznětový agregát o objemu 2,5 litru. Ten se navíc někdy potýká s praskáním hlavy válců. Kromě toho nemá výkonu na rozdávání.Jízdní vlastnosti vozu jsou dobré jak na silnici, tak mimo zpevněný povrch. Tedy pokud má podvozek v dobré kondici. Nezřídka totiž nefunguje elektronické nastavení tuhosti tlumičů.
Mimo silnici Pajeru dodává na jistotě uzávěrka diferenciálu a redukční převodovka. Díky tomu se automobil ochotně šplhá terénem.
„V minulosti Pajero s oblibou používal nejeden dovozce ojetin. Extrémní porce kilometrů se zatíženým vlekem se pak v některých případech projevily vůlemi v pohonném ústrojí. U vozidel s tažným zařízením je tedy důkladná kontrola nutná,“ vysvětluje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.Objevují se také porušené manžety poloos, což vede k jejich následnému poškození. Výjimkou nejsou potíže s alternátorem či poruchy elektroniky. Vznětové pohonné jednotky nezřídka trápí únik motorového oleje.
„U některých vozidel se vyskytují vůle v řízení a to jak na spojovacích tyčích, tak v samotné převodce řízení,“ pokračuje ve výčtu závad Vápeník. Velkou pozornost si zaslouží rozvody. Praskání řemene totiž není žádnou výjimkou.
Ve zpětném zrcátku
1990 – představení druhé generace modelu Pajero.
1991 – zahájení prodeje vozu ve tří a pětidveřovém provedení se zážehovým motorem 3.0 V6/110 kW a turbodieselem 2.5 TD/73 kW, následně uvedeno provedení Softtop (kabrio) odovzené od třídvěřové varianty.
1994 – modernizace a facelift, nové motory 3.5 V6/153 kW a 2.8 TD/92 kW, sériově montován airbag řidiče.
1995 – nově motor 3.0 V6 o výkonu 133 kW.
1997 – agregát 3.0 V6 upraven na výkon 130 kW, sériově montován airbag spolujezdce.
1998 – další modernizace, motor 3.5 V6 nyní o výkonu 143 kW.
2000 – automobil nahrazen třetí generací.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP model Pajero nikdy neabsolvoval.