Mercedes-Benz třídy C (2014): oficiálně, detailně a s cenou od 828 850 Kč

Daimler mluví v souvislosti s uvedením nového céčka o nových standardech, skvělé aerodynamice, ekonomických motorech i nižší hmotnosti, tak se na to pojďme podívat zblízka.

Nepřímý souboj tří automobilových značek před světovými premiérami jejich velkých novinek na lednovém detroitském autosalonu pomalu graduje. Ford jako domácí hráč si zajistil notnou pozornost publika šestou generací modelu Mustang a na nedostatek zájmu návštěvníků NAIAS 2014 si téměř jistě nebude muset stěžovat ani BMW se svými sportovními modely M3 (F80) a M4 (F82). Podaří se Mercedesu zastínit tyto hvězdy svou vlastní – zbrusu novou třídou C?

Pokud jde o moment překvapení, Mercedes si velké naděje asi nedělá. Nový model vyvíjený pod interním kódovým označením W205 byl několikrát nafocen bez maskování, automobilce párkrát unikly tovární fotografie, sama vypustila záběry interiéru a nakonec ani kamufláž testovacích prototypů představených kupříkladu při zkouškách s figurínou Václava Klause nebyla tak důsledná, aby utajila všechny detaily.

Pokud něco dalšího veřejnost a příznivce patrně neohromí, pak je to design vozu. Ne že by nový zástupce Mercedesu ve střední třídě nevypadal zajímavě, to rozhodně říci nechceme, navázal však pouze na CLA a třídu S, místo aby tento směr dále rozvíjel. Nepochybujeme, že se líbit bude, což si ostatně můžete ověřit ve velké fotogalerii, každopádně možná mohlo být „Céčko“ vizuálně méně zaměnitelné s vlajkovou lodí Mercedesu.

Tradičním zvykem novinek ve srovnání s předchůdci je nárůst téměř ve všech směrech a tomuto trendu se nevyhýbá ani třída C. Do délky narostla na 4686 mm, šířka činí 1810 mm a na výšku byste naměřili 1442 mm, jinak řečeno, je o 95 mm delší, 40 mm širší a naopak o 5 mm nižší než W204. Tradičním ukazatelem změn, který by měla ocenit posádka, je změna rozvoru a ani tady se nic neobvyklého nedělo – vzdálenost náprav se zvětšila z 2760 na 2840 mm, čímž třída C o 30 mm překonala aktuální BMW řady 3.

Je-li pro vás nějakým způsobem důležitý také objem zavazadlového prostotu, vězte, že i tady W205 překonává svého předchůdce, jde však spíše o akademické vítězství v poměru 480 vs. 475 litrů, než o nějaký skutečný přínos.

Navzdory očekávanému nárůstu rozměrů nového modelu se inženýři Daimleru docela vytáhli, když se jim docela zásadním způsobem podařilo snížit hmotnost. Postarala se o to hybridní konstrukce složená z vysokopevnostních ocelí a hliníku, přičemž lehčí z těchto kovů tvoří téměř padesát procent hmotnosti samotné kostry – vnější panely jsou téměř kompletně z aluminia. Co to znamená v konkrétních číslech?

Mercedes říká, že na karoserii se mu podařilo uspořit kolem 70 kg, zatímco celkově srazil váhu cirka o 100 kg. Při pohledu do tabulek tohle sedí, ale zatím pouze u základní benzínové C 180, která zhubla z 1480 na skvělých 1395 kg a to ještě můžeme odečíst povinný euro-balast 75 kg. V případě C 220 CDI je redukce hmotnosti poněkud menší (1550 oproti 1600 kg).

Nová třída C slušně boduje také co do aerodynamiky. Zatímco koeficient Cd dieselu zůstal na původní slušné hodnotě 0,26, verze provedení C 220 BlueTec Eco se podle měření automobilky dostala na hranici 0,24.

Nabídka motorizací bude v první fázi poněkud omezená, rychle se však má rozšiřovat. V tuto chvíli najdete už i v českém ceníku v roli nejlevnější varianty benzínový model C 180 s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru, výkonu 156 koní při 5300 ot./min. a točivém momentu 250 newtonmetrů v rozmezí od 1200 do 4000 otáček. Ve spojení se šestistupňovým manuálem bude vůz schopen akcelerovat na stovku za 8,2 sekundy, jezdit nejvyšší rychlostí 225 km/h a v normovaném testu vykazovat průměrnou spotřebu od 5,0 do 5,5 litru na 100 km podle výbavy a použitých pneumatik. S příplatkovým sedmistupňovým automatem se zrychlení zhorší o 0,3 s, 2 km/h a spotřeba vychází na 5,4 až 5,8 l.

Druhým zážehovým čtyřválcem v nabídce bude model C 200, který na rozdíl od předchozího auta nevyužívá turbodmychadlem dopovanou osmnáctistovku, nýbrž přeplňovaný dvoulitr. Ten bude mít identických 184 koní (při 5500 ot./min.) a nepatrně vyšší točivý moment vrcholící hodnotou 300 newtonmetrů při 1200 až 4000 otáčkách. S manuálem se dostanete na 100 km/h za 7,5 sekundy, s automatem naopak o dvě desetiny vteřiny rychleji. Maximálka je téměř stejná – 235 a 237 km/h ve prospěch manuálního šestikvaltu a to samé platí také pro průměrnou spotřebu pohybující se od 5,3 do 5,7 litru.

Dieselový Mercedes C 220 BlueTec dotal známý čtyřválec o objemu 2,1 litru a v tomto provedení vyprodukuje 170 koní od 3000 do 4200 ot. a maximální točivý moment 400 Nm při 1400 až 2800 ot./min. Výběr převodovek se nemění, také zde bude k mání manuál (8,1 s, 234 km/h, 4,0 – 4,2 l/100 km) anebo automat 7G-Tronic Plus (7,8 s, 233 km/h a 4,3 až 4,5 l).

Kolik bude Mercedes za své nové modely chtít? C 180 pořídíte od 828 850 Kč, za silnější C 200 dáte nejméně 901 450 Kč a nejdražší variantou bude prozatím naftové C 220 BlueTec za minimálně 901 450 Kč.

Pochopitelně portfolio v tomto složení dlouho nezůstane. Mercedes říká, že bude pod přední kapotu „Céčka“ montovat až pět zážehový čtyřválců s výkonem od 156 do 238 koní, včetně superúsporné verze C 180 Eco Edition. Pravděpodobně už během příštího roku se v prodeji objeví benzínový šestiválec s výkonem 333 koní a hotovou věcí je též diesel-elektrický vůz C 300 BlueTec Hybrid kombinující čtyřválec 2,1 l (204 k) a elektromotor (27 k). Přesnou spotřebu zatím neznáme, Mercedes nicméně uvádí předběžnou hodnotu 3,9 litru na 100 kilometrů.

Jak už jsme několikrát psali, nová třída C se bude chtít rozsahem své výbavy vyšvihnout na úroveň třídy S a ukázat konkurenci záda. Předpoklady k tomu má, nečekejte však, že bude mít všechno v základu. Třeba přední světla budou mít v základu halogeny, za příplatek pak budou k dispozici dva typy LED, ty dražší pak v aktivním provedení. Také obrazovka s uhlopříčkou téměř 22 cm na vrcholu palubní desky vypadá hezky, dostanou jej však pouze majitelé, kteří si objednají systém Comand. Podobně to platí také pro head-up displej, adaptivní tempomat či podvozek, jenž ve standardu dostanete s ocelovými pružinami, ale za příplatek vám je Mercedes vymění za vzduchové jednotky na obou nápravách.

Když už jsme u šasi, za zmínku stojí také fakt, že W205 je postavena na nové platformě MRA s čtyřprvkovým zavěšením kol vpředu a pětiprvkovými závěsy vzadu. Výše uvedené ocelové pružiny pak Mercedes ve spojení s různými tlumiči ponechá v komfortním nastavení, mírně ostřejším pro výbavu Avantgarde anebo jej naladí sportovně při současném snížení podvozku o 15 mm. Bez ohledu na motorizaci či modifikaci budou mít všechny Mercedesy třídy C řízení Direct Steer s elektrickým posilovačem, degresivním účinkem a variabilním převodem závislým nikoli od rychlosti ale úhlu natočení volantu.

Tím jsme samozřejmě všechny detaily ke konkurenci BMW 3 a Audi A4 nevyčerpali, mnohé informace jsme však psali v nesčetném počtu předchozích článků a mnohé jistě napoví také videa připojená na konci tohoto textu. Budete-li hledat další detaily, mnohé napoví také ceník nové třídy C na stránce českého zastoupení Mercedesu.

16.12.2013 4:46| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist