Mercedes-Benz GLC 220d (2016)

Nová generace kompaktního SUV značky Mercedes-Benz s novým označením, ovšem s důrazem na "staré" hodnoty jako jsou dynamika, komfort, bezpečnost.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Radosti

Dynamika, spotřeba, celková vyváženost, jízdní vlastnosti

Starosti

Pro někoho možná (subjektivně) vzhled


Mercedes-Benz změnil logiku označování svých modelů – už jsem o tom s dostatečným předstihem psali, a rychlým připomenutím jen zmíníme, že z řady GLK se stala řada GLC. Kdy GL označuje příslušnost k linii SUV a C je odkazem na „základní třídu C. Tolik v úvodu, abychom dokázali auto zařadit. Protože – a hned se dotknu „Starosti“ z úvodu, mám osobně dost problém nové Mercedesy poznávat a „zaškatulkovat“ do příslušných tříd. Bez sarkasmu říkám, že Mercedes trpí audismem a narážím na to, že podobně jako konkurenční značka, tak i Mercedes v mých očích stírá (vizuální) rozdíly mezi jednotlivými modelovými řadami. Třída C vypadá jako zmenšená třída S, u GLC na první pohled samozřejmě poznám příslušnost ke značce, ale pak s bližší identifikací váhám.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tím chci říct, že určitý unikátnější design auta by mi nevadil, spíše naopak, to vše navíc se vzpomínkou na původní GLK, které svými ostrými liniemi a téměř pravými úhly byly jednak nepřehlédnutelné, a také originální.

Interiér

Naopak v kabině nemám s tím, jak GLC vypadá, sebemenší problém, naopak materiály, linie, koncepce, sladění všeho do jednoho konceptu, mi sedne a líbí se mi. Líbí se mi prostornost, kterou auto nabízí i navzdory tomu, že se nejedná o největší řadu v nabídce, spíše naopak. Pohodlí na zadních sedačkách je dostatečně, a to samé platí i o sezení vpředu. Za volantem se cítím hlavně pohodlně, ale v zatáčkách mne sezení drží a nemám obavu, že bych cestoval ze strany na stranu. Jistě, nejde o anatomické skořepiny v závodním stylu, ale i přes zřetelně komfortní charakter umí sedadlo podržet.

Abych jen slepě nechválil, je tady panel obrazovky, který mi nezapadá vzhledově do jednoty kabiny a vypadá, a v reálu vlastně skutečně je, tak nějak naroubovaný nad středovou konzolu. Systém konkurence, kdy panel zajíždí dovnitř přístrojové desky my přijde jako elegantnější řešení. U Škody Citigo mi až tak nevadí, že externí navigace trčí uprostřed zorného pole, u Mercedesu bych viděl raději něco jiného. Což nic nemění na tom, že mi vyhovuje, jak multimediální systém se svým řidičským rozhraním funguje, včetně navigace (jakkoli kolega v redakci by nesouhlasil a upřednostnil systém od BMW jako sofistikovanější).

Méně uživatelsky „přítulný“ my přijde ovladač jízdních režimů, mohu volit mezi sportovním režimem, méně sportovním a tak dále, jak je dnes v módě, a je pravda že někdejší tlačítko bylo ještě horší, ovšem u páčkového přepínače jsem se někdy prstem na jeho vrchol nestrefil, a přepínal jsem režimy nemotorně. Znovu se vrátím k BMW, tam přepínání dvěma tlačítky způsobem jedno tlačítko pro listování „nahoru“ a druhé „dolů“ pod prsty funguje lépe. Další ovladače, ergonomie, vše v pořádku.

Pohon

O pohon vozu se stará naftový čtyřválec s objemem 2,2 litru, výkonem 170 koní a točivým momentem 400 Nm. Potenciál na první pohled slušný, pouze hmotnost auta pracuje v neprospěch pohonné jednotky. Hendikep poměru hmotnosti a výkonu/točivého momentu vyvažuje devítistupňová převodovka. Nestane se, že by motor neměl sílu, než by mělo dojít k jeho „vyčerpání,“ automat přeřadí. Rychle, hladce, jemně, neznatelně. Takže ve výsledku nesprintujete z nuly na stovku jako s osmiválcovým AMG – zrychlení trvá 8,3 sekundy – ale reálné tempo, jakmile se rozjedete, je příjemně vysoké. Můžete jet svižně, maximálka je stanovena na 210 km/h, díky pohonu všech kol a podvozku je přilnavost ukázková, a bez ohledu na to, kde právě jedete, se nemusíte zaobírat tím, že by vás cokoli v jízdě limitovalo.

Spotřeba

S dynamikou souvisí spotřeba. Ta teoretická je podle tabulek někde u pěti litrů nafty na sto kilometrů, ale reálnou bych se jí nazvat neodvážil. Já jsem jezdil na nějakých osm litrů, s plně naloženým autem a spíše svižně než pomalu, a to hodnotím velmi kladně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Ovladatelnost jsem už naznačil v předchozích odstavcích. V širším ohledu se s autem pracuje velmi dobře. Cokoli potřebuji nastavit – s výjimkou režimů jízdy, jak jsem zmínil, nastavím snadno a rychle. Ovladatelnost auta jako taková, myšleno jízdní, je také velmi dobrá. Pohon všech kol funguje jako stálá vstupenka do světa maximální přilnavosti, je téměř nemožné auto utrhnout, destabilizovat – a proč by to kdo také dělal. Vyjel jsem s vozem jen tak zkušebně do terénu, jen pro ten pocit, a Mercedes pracoval jak měl. Terénem myslím zasněžené parkoviště na horách, mokrou louku u chaty, nepředpokládám, že by s GLC někdy někdo chtěl absolvovat trial ve stylu soukromé offroad rally. A jako rodinné auto pro cesty na lyže (extrémnější cíl cesty mě jako teoretického řidiče Mercedesu nenapadá) je vše tak, jak má být.

Verdikt

Mercedes GLC je velmi dobré SUV z kategorie kompaktních – míněno spíše s ohledem na další vozy třídy SUV značky Mercedes, protože kompaktnost tak trochu popírají skutečné rozměry auta. V našem konkrétním případě mělo auto dobrý naftový motor, který uměl nabídnout jak slušnou dynamiku, tak přijatelnou spotřebu. SUV vypadá decentně a luxusně, jakkoli s nádechem subjektivního hodnocení ztratilo určitou jedinečnost svého předchůdce, v kabině vynahrazuje vše maximálním pohodlím a příjemným prostředím. To vše za cenu lehce přes jeden milion korun.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2143
Kompresní poměr16,2:1
Převodovkadevítistupňová autmatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředumultilink
Vzadumultilink
Brzdy vpředukotoučové, vnitřně ventilované
Brzdy vzadukotoučové, vnitřně ventilované
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)127/170 v 3000 - 4200
Točivý moment (Nm)400 v 1400 - 2800 ot./min
0-100 km/h (s)8,3
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)5,5 - 5,0
Objem nádrže (l)50/7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4656
Šířka (mm)1890
Výška (mm)1639
Rozvor náprav (mm)2873
Provozní hmotnost (kg)1845
Zavazadlový prostor (l)505
Ceny
Základní cena modelu1 177 330 Kč
Základní cena test. verze1 189 430 Kč
8.2.2016 2:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist