autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes-Benz GLC > Mercedes-Benz GLC 220d (2016)
Mercedes-Benz GLC 220d (2016)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Radosti
Dynamika, spotřeba, celková vyváženost, jízdní vlastnosti
Starosti
Pro někoho možná (subjektivně) vzhled
Mercedes-Benz změnil logiku označování svých modelů – už jsem o tom s dostatečným předstihem psali, a rychlým připomenutím jen zmíníme, že z řady GLK se stala řada GLC. Kdy GL označuje příslušnost k linii SUV a C je odkazem na „základní třídu C. Tolik v úvodu, abychom dokázali auto zařadit. Protože – a hned se dotknu „Starosti“ z úvodu, mám osobně dost problém nové Mercedesy poznávat a „zaškatulkovat“ do příslušných tříd. Bez sarkasmu říkám, že Mercedes trpí audismem a narážím na to, že podobně jako konkurenční značka, tak i Mercedes v mých očích stírá (vizuální) rozdíly mezi jednotlivými modelovými řadami. Třída C vypadá jako zmenšená třída S, u GLC na první pohled samozřejmě poznám příslušnost ke značce, ale pak s bližší identifikací váhám.
Tím chci říct, že určitý unikátnější design auta by mi nevadil, spíše naopak, to vše navíc se vzpomínkou na původní GLK, které svými ostrými liniemi a téměř pravými úhly byly jednak nepřehlédnutelné, a také originální.
Interiér
Naopak v kabině nemám s tím, jak GLC vypadá, sebemenší problém, naopak materiály, linie, koncepce, sladění všeho do jednoho konceptu, mi sedne a líbí se mi. Líbí se mi prostornost, kterou auto nabízí i navzdory tomu, že se nejedná o největší řadu v nabídce, spíše naopak. Pohodlí na zadních sedačkách je dostatečně, a to samé platí i o sezení vpředu. Za volantem se cítím hlavně pohodlně, ale v zatáčkách mne sezení drží a nemám obavu, že bych cestoval ze strany na stranu. Jistě, nejde o anatomické skořepiny v závodním stylu, ale i přes zřetelně komfortní charakter umí sedadlo podržet.
Abych jen slepě nechválil, je tady panel obrazovky, který mi nezapadá vzhledově do jednoty kabiny a vypadá, a v reálu vlastně skutečně je, tak nějak naroubovaný nad středovou konzolu. Systém konkurence, kdy panel zajíždí dovnitř přístrojové desky my přijde jako elegantnější řešení. U Škody Citigo mi až tak nevadí, že externí navigace trčí uprostřed zorného pole, u Mercedesu bych viděl raději něco jiného. Což nic nemění na tom, že mi vyhovuje, jak multimediální systém se svým řidičským rozhraním funguje, včetně navigace (jakkoli kolega v redakci by nesouhlasil a upřednostnil systém od BMW jako sofistikovanější).
Méně uživatelsky „přítulný“ my přijde ovladač jízdních režimů, mohu volit mezi sportovním režimem, méně sportovním a tak dále, jak je dnes v módě, a je pravda že někdejší tlačítko bylo ještě horší, ovšem u páčkového přepínače jsem se někdy prstem na jeho vrchol nestrefil, a přepínal jsem režimy nemotorně. Znovu se vrátím k BMW, tam přepínání dvěma tlačítky způsobem jedno tlačítko pro listování „nahoru“ a druhé „dolů“ pod prsty funguje lépe. Další ovladače, ergonomie, vše v pořádku.
Pohon
O pohon vozu se stará naftový čtyřválec s objemem 2,2 litru, výkonem 170 koní a točivým momentem 400 Nm. Potenciál na první pohled slušný, pouze hmotnost auta pracuje v neprospěch pohonné jednotky. Hendikep poměru hmotnosti a výkonu/točivého momentu vyvažuje devítistupňová převodovka. Nestane se, že by motor neměl sílu, než by mělo dojít k jeho „vyčerpání,“ automat přeřadí. Rychle, hladce, jemně, neznatelně. Takže ve výsledku nesprintujete z nuly na stovku jako s osmiválcovým AMG – zrychlení trvá 8,3 sekundy – ale reálné tempo, jakmile se rozjedete, je příjemně vysoké. Můžete jet svižně, maximálka je stanovena na 210 km/h, díky pohonu všech kol a podvozku je přilnavost ukázková, a bez ohledu na to, kde právě jedete, se nemusíte zaobírat tím, že by vás cokoli v jízdě limitovalo.
Spotřeba
S dynamikou souvisí spotřeba. Ta teoretická je podle tabulek někde u pěti litrů nafty na sto kilometrů, ale reálnou bych se jí nazvat neodvážil. Já jsem jezdil na nějakých osm litrů, s plně naloženým autem a spíše svižně než pomalu, a to hodnotím velmi kladně.
Ovladatelnost
Ovladatelnost jsem už naznačil v předchozích odstavcích. V širším ohledu se s autem pracuje velmi dobře. Cokoli potřebuji nastavit – s výjimkou režimů jízdy, jak jsem zmínil, nastavím snadno a rychle. Ovladatelnost auta jako taková, myšleno jízdní, je také velmi dobrá. Pohon všech kol funguje jako stálá vstupenka do světa maximální přilnavosti, je téměř nemožné auto utrhnout, destabilizovat – a proč by to kdo také dělal. Vyjel jsem s vozem jen tak zkušebně do terénu, jen pro ten pocit, a Mercedes pracoval jak měl. Terénem myslím zasněžené parkoviště na horách, mokrou louku u chaty, nepředpokládám, že by s GLC někdy někdo chtěl absolvovat trial ve stylu soukromé offroad rally. A jako rodinné auto pro cesty na lyže (extrémnější cíl cesty mě jako teoretického řidiče Mercedesu nenapadá) je vše tak, jak má být.
Verdikt
Mercedes GLC je velmi dobré SUV z kategorie kompaktních – míněno spíše s ohledem na další vozy třídy SUV značky Mercedes, protože kompaktnost tak trochu popírají skutečné rozměry auta. V našem konkrétním případě mělo auto dobrý naftový motor, který uměl nabídnout jak slušnou dynamiku, tak přijatelnou spotřebu. SUV vypadá decentně a luxusně, jakkoli s nádechem subjektivního hodnocení ztratilo určitou jedinečnost svého předchůdce, v kabině vynahrazuje vše maximálním pohodlím a příjemným prostředím. To vše za cenu lehce přes jeden milion korun.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2143 |
Kompresní poměr | 16,2:1 |
Převodovka | devítistupňová autmatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | multilink |
Vzadu | multilink |
Brzdy vpředu | kotoučové, vnitřně ventilované |
Brzdy vzadu | kotoučové, vnitřně ventilované |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 127/170 v 3000 - 4200 |
Točivý moment (Nm) | 400 v 1400 - 2800 ot./min |
0-100 km/h (s) | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 - 5,0 |
Objem nádrže (l) | 50/7 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4656 |
Šířka (mm) | 1890 |
Výška (mm) | 1639 |
Rozvor náprav (mm) | 2873 |
Provozní hmotnost (kg) | 1845 |
Zavazadlový prostor (l) | 505 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 177 330 Kč |
Základní cena test. verze | 1 189 430 Kč |