autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz gl > Mercedes-Benz GL 350 Bluetec
Mercedes-Benz GL 350 Bluetec
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.4
RADOSTI
Komfort, spotřeba, styl, sladění pohonného ústrojí
STAROSTI
Rozměry, hmotnost a s tím spojené jízdní vlastnosti
Nemá osmiválec! Dalo by se říct hned v první větě jako výtka. A dodat nelze nic jiného než že skutečně nemá. Tedy naftový osmiválec. I Range Rover ho má, koncern VW taktéž (a nutno říct, že velmi dobrý), tak proč ne Mercedes?
Protože ho nepotřebuje. Myslím si to. A myslel jsem na to celý týden, když jsem s autem jezdil a říkal si, jestli se mi s naftovým šestiválcem líbí nebo ne. Tedy přesněji jestli s šestiválcem funguje a zda další dva hrnky pod kapotou opravdu postrádám. Ne, nepostrádal jsem.
Samozřejmě, rozdíl by byl znát, to ne že ne, šestiválec má výkon 258 koní a točivý moment 620 Nm, a pokud by byl potenciál pohonné jednotky vyšší, znamenalo by to při hmotnosti dvě a půl tuny zajímavější dynamiku a nižší spotřebu. To asi ano – ale zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost za 7,9 sekundy, maximálka 220 km/h a spotřeba kolem osmi litrů při klidném pojíždění a nějakých jedenáct litrů na dálnici nevyhovuje? Ale ano.
Mercedes GL 350 Bluetec není pomalý, rychlost v přímce je to nejmenší, co bych mu chtěl vytýkat. Pokud nějaká kritičtější poznámka, tak k chování v zatáčkách. To je lepší než bylo v řadě GL dřív, kdysi značně nedotáčivé auto naučili u Mercedesu ochotněji vplouvat do zatáček, jak díky mechanickému nastavení podvozku, tak i díky elektronice, která umí přibrzďovat kola tak, abyste neopustili s autem ideální linii po tečně. Přesto je ale nedotáčivost zřetelná.Aby ne, při těch rozměrech a hmotnosti. Každopádně náklony, které by jeden očekával, ty nikde. A to je skvělé, třeba už zmiňovaný Range Rover se pohupoval v bocích trochu víc.
Asi nebude překvapením, když prohlásím, že je GL pohodlné. Třeba tím, že narostlo do všech stran, kabina je prostorná a sedět na zadní, rozumějte třetí řadě sedadel, mohou nejen děti a Jiří Krytinář, ale také, i když přece jenom krátkodoběji, dospělí lidé. Bez urážky a s hlubokou úctou k herci s drobným vzrůstem, když už jsem vzal jeho jméno do úst, předpokládám, že by se mu, a nejen jemu, hůře do auta nastupovalo. Vklouznout do sedačky s tak vysokým posezem a přes nástupní prahy není zrovna jednoduché.
Do terénu i na silnici je tady řada nastavení podvozku. Které asi ani nevyužijete.
Sedačky… Kabina je ve stylu Designo a sezení bych mohl klidně srovnat s luxusní koženou pohovkou, kterou bych rád měl v obývacím pokoji. Materiály obecně vynikající a zpracování také. I když jsem měl pocit, že některá tlačítka jsou provozem uvolněna víc, než by měla v rámci krátkého „novinářského“ nájezdu být.
Od tlačítek mohu klidně přeskočit k ovladačům na středové konzole, které slouží k nastavování světlé výšky a jízdních režimů. Mohl chvíli asi hovořit o tom, jak se GL chová v terénu, a zároveň musím přiznat, že terénem, do kterého jsem s autem za necelé tři miliony vjel, bylo pole, meze, nějaké nerovnosti u lesa, ale rozhodně ne lom s čerstvě natěženými kusy kamene. Nemyslím si navíc, že by kdokoli z majitelů GL do horšího „offroadu“ kdy vjel.Každopádně na suchu a mokru se GL chová výtečně, projede asi vším, kam v rámci běžného ježdění vyrazíte. Nevím, jestli není nevhodné mluvit teď o zimě vzhledem k času testování, ale já si vzpomínám na někdejší poměrně velké obtíže GL, které jsem měl v hlubokém sněhu, kde bojovala hmota (tedy hmotnost, abych mluvil tak, jak mám) s bílou hmotou (čili sněhem), čímž chci říct, že těžké auto si sedlo do sněhu a i přes všechny offroadové pomůcky nevyjelo. Ne dokud jsem ho částečně neodhrabal a pak nerozhoupal změnou směru jízdy a cukáním vpřed a vzad. Abych nevytvořil dojem, že jsem zapadl někde na Aljašce, závěj byla vysoká v řádech decimetrů. Ale teď v létě vše v pořádku, takže nemám důvod si stěžovat.
Ve velkém kufru je třetí řada sedadel a pořád ještě dost místa na pár zavazadel.
Nemohu si stěžovat ani na výbavu, ta zahrnovala vše, co u velkého a luxusního Mercedesu čekám, včetně, co já vím, systému na čtení dopravních značek. V příplatcích se cena tohoto konkrétního auta zvedla asi o milion a to muselo být někde znát.
Musím se před závěrem vrátit ještě k osmiválci. Není tu a nevadí, a co se mi opravdu líbilo, tak že šestiválec nebyl nijak přebuzený a skvěle ladil s převodovkou. Když vzpomenu (na dnes již minulou) generaci BMW X5, tak ve verzi 40d (tedy právě s šestiválcem) mi přišel výkon motoru trochu „nad“ převodovkou.
DOPORUČUJEME: BMW X5 xDrive M50d
Auto bylo silné a rychlé, ale také méně kultivované při změnách rychlostních stupňů a ostřejší akceleraci. Asi tak jako to vnímám u Mercedesu E 250 CDI. Nicméně Mercedes-Benz GL 350 Bluetec nepůsobí tak agilním dojmem, ale je vysoce kultivovaný a komfortní.
Verdikt
Chybí Mercedesu GL naftový osmiválec? Podle mne ne, nechybí. Šestiválec je dobrý a prezentuje se ideálním sladěním se zbytkem auta, a také příznivou spotřebou. Pokud někdo potřebuje číslo 8 jako své šťastné, může si koupit model s benzínovým osmiválcem, popřípadě pro extra vybočení z davu verzi GL63 AMG. Pro běžný typ ježdění – rodinný, osobní, pracovní, atd. – by měl Mercedes-Benz GL 350 Bluetec valné většině těch, kteří si jej mohou dovolit, bohatě stačit.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | šestiválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2987 |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190/258 při 3600 |
Točivý moment (Nm) | 620 v 1800 - 3500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,7 |
Objem nádrže (l) | 112 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5120 |
Šířka (mm) | 1934 |
Výška (mm) | 1850 |
Provozní hmotnost (kg) | 2455 |
Zavazadlový prostor (l) | 680 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 801 690 Kč |
Cena testovaného vozu | 2 773 927 Kč |