Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake

Auto od začátku myšlené jako stylové a elegantní teď nabízí také praktičnost. Daří se anebo jde o spojení nespojitelného?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9

RADOSTI
Jízdní vlastnosti, styl, kufr, motor

STAROSTI
Špinící se zadní sklo, opticky menší interiér

Můj vztah k Mercedesu je poměrně zvláštní neboť jako jeden z mála lidi, pohledem přátel a kolegů, patřím mezi nadšence řady R. Už se neprodává, ale když byla v nabídce, nenechal jsem na nic dopustit. Jistěže to bylo tak trochu auto jako od Homera Simpsona, které umělo (skoro) všechno, ale představa luxusního velkého vozu postaveného na základech třídy S, s pohonem všech kol, obrovským kufrem, silným motorem, rozumnou spotřebou (mluvím o 350 CDI) a pohonem všech kol? Pro mne ideální. Shooting Brake je jiný, od podstaty má odlišné zaměření a soustředí se spíše na design a  styl, a přesto se mi líbí také, a to moc.

Čtyřdveřové kupé, jakkoli to zní podivně, mne neoslovilo, a  pokud, tak spíše ve své předchozí generaci než v té současné. Ovšem kombi, které se jmenuje také ne zcela přesně Shooting Brake, mne uchvátilo.Je skutečně elegantní, a co mne překvapilo, tak stejnou měrou praktické.Začnu kufrem, který by nemusel být prioritou u auta tohoto typu, ale pro mne jako pro člověka, který má rád pěkná auta, ale nevyhne se občasnému transportu nadměrného nákladu, je důležitý. Mercedes neuvádí objem zavazadlového prostoru a já jsem kolem neběhal s měřidlem, ale naložil jsem do auta krabici od velké plazmové televize. Popravdě jsem nečekal, že se tam vejde, ale kufr je hluboký a široký. Svažující se střecha neumožňuje přepravovat náklad typu lednička, pokud by to snad někoho napadlo, ale cokoli běžného převezete bez problémů. Lyže jsem protáhl přes kufr a sklopené zadní sedadlo.

Nepraktická je podlaha kufru, materiál, že kterého je vyrobena. Jde o ušlechtilé dřevo, díky kterému vypadá dno zavazadelníku jako paluba jachty, ale cokoli tvrdšího zanechá při manipulaci na povrchu nesmazatelnou stopu. Ale jde o volbu, kterou nemusíte při zadávání objednávky u prodejce vyžadovat.A ještě jedna výtka ke kufru. Svažující se střecha vypadá elegantně, ale díky velkému zkosení se dost špiní. Jel jsem za pošmourného počasí a defacto jsem přišel na sto kilometrech o celou zásobu ostřikovače, protože každých pár set metrů jsem musel totálně zanesené zadní sklo omýt. Daň za design.

Naftový šestiválec mám rád pro jeho výkon a spotřebu, je úchvatné, že lze díky spojení pohonu zadních kol a 350 CDI s výkonem 265 koní jezdit za nějakých osm, devět litrů. Auto je při tom velice rychlé, na stovku se dostane za 6,6 sekundy, maximálka je omezená na 250 km/h a pokud patříte mezi milovníky vlny točivého momentu, tak vás 620 Nm dostupných v rozmezí 1600 až 2400 otáček uchvátí.


Karbonový interiér přijde na pěknou sumičku, ovšem s imitací si ho nespletete!

Škoda jen, že sedmistupňová převodovka nemá polohu klasického „neutrálního“ jízdního režimu, je tady eco-mód jako standard, který působí tak nějak utlumeně a pak sport. Právě v tomto nastavení je auto svižné, dychtivé, rychlé. Já bych ale uvítal „něco mezi sportem a ecem.“ Možná je tohle nějaký standard poslední doby, ten samý pocit potřeby mezistupně u  převodovky jsem měl u našeho dlouhodobě testovaného Peugeotu 508 SW.

U sportovně – elegantního auta jsem měl zpočátku obavu, aby nebylo zbytečně tvrdé. Planou obavu, nastavení podvozku mi přišlo později vyvážené. V zatáčkách na mne působilo CLS Shooting Brake jistě, pevně solidně, na nerovnostech a výmolech nepřecházely rány skrz podvozek k posádce. Dobrá práce. Ve volantu jsem necítil mnoho informací, nicméně cosi ano, auto s pohonem zadních kol se mi líbilo víc, než Mercedesy s pohonem všech kol, typické svou nedotáčivostí.


Téměř černá magie. CLS má velký kufr, a přesto vypadá pořád velmi elegantně.

V interiéru jsem si lebedil… vizuálně přiléhavá kabina je ve skutečnosti větší, než opticky působí, sedačky jsou pohodlné, ideální na dlouhé cestování, ergonomie příkladná. Cena základní verze se čtyřválcem je 1 433 850 Kč a to je specifikace, kterou bych si já osobně neobjednal. Myslím si, že pokud se k nějakému modelu čtyřválec nehodí, tak je to právě CLS. Startovní cena pro Shooting Brake se šestiválcem je o necelých sto tisíc vyšší, a to konkrétně znamená 1 524 600 Kč.

DOPORUČUJEME: Policejní auta, na která si musíte dát opravdu pozor

Slovo „startovní“ je důležité, protože si s příplatky můžete auto vybavit obvyklými záležitostmi typickými pro Mercedes, a rázem zvednout pořizovací cenu řádově o stovky tisíc korun, milion. Lak karoserie Designo přijde na 112 tisíc Kč, disky AMG ocenili u Mercedesu na 77 tisíc, sytém BangOlufsen vyjde na 125 tisíc, Led Light Systém je za 45 tisíc, exteriérová sada AMG z karbonu vyjde na 120 tisíc korun, čalounění Designo je za 130 tisíc Kč. Výběr a výsledná cena jsou jen a jen na zákazníkovi a horní hranice téměř neexistuje.

Verdikt
Chtěl jsem najít nedostatky Mercedesu CLS 350 CDI Shooting Brake, ale nepřišel jsem na nic zásadního. O podlaze jsem mluvil, ale to je detail, který nemusíte mít. Věčně špinavé sklo zadních dveří? Ano, to mne za jízdy na blátivých silicích vadilo. Jízdní vlastnosti? Vynikající, a kombinace motoru, automatické převodovky a pohonu zadních kol pro byla mne ideální. Vlastně ta nejlepší. Verdiktem tak asi může být to, že se CLS 350 CDI Shooting Brake posunuje v mém osobním žebříčku na pozici nejatraktivnějšího Mercedesu současné prodejní nabídky.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcešestiválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)2987
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)195/265 v 3800
Točivý moment (Nm)620 v 1600 - 2400 ot./min.
0-100 km/h (s)6,6
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1
Objem nádrže (l)89
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4956
Šířka (mm)2075
Výška (mm)1516
Provozní hmotnost (kg)1830
Ceny
Základní cena modelu1 433 850 Kč
Základní cena test. verze1 524 600 Kč
12.4.2013 6:30| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist