Mercedes-Benz CLK (1997 – 2002)

Kupé CLK zaujme spíše mladší řidiče toužící po cenově dostupném voze prémiové značky. Většina nabízených ojetin má ale hodně najeto.

​RADOSTI
Příslušnost k prémiové značce, komfortní odpružení, solidní prostornost, spolehlivost.

STAROSTI

Mnoho ojetin s vysokým kilometrovým proběhem, pohon zadních kol nebude vyhovovat každému (zejména v zimě), nesportovní jízdní vlastnosti.

Ve velkém kupé CLK motoristé hledají komfort i sportovního ducha. Zatímco prvního se jim dostane hojně, sportovna vůz mnoho nepobral. Alespoň pokud se nebavíme o modelu 55 AMG s osmiválcem o objemu 5,4 litru a výkonu 255 kW.

Zákazníky si automobil hledá snadno, což je dáno jeho cenovou dostupností. Ojeté CLK dnes totiž pořídíte za ceny od 70 000 korun. To je částka, která dokáže přilákat i mladé řidiče, jež v „cé-el-káčku“ vidí velkou masérskou káru, s níž budou hvězdou na každé diskotéce. Tedy pokud jim po natankování zbude na vstupné.Ne, auto není vyložený žrout, ale při normální svižné jízdě se pod deset na sto nedostanete, ani pokud bude pod kapotou čtyřválec, natož větší motor. A na diesel zapomeňte, ten se dostal až do druhé generace vyráběné od roku 2002, a tak je za úplně jiné peníze.

První řada uvedená v roce 1997 se čtyřokou maskou hlásí k velkému modelu E, ale technicky vychází z menšího „céčka“. Přesto nabídne dostatek místa pro posádku a v případě kupé i pro zavazadla. Zavazadelník má totiž objem 420 litrů, avšak kabriolet uvedený v roce 1998 přepraví jen 240 litrů nákladu.


Jak zde již padlo, podvozek zajistí posádce skvělý jízdní komfort, ale v zatáčkách nijak zvlášť neválí. Měkké nastavení si zde vybírá svou daň a sportovní pocity nenavozuje ani řízení postrádající odpovídající zpětnou vazbu.Pokud jde o nabídku pohonných jednotek, zde je třeba upozornit už na základní dvoulitr disponující výkonem 100 kW. Ten bude vyhovovat jen skutečně klidným řidičům. V nabídce ale najdete i výkonnější přeplňované dvoulitrové motory a to pod označením 200 Kompressor. Nabídnou výkon 120 a 141 kW, a nutno říci, že pracují s mnohem větší ochotou. Z hlediska výkonu a spotřeby představují ideální kompromis.


Čtyřválcové agregáty o objemu 2,3 litru sice jedou jako z praku, ale někdy to vypadá, že se pokoušejí napodobit hlavního hrdinu z pohádky o Otesánkovi. Nijak úsporný není ani šestiválec 3.2 V6/160 kW. O osmiválcích nemluvě.

Na druhou stranu, běh šesti a osmiválcových motorů je velice kultivovaný. O tom že mají výkonu na rozdávání, asi není třeba hovořit. Jenomže kdo ze zájemců o postarší kupé bude mít na provoz těchto motorizací? Samozřejmě kdo má jiný vůz na denní ježdění, je ve zcela jiné situaci. Kladem je spolehlivost motorů.Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont upozorňuje pouze na netěsnosti a z toho plynoucí rizika: „Běžně se vyskytují úniky oleje z motoru, převodovky či diferenciálu. Kontrola vozu na zvedáku by proto měla být pro kupujícího samozřejmostí.“ Dobře prověřte i funkčnost samočinné převodovky, je-li jí vůz vybaven. Pětistupňový automat sice není špatný, ale už není tak spolehlivý jako dříve používaný čtyřstupňový.

Známé jsou také vůle v řízení nebo na přední nápravě. „Koroze karoserie se sice vyskytuje v menší míře než u třídy E W210, ale přesto se nevyhýbá zejména lemům blatníků a spodním hranám dveří. Tento jev je na českém trhu poměrně častý, neboť mnoho exemplářů bylo dovezeno ze zahraničí po havárii a následně nekvalitně opravováno,“ upozorňuje Žilina.

S tím souvisí také často výrazně opotřebený interiér. „Je však třeba si uvědomit, že i přes optimistické cifry na počítadle kilometrů má většina exemplářů za sebou statisíce kilometrů,“ zdůrazňuje zástupce Auto Diskont.Objevují se vozidla s nečitelným displejem na přístrojové desce a různé závady elektroniky. Výjimkou není ani stávkující imobilizér. U manuálních převodovek se objevují nadměrné vůle, což je důsledek opotřebení. Mnoho vozidel má také vypálené rozptylky světlometů.

I přes uvedené časté závady je Mercedes CLK považován za nadprůměrně spolehlivý automobil. Avšak najít skutečně zachovalý vůz nemusí být zrovna snadné, což je dáno opotřebením plynoucím z mnoha tisíc ujetých kilometrů.


Ve zpětném zrcátku
1997 – uvedení kupé CLK se zážehovými motory čtyřválci 2.0 16V/100 kW (značení 200), 2.0 16V/141 kW (označení 200K), 2.3 16V/142 kW (označení 230K) a vidlicovým šestiválcem 3.2 V6/160 kW (označení 320).
1998 – uveden kabriolet vybavený elektricky ovládanou plátěnou střechou v provedeních 200, 200K, 230K, 320 a 430, pro kupé nový vidlicový osmiválec 4.3 V8/205 kW (označení 430).
1999 – facelift modelové řady, nově kupé také v provedení 55 AMG s motorem 5.4 V8/255 kW.
2000 – také kabriolet v provedení 55 AMG s motorem 5.4 V8/255 kW, u obou verzí nahrazeno základní provedení 200 novým 200K s agregátem 2.0 16V/120 kW, varianta 230K nyní se čtyřválcovým motorem 2.3 16V/145 kW.
2002 – nahrazení novou generací modelu CLK.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP Mercedes-Benz CLK nikdy neprošel.

Milan Jirouš

18.9.2011 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist