Mercedes-Benz CLA 220d 4MATIC Shooting Brake vs. Subaru Levorg 1.6 GT-S

Srovnávací test | vydáno 25. 12. 2016

Velikost textu: a a a

Za milion koupíte poměrně dost kombíků s pohonem všech kol a pětisetlitrovým kufrem, řada z nich je vcelku velmi dobrých. A to i přes leckdy značné charakterové odlišnosti.

Odpověď na otázku, jaké vybrat rodinné kombi s pohonem všech kol, má v našich končinách ve většině případů stejný výsledek. Octavia Combi. Nic proti ní, jde o skvělé auto, co když ale netoužíte splynout s davem? S milionem v kapse můžete vybírat z celé řady ne zcela tradičních aut.

My jsme sáhli po dvou takových, ryze srovnávací test za tím ale nehledejte. Už v samotném úvodu přiznávám, že vítěze se nedočkáte, protože by to ani k jednomu nebylo fér. Každý má silné stránky někde jinde, takže v zásadě jen záleží, čemu osobně dáváte přednost. Pro někoho tak může být lepší Subaru, pro jiného Mercedes.

A tím rovnou můžu odstartovat úvodní představování. Na straně jedné stojí červené Subaru Levorg, které v mnoha testech oslnilo skvělými jízdními vlastnostmi a zajímavým designem. Pod kapotou najdete výhradně přeplňovanou šestnáctistovku s výkonem 170 koní, automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem (alias CVT) a stálým pohonem všech kol.

Proti němu, nebo spíše vedle něj, stojí Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, pod čímž si představte stylovou alternativa pro všechny, kterým se zdá céčko příliš usedlé a o chlup dražší, než by si mohli dovolit. Kupředu ho žene vznětový čtyřválec, který je tím hlavním důvodem, proč nejde o srovnávací test v pravém slova smyslu. Má objem 2,2 litru, výkon 177 koní a i on disponuje pohonem všech kol.

Výkon je tedy možná podobný, ale jen těžko položí na misky vah auta s tak radikálně odlišnou myšlenkou. A pro ty z vás, kteří by nás chtěli upozornit na fakt, že Mercedes má v nabídce i zážehové pohonné jednotky bych rád zmínil, že testovací flotila bohužel takovou šíří neoplývá a benzín v ní zkrátka aktuálně není.

Design obou aut si bezesporu zvládnete zhodnotit sami z fotogalerie, sluší se jen uvést, že CLA má za sebou decentní facelift, který se odrazil na přepracovaných světlometech, tvaru masky a nárazníků, ale jinak zůstává všechno při starém. Stylový design v sobě zároveň nese drobné ústupky v prostoru na zadních sedadlech, zatímco Levorg zůstává věrný klasickým tvarům, takže se vzadu rozhodně nebudete cítit tak stísněně. Interiéry obou aut ale dostanou dostatek prostoru v samostatné kapitole.

Interiér

V této disciplíně se dá tak nějak automaticky předpokládat dominance Mercedesu, ve skutečnosti to ale zdaleka není tak jednoznačné. V otázce ergonomie má německá automobilka navrch, to je bez debat, všechny ovládací prvky mají své jasně definované místo, takže se tu rychle zorientujete.

Někoho může zmást pravá páčka pod volantem, která neovládá stěrače, ale jde o volič automatické převodovky. To je ale asi tak všechno, co se dá zmínit na adresu ergonomie. Uvnitř CLA byste však marně hledali špičkový design známý z vyšších tříd, vnitřek je pěkný, ale rozhodně ne tak strhující, jak byste od prémiové automobilky očekávali.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Za zmínku ale rozhodně stojí příjemné sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou a nastavitelnou podporou stehen, které nejen perfektně vypadají, ale dokážou podržet při svižnější jízdě, a zároveň vás z nich při delší cestě nerozbolí záda. Méně prostoru na zadních sedadlech jsme zmiňovali, takže v souvislosti s kombíkem musí zaznít už jen kapacita zavazadelníku, která činí 495 litrů.

Bezprostřední přesednutí do Subaru by vám ještě před lety způsobilo menší kulturní šok, dnes už ale Subaru hraje vyrovnaný souboj. Vnitřek působí útulně a velmi bytelně. Ovládání není tolik intuitivní, a to především kvůli třem displejům. Palubní počítač je umístěný nad displejem navigace, kde zároveň vidíte teplotu klimatizace. Zpočátku to působí trochu zmateně, ale bezesporu si zvyknete. Stěžovat si určitě nebudete ani na použité materiály, které jsou příjemné na dotek a působí odolným dojmem. Zavazadelník? O trochu větší než u Mercedesu, nabídne přesně 522 litrů, v zásadě ale do obou aut naložíte stejně.

Pohon a spotřeba

Vznětový motor Mercedesu vás po nastartování trochu zaskočí svým hrubším chodem, který přenáší jemné vibrace i do interiéru. Jakmile se dostane na svoji provozní teplotu, dost se uklidní, takže vás při jízdě nebude rušit. Spojený je se sedmistupňovou automatickou převodovkou, která ve většině případů řadí hladce a inteligentně. Ve městě se tu a tam nevyhne škubnutí, ale není to nic, z čeho byste si měli dělat hlavu.

Mně osobně dělal větší starosti výkon motoru. Jeho parametry totiž na papíře vypadají docela slušně, stovku by měl pokořit za 7,8 sekundy a Levorg zadupat do země, ale v reálu jsem se nedokázal zbavit dojmu, že auto příliš nejede. A to jsem v něm cestoval úplně sám s pár kilogramy v kufru. Rozhodně bych nehádal, že jde o nejsilnější (vznětovou) motorizaci.  Na maximální rychlost 225 km/h se sice dokáže podívat, ale chvíli mu to trvá.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Po přesednutí do papírově slabšího Levorgu je to pocitově docela jiná káva. Ani Subaru není s přeplňovanou jedna-šestkou žádný trhač asfaltu, ale zrychluje o poznání ochotněji. Což je s podivem, protože převodovka s plynule měnitelným převodem má obvykle v popisu práce zabít jakoukoli dynamiku motoru. Tady je naladěná jinak, mnohem příjemněji.

Při normální jízdě funguje jako jakékoli jiné CVT. Drží otáčky nízko, „řadí“ a auto zrychluje bez jakéhokoli cukání. Motor je navíc velmi dobře odhlučněný, takže vám konstantní otáčky motoru nebudou vadit. Při svižnější jízdě pak převodovka začne využívat předvolené virtuální stupně, což působí přirozeněji. I tak je ale řazení trochu jiné, pomalejší, plynulejší.

Spotřeba je alfou a omegou auta na každodenní ježdění. Asi nikoho nebaví obden tankovat plnou, takže vás bude asi logicky zajímat, jak na tom oba kandidáti jsou. Dle předpokladů je to Subaru, které vás k pumpě zavede častěji. Na dálnici byl Mercedes zhruba o polovinu úspornější, řekl si přibližně o 6 litrů nafty na sto, zatímco Subaru se pohybovalo okolo jedenácti litrů naturalu na sto.

Při svižnějším tempu po německé dálnici se rozdíl trochu snížil, spotřeba Subaru už na rozdíl od Mercedesu tolik nerostla. A z druhé strany, pokud se pokusíte o úspornou jízdu, dokáže Mercedes bez problémů jezdit se spotřebou okolo pěti litrů, zatímco Levorg neustále osciluje okolo dvouciferné hodnoty. Do zápisníku jsem si poznamenal ještě jednu věc - perfektní aerodynamiku Mercedesu. V prospektech se chlubí rekordní hodnotou koeficientu odporu, což je patrné hlavně na dálnici. Když převodovka na dlouhé rovince vyřadí, ujedete stovky metrů s minimálním zpomalením.

Ovladatelnost

Obě auta se ke svižné jízdě staví pozitivně. V případě Mercedesu ale hodně záleží na tom, jaký asfalt před něj postavíte. Na dobré silnici jezdí perfektně, přilnavost je (i vlivem osmnáctipalcových kol) výtečná a ani karoserie se nijak zvlášť nenaklání. Oproti verzi před faceliftem, která velmi ráda odskakovala, jde o výrazný posun kupředu. Na horším asfaltu už to ale není zdaleka tak růžové.

Zajímavé je, že zatímco při popojíždění v pražském centru mi Mercedes přišel poměrně dost tuhý a prkenný, tak na německých silnicích mi najednou podvozek přišel naprosto bezproblémový, dokonce bych se jej nezdráhal označit za komfortní. Inu, zásadním způsobem tedy záleží, po jakých silnicích budete s autem jezdit a samozřejmě také jaká na něj nazujete kola.

Subaru Levorg řada lidí vynáší do nebes za jeho podvozek a něco na tom skutečně je. Jde o jedno z mála aut, které dokáže perfektně skloubit komfortem s ovladatelností. Tlumiče dokážou bez problémů vyžehlit i typickou českou okreskou a co víc, vůbec se něčím takovým nenechají vyvést z míry. Auto pořád sveřepě drží stopu a s neochvějnou ochotou zatáčí. V kombinaci s tuhou karoserií Levorg aspiruje na krále okresek.

Jak moc je ve finále schopný jsme ostatně vyzkoušeli na nejslavnějším závodním okruhu světa. Pokud bych si tedy měl vybrat, které auto z této dvojice vezmu na svoji oblíbenou okresku, byl by to (navzdory nesportovní převodovce) právě Levorg. Líbí se mi, jak čitelně podvozek pracuje, jak reaguje na pokyny volantem i na to, jak dobře jsou u něj cítit přenosy hmotnosti.

Verdikt

Jak už jsem řekl, tento srovnávací test nemá vítěze a poraženého. Spíš … dva vítěze. Každé auto je určené pro někoho docela jiného a jsem si docela jistý, že majitel Mercedesu by si nekoupil Subaru a obráceně. Mercedes je perfektní polykač dálničních kilometrů, na dlouhých cestách je pohodlný, neuvěřitelně tichý a tak úsporný, že bych se ho nezdráhal podezřívat z popírání fyzikálních zákonů. To, jak dokáže plachtit po rovné silnici, mě s každým uvolněním plynového pedálu fascinovalo. A Levorg? To je vážně skvělé auto pro nadšeného řidiče, který se bude za jeho volantem úžasně bavit bez ohledu na to, kam ho cesty zavedou. Jen budete muset akceptovat trochu větší nároky na palivo.

Měření a technické údaje

MotorMercedes-Benz CLA 220d 4MATIC Shooting BrakeSubaru Levorg 1.6 GT-S
Konstrukcevznětový čtyřváleczážehový čtyřválec
Palivomotorová naftaBezolovnatý benzín BA95, min 95 okt.
Plněnípřeplňování turbodmychadlempřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)21431 600
Kompresní poměr16.2:111.0:1
Převodovkasedmistupňová automatickábezestupňová
Poháněná kolavšechna čtyřivšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130 kW (177 k) v 3600 – 3800 ot./min.125 kW (170 k) v 4 800-5 600 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm v 1400–3400 ot./min.250 Nm / 1,800-4,800 ot./min.
0-100 km/h (s)7,88,9
Nejvyšší rychlost (km/h)225210
Spotřeba paliva (l/100 km)6.1–5.7 / 4.4–4.0 / 5.0–4.68,5 / 6,3 / 7,1
Objem nádrže (l)5660
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)46404690
Šířka (mm)17771780
Výška (mm)14351490
Rozvor náprav (mm)26992650
Provozní hmotnost (kg)16151551
Celková hmotnost (kg)21002020
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)15001500
Zavazadlový prostor (l)495522
Ceny
Základní cena modelu744 150 Kč (CLA 180 Shooting Brake)724 000 Kč (1.6 GT Trend)
Základní cena test. verze1 035 760 Kč (CLA 220d Shooting Brake)909 000 Kč (1.6 GT-S Sport)

Komentáře ke článku

  • Při úsporné jízdě.. Zobrazit
    25. 12. 2016, XXX
  • Re: Při úsporné jízdě.. Zobrazit
    26. 12. 2016, Destr
  • Re: Re: Při úsporné jízdě.. Zobrazit
    26. 12. 2016, XXX
  • Re: Spotřeba Zobrazit
    5. 1. 2017, R.Maskal
  • spotřeba Subaru Zobrazit
    10. 1. 2017, Jan
  • bežná spotreba... Zobrazit
    30. 1. 2017, feroj
  • no nevím Zobrazit
    10. 2. 2017, marrtin
  • škoda Zobrazit
    10. 2. 2017, marrtin

Související články

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant

Dotaz na to, jaké auto si koupit, prosba o pomoc při výběru či samotném nákupu auta je pro nás denním chlebem. Pokud se ale jedná o Subaru WRX STI, profesionální povinnost se st...

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den pane doktore. Stala se mi taková věc. Při parkování jsem se otočil a zas... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist