Mercedes a BMW postupně zruší velké atmosférické motory

Oba němečtí obři přechází potichu na přeplňování. Sníží tím emise o desítky procent.

Vlajkové lodě Mercedesu a BMW si člověk představí jedině s poctivými dvanáctiválcovými agregáty. Mercedes-Benz S 600 a BMW 760i, na druhé straně pak Mercedes-Benz SL 65 AMG a v minulosti BMW 850 CSi, to jsou automobily, ke kterým prostě velký dvanáctiválec patří. Tomu ale tak již v blízké budoucnosti nebude.

Oba výrobci jsou tlačeni ke snižování spotřeby a emisí, ale zákazníci chtějí stejné výkony. Jediná jednoduchá cesta je tedy přeplňování menších motorů, tzv. downsizing. Všichni víme, jak dobře to funguje v rodinném hatchbacku za 400 000 korun. Ale jak to bude fungovat v luxusním voze za 4 000 000 korun?

Aby však bylo snižování emisí a spotřeby účelné, musí se spolu s motorem zmenšit (a odlehčit) i celé auto. Zákazníci ale nepřistoupí na zmenšení vnitřního prostoru a kufru, takže se musí zkrátit příď. A to znamená, že se do ní již dlouhý dvanáctiválec nevejde. Nové platformy obou výrobců totiž počítají s kratšími agregáty, aby se současně vyhovělo i přísným předpisům na ochranu chodců a aby bylo možné lépe uzpůsobit aerodynamiku přídě. Tím se má dále zvýšit efektivita.

Mercedes tak postupně začne nahrazovat velké dvanáctiválce přeplňovanými osmiválci a tak dále. Automobilka své plány již před časem odhalila, ale teď teprve vyplouvají na povrch podrobnější informace. V budoucnu tak bude naprosto normální luxusní třída S se čtyřválcovým motorem a hybridním systémem. Koncept F 700 s motorem DiesOtto je vodítkem, jak by takové auto mohlo vypadat.

Konkurenční BMW použije stejné metody, příkladem budiž nové BMW řady 7, které má jako vrcholnou motorizaci dvakrát přeplňovaný osmiválec. „Emkové“ modely stihne stejný osud. Příští M3 se vrátí k šestiválci, ale ten bude mít dvě turbodmychadla. Motor bude vycházet ze známého a nadčasového třílitrového agregátu, jeho turbodmychadla budou mít variabilní geometrii lopatek a nové systémy umožňí dosahovat budoucí M3 výkonu přes 400 koní s emisemi a spotřebou stávajícího BMW 335i.

BMW M5 dostane upravený dvakrát přeplňovaný osmiválec s výkonem přes 500 koní, který bude příbuzný právě s osmiválcem v BMW řady 7. Hodnoty spotřeby a emisí však budou s použitím programu Efficient Dynamics, který bude navíc obohacen o vypínání válců, dosahovat podobné úrovně jako nyní BMW 750i.

BMW však u poněkud neskladného řadového šestiválce zůstane tak dlouho, jak jen to bude možné, protože je součástí tradice firmy. Směr, kterým se budou rychlé modely značky ubírat v blízké budoucnosti, nastíní připravovaný ekologický supersport, o kterém jsme se již několikrát zmiňovali, a také dvě „ostrá“ SUV X5 M a X6 M. Ta uvidíme v roce 2010 a jejich agregát by měl být stejný jako v budoucí M5.

autoweb.cz

1.12.2008 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist