Mazda Shinari koncept: nový začátek

Nagare končí, nový designový jazyk Mazdy se jmenuje Kodo. Koncept Shinari však předvádí víc než jen filozofii - chystá Mazda útok na Alfu Romeo?

Na tiskové konferenci v severoitalském Miláně uvedla Mazda svůj nový designový jazyk Kodo. Předvedla jej na studii Shinari. Sedan, nebo čtyřdveřové kupé, chcete-li, ukazuje směr, kterým se bude ubírat nejen design modelů Mazdy, ale také celá filozofie automobilky. Ta už několik let koketuje s myšlenkou ozdobit svou image trochou stylu a posunout se blíže majetným zákazníkům. Přišel čas na radikální řez.

Definitivně končí jazyk Nagare, který dal světu několik úchvatných konceptů a pár méně zajímavých produkčních aut jako je Mazda 5. V nejbližší době uvidíme ještě několik modelů v duchu Nagare, ale příští Mazda 6 už bude řezaná ostřeji. Je pro to několik důvodů, mimo jiné odchod Laurense van den Ackera k Renaultu. Jeho nástupce na pozici šéfdesignéra Mazdy, Ikeo Maeda, vyznává agresivnější styl. Maeda pracuje v automobilce dlouho, výrazně se podepsal například pod návrhy RX-8 nebo současné Mazdy 2.Není pravda, že by van den Acker a Nagare nezanechali v Mazdě žádnou stopu. I nový jazyk Kodo promlouvá prostřednictvím splývavých linií, také on hledá inspiraci v pohybu. Přidává k nim však jistou dávku agresivity, ostré zlomy a odhodlaný výraz namísto usměvavé tváře. Shinari trochu připomíná návrhy Henrika Fiskera, ale podobnost je spíš v proporcích než v detailech. Maeda novou filozofii popisuje třemi slovy: rychlost, napětí a svůdnost. „Znám několik produktů průmyslového designu, které jako by žily. Mají v sobě pohyb a vzbuzují emoce,“ říká Maeda. „A právě tuto přitažlivost, vycházející z nitra, se snažím dát svým mazdám.“

Co se konkrétních informací, je automobilka o poznání tajmnější. „Shinari ovlivní celou další generaci našich modelů,“ prozradil na prezentaci Maeda. Více však budoucnost Shinari nekomentoval a mluvil spíš o detailech. Například hliníková lišta, která lemuje spodní hranu masky chladiče a zasahuje až do světel, bude do několika let poznávacím znamením všech modelů.Dobře si také prohlédněte kabinu konceptu. Design čekají změny, ale výrazná orientace na řidiče se promítne i do sériových aut. Nápadné je množství péče, která se interiéru zjevně dostala. Shinari značí rázný odklon od uniformních, šedě průměrných kabin současných modelů Mazdy.Pod návrhem interiéru jsou podepsaní Američané z týmu Dereka Jenkinse, šéfdesignéra Mazdy pro Severní Ameriku. „Mazda je ctižádostivou automobilkou pro lidi, kteří vědí co chtějí,“ říká Jenkins. „Plaveme v hlavním proudu, ale náš zákazník žádá něco navíc. Sledujeme prémiové segmenty a trendy a neustále se ptáme, jak bychom mohli dostat něco z jejich přitažlivosti do svých dostupných vozů. Myslíme si, že náš zákazník stojí o sofistikovanější zboží.“Modely Mazdy jsou bez výjimky řidičsky přitažlivé. Zvenku vypadají dobře a v posledních letech nabízejí také pokročilou techniku. Mazda zvolila jednoduchý, ale účinný přístup. Namísto miliardových investic do vývoje hybridů snižuje hmotnost a staví stále úspornější motory. Japonci se vydali cestou nenápadné revoluce a daří se jim. Jenže plíživý úspěch těžko prodáte v palcových titulcích a většina zákazníků jej vůbec neocení. Právě jim potřebuje Mazda nabídnout něco navíc, důvod koupit. Následná spokojenost je zaručena.

Co přesně bude s konceptem není jasné. Vypadá až podezřele dotažený, v muzeu by ho byla škoda. Shinari je hotovou jízdenkou do teritoria Alfy Romeo. Na silnici Mazda stačí Italům už dnes, chybí jen styl. A toho má Shinari na rozdávání. Do pár let snad uvidíme na trhu mazdy, které nebudou sportovní jen nenápadně. Nečekejte však útok na BMW. Mazda nechce vyšplhat mezi prémiové značky, pokusí se zachytit něco z jejich kouzla a prodat to za cenu jen o málo vyšší než dnes. Doufejme.

autoweb.cz

1.9.2010 6:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist