Mazda odhaluje nový Wankel

Postupně vyplouvají na povrch informace o nové generaci rotačního motoru Wankel, který se dostane do nového sportovního kupé.

Poprvé se motor s rotačním pístem, který navrhl a sestrojil konstruktér Felix Wankel, u Mazdy představil v roce 1967 a od té doby se ho automobilka drží jako vosa bonbonu, nenechala se odradit ani počátečními těžkostmi. Nutno říci, že za těch čtyřicet let dovedla Mazda rotační motor Wankel k použitelnosti a zbavila ho nejhorších neduhů. Ale především se nebála ho zdokonalovat a razila si sama cestu.

Současné odcházející kupé Mazda RX-8 je zatím posledním autem, které motor Wankel používá. Jak ale asi víte, kvůli emisním předpisům to má RX-8 spočítané, ale to Mazda ví a už od roku 2007 pracuje na novém motoru, který zvýší efektivitu a ještě více eliminuje nedostatky konstrukce s rotujícím pístem.Nový motor je interně označován jako 16X Renesis, jeho objem se zvýšil z 1300 na 1600 kubických centimetrů a díky konstrukci z hliníku bude menší a lehčí. Mazda pracuje nejen na zvýšení účinnosti, ale hlavně na zlepšení výkonového průběhu ve středním pásmu otáček. K tomu zřejmě motoru pomůže kompaktní elektrický kompresor, který nebude poháněn řemenem, ale elektromotorem a bude se zapínat podle potřeby.

Největší novinkou, která by se měla na novém motoru 16X objevit, je zapalování pomocí laseru. Svíčky prý zabírají ve válci příliš mnoho místa, zatímco nové lasery jsou malé, rychlé a přesné. Mazda díky tomu dokáže mnohem lépe časovat zážeh směsi benzínu se vzduchem, což dále zvýší výkon a sníží emise. Nový motor Wankel ale v kupé od Mazdy dříve než koncem roku 2012 neuvidíme.

autoweb.cz

27.6.2011 6:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist